Ken je die van de roze olifant?
Doe de oefening maar even mee en probeer een halve minuut lang niet aan een roze olifant te denken.
……
Wedden dat het niet gelukt is en dat je een prachtige roze olifant in gedachten hebt zien langskomen?

Hoe kan het dat we opdrachten soms fout uitvoeren?

In onze taal praten en verwoorden we veel in negatieve zin. We willen veel niet, we vinden veel onbegrijpelijk en we hebben geen belangen bij allerlei zaken. En daarmee roepen we precies op wat we niet willen…..
Want onze hersenen kunnen geen ontkenning vasthouden.
Dit betekent dat als je de opdracht krijgt om niet aan een roze olifant te denken, je als eerste een gedachte of plaatje moet maken over en van die roze olifant. Daarna moet je het vervolgens vergeten. Tsja en daar zit nu net de moeilijkheid want die roze olifant heeft zich inmiddels goed ingeprent en een knappe jongen die hem er weer uitkrijgt…
En die knappe jongen zul je zelf moeten zijn door je hersenen de opdracht te geven die knappe jongen de roze olifant te laten verwijderen…….
Want zo werkt het dus in ons hoofd……..

Wat betekent dit voor het opvoeden van kinderen?

Heel concreet kun je volstaan met voortaan te zeggen wat je wel wilt.
Dus:

  • Niet in die keukenkast wordt:  Doe het deurtje dicht, daar is jou speelgoed
  • Niet op de straat lopen wordt:  Blijf maar op de stoep
  • Niet rennen wordt:  Loop maar zachtjes
  • Snijd je niet in de vingers wordt: doe voorzichtig met dat mes
  • Niet op de computer spelen wordt:  De computer blijft uit, ga maar naar buiten of verzin wat anders
  • Je haalt het nooit wordt:  Ga er maar voor en zorg dat je zo ver komt als je wilt
  • Dat kan ik niet wordt:  Stel je voor wat er wel mogelijk zou zijn
  • Wees tegen oorlog en vechten wordt: ga voor de vrede
  • Ik kan het niet wordt Ik kan het NOG niet
  • Enz, enz, enz

Het is de uitdaging om voor iedere keer dat je jezelf niet, on, geen of een andere ontkenning hoort zeggen dit om te keren naar een opdracht, wens of gedachte die je wél wilt of die wél haal baar is of op termijn binnen bereik komt door het woordje NOG te gebruiken.

Doe het maar eens en poosje en wat je zeker kunt doen, is je kinderen erbij inschakelen. Vooral basisschool kinderen zijn erg scherp in het leren van taal én in het horen van dat wat fout gaat.
Maak er een spelletje van en merk op hoe de sfeer in huis tegelijkertijd flink verbetert.
Want dat is een prettig neveneffect van positief taalgebruik.

En zal ik je een geheim verklappen?

De meest succesvolle leraren, therapeuten en coaches maken op een positief sturende manier gebruik van taal. Samen met nog een paar (belangrijke) facetten en de nodige deskundigheid maakt een goed en effectief taalgebruik dat deze mensen vaak als geliefd en deskundig te boek staan.
En nog een mooie uitsmijter: Doen wat je niet wilt, is eigenlijk niet doen wat je wel wilt. (Guido Weijers)

Lees ook: Dwingende kinderen en slappe moeders
Lees ook: Help, mijn kind heeft een eigen wil
Lees ook: Wie is probleemeigenaar
Lees ook: Koffie met patat
Lees ook: Moeilijke pubers bestaan niet
Lees ook: Nog wat tips op een rij over slaapproblemen
Lees ook: Wat gebeurt er als ouders uitslapen….
Lees ook: Moed moet
Lees ook: Tijd leren
Lees ook: Zorg voor structuur
Lees ook: Nog niet stoer genoeg
Lees ook: Versla de spoken en de monsters
Lees ook: Wie heeft de regie in huis?

Wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
download het gratis eboek
Ken je Ik leer leren al?


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)