Leerlingen dwingen tot motivatie gaat niet werken

Ouders en iedere docent wil dat leerlingen gemotiveerd zijn voor hun school en leertaken, maar leerlingen hebben meestal hele andere belangen en met hun puberbrein hebben ze wel anders aan hun hoofd dan huiswerk en opletten tijdens de les.

Vooral vakken die een leerling niet zo interessant vindt of een leraar die niet kan boeien is een enorme aanslag op dat puberbrein wat vooral gericht is op snelle behoefte bevrediging.

Het spook van het motivatieprobleem ligt op de loer en vooral ouders en leraren hebben er last van.

Want de leerling:

  • … heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan opletten in een saaie les
  • … wil liever chillen met klasgenoten en vrienden
  • … heeft nog geen belang bij later
  • … ziet het nut niet in van huiswerk maken
  • … heeft maar een tijdsspanne tot de volgende dag en denkt niet vooruit
  • … vindt school en alles wat daarbij hoort zonde van de tijd
  • … denkt dat alleen de nerds school leuk en nuttig vinden
  • … heeft teveel afleiding om zijn kostbare tijd aan school te verspillen
  • … vindt dat hij veel te veel moet doen waardoor hij voortijdig afhaakt
  • … doet liever alleen de leuke taken en ‘vergeet’ de rest

Ontdek wat er schuil gaat achter een gebrek aan motivatie

Tijdens het werken met ongemotiveerde leerlingen ben ik er altijd snel achter dat motivatie nooit een probleem is.

Praat maar eens met leerlingen over wat hen bezig houdt en waarvoor ze hun bed uitkomen.
Er zijn leerlingen die je flink verbazen en die je niet herkent uit de les, want…

… vrijwel iedere leerling is ergens voor te porren en wordt enthousiast van een hobby, een sport, een activiteit of een verliefdheid.
Je voert dan een prachtig gesprek….

….tot…

… je het over school- en leertaken gaat hebben.
Dan zie je veel leerlingen voor je neus in elkaar zakken.
Ze hebben er geen zin in, zien het nut niet en het meest van alles: Ze weten niet goed hoe ze het aan moeten pakken.

Motivatie is dus nooit het echte probleem, er speelt altijd iets anders.

Een motivatie probleem is dus slechts een symptoom

Hilarisch zijn de uitvluchten en smoezen die ik hoor van leerlingen.
Wat bij mij anders is, is dat ik de smoezen accepteer, niet boos word en we niet geïrriteerd raken.

Door de leerling en zijn smoezen en uitvluchten volstrekt series te nemen en te vertalen naar wat er eigenlijk aan de hand is, komen we heel snel tot de kern van het probleem.

Dan kunnen we aan de slag met de werkelijke reden waarom er geen energie is voor een vak, het huiswerk of leren voor een toets.
Wil je gemotiveerd zijn voor een taak dan zijn er een aantal voorwaarden:

  • Het ervaren van autonomie, het feit dat je zelf iets hebt te zeggen over wat je doet
  • Een gevoel van competentie, het gegeven dat je het idee hebt dat je het kunt en een taak tot een goed einde brengt
  • Verbondenheid met anderen en de omgeving, het gevoel dat je ertoe doet voor de leraar, je klasgenoten en dat de lessen nuttig zijn

Ontbreekt er een voorwaarde dan zie je dat de motivatie direct onder druk komt.

Door me te focussen op de hoofdzaken en met de leerling onderzoeken wat er ontbreekt (wat ze al bij de deur roepen), wat nodig is en hoe ze zelf weer grip krijgen, zitten we in een mum van tijd bij de kern.
Daarna is het een kwestie van intikken om blijvend resultaat te krijgen.


Mijn aanpak heb ik vertaald in deze vernieuwende en unieke workshop waarbij jij net als ik snel en direct met de leerlingen tot de kern komt.
Al het voorwerk heb ik al gedaan en krijg je in deze workshop aangereikt.

Voortaan heb je met deze workshop geen moeizame gesprekken meer over geen zin, lastige leraren, zeurende ouders, ontbrekende werkhouding en de noodzaak om aan het werk te gaan.

Door de inzicht gevende test en een afwisseling van denken en doen komt de leerling er zélf snel achter waardoor hij geneigd is het bijltje erbij neer te gooien.

Wat rest is samen plezier maken over alle onzinnige uitvluchten en smoezen en een actieplan voor en door de leerling zelf.
De leerling is degene die werkt en jij hoeft alleen maar de helpende factoren aan te reiken.


 

Wat gebeurt er als leerlingen hun motivatie verliezen?

Een leerling die de motivatie verliest uit zich naar buiten door:

  • … klagen over huiswerk
  • … de les verstoren door clownesk gedrag
  • … de strijd met leraren en ouders aangaan met schreeuwen en brutaal gedrag
  • … conflicten uit te lokken met ouders en leraren die zich zorgen maken over voortgang
  • … mede leerlingen opjutten en meenemen in negatief