Leerlingen dwingen tot motivatie gaat niet werken

Ouders en iedere docent wil dat leerlingen gemotiveerd zijn voor hun school en leertaken, maar leerlingen hebben meestal hele andere belangen en met hun puberbrein hebben ze wel anders aan hun hoofd dan huiswerk en opletten tijdens de les.

Vooral vakken die een leerling niet zo interessant vindt of een leraar die niet kan boeien is een enorme aanslag op dat puberbrein wat vooral gericht is op snelle behoefte bevrediging.

Het spook van het motivatieprobleem ligt op de loer en vooral ouders en leraren hebben er last van.

Want de leerling:

  • … heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan opletten in een saaie les
  • … wil liever chillen met klasgenoten en vrienden
  • … heeft nog geen belang bij later
  • … ziet het nut niet in van huiswerk maken
  • … heeft maar een tijdsspanne tot de volgende dag en denkt niet vooruit
  • … vindt school en alles wat daarbij hoort zonde van de tijd
  • … denkt dat alleen de nerds school leuk en nuttig vinden
  • … heeft teveel afleiding om zijn kostbare tijd aan school te verspillen
  • … vindt dat hij veel te veel moet doen waardoor hij voortijdig afhaakt
  • … doet liever alleen de leuke taken en ‘vergeet’ de rest

Ontdek wat er schuil gaat achter een gebrek aan motivatie

Tijdens het werken met ongemotiveerde leerlingen ben ik er altijd snel achter dat motivatie nooit een probleem is.

Praat maar eens met leerlingen over wat hen bezig houdt en waarvoor ze hun bed uitkomen.
Er zijn leerlingen die je flink verbazen en die je niet herkent uit de les, want…

… vrijwel iedere leerling is ergens voor te porren en wordt enthousiast van een hobby, een sport, een activiteit of een verliefdheid.
Je voert dan een prachtig gesprek….

….tot…

… je het over school- en leertaken gaat hebben.
Dan zie je veel leerlingen voor je neus in elkaar zakken.
Ze hebben er geen zin in, zien het nut niet en het meest van alles: Ze weten niet goed hoe ze het aan moeten pakken.

Motivatie is dus nooit het echte probleem, er speelt altijd iets anders.

Een motivatie probleem is dus slechts een symptoom

Hilarisch zijn de uitvluchten en smoezen die ik hoor van leerlingen.
Wat bij mij anders is, is dat ik de smoezen accepteer, niet boos word en we niet geïrriteerd raken.

Door de leerling en zijn smoezen en uitvluchten volstrekt series te nemen en te vertalen naar wat er eigenlijk aan de hand is, komen we heel snel tot de kern van het probleem.

Dan kunnen we aan de slag met de werkelijke reden waarom er geen energie is voor een vak, het huiswerk of leren voor een toets.
Wil je gemotiveerd zijn voor een taak dan zijn er een aantal voorwaarden:

  • Het ervaren van autonomie, het feit dat je zelf iets hebt te zeggen over wat je doet
  • Een gevoel van competentie, het gegeven dat je het idee hebt dat je het kunt en een taak tot een goed einde brengt
  • Verbondenheid met anderen en de omgeving, het gevoel dat je ertoe doet voor de leraar, je klasgenoten en dat de lessen nuttig zijn

Ontbreekt er een voorwaarde dan zie je dat de motivatie direct onder druk komt.

Door me te focussen op de hoofdzaken en met de leerling onderzoeken wat er ontbreekt (wat ze al bij de deur roepen), wat nodig is en hoe ze zelf weer grip krijgen, zitten we in een mum van tijd bij de kern.
Daarna is het een kwestie van intikken om blijvend resultaat te krijgen.


Mijn aanpak heb ik vertaald in deze vernieuwende en unieke workshop waarbij jij net als ik snel en direct met de leerlingen tot de kern komt.
Al het voorwerk heb ik al gedaan en krijg je in deze workshop aangereikt.

Voortaan heb je met deze workshop geen moeizame gesprekken meer over geen zin, lastige leraren, zeurende ouders, ontbrekende werkhouding en de noodzaak om aan het werk te gaan.

Door de inzicht gevende test en een afwisseling van denken en doen komt de leerling er zélf snel achter waardoor hij geneigd is het bijltje erbij neer te gooien.

Wat rest is samen plezier maken over alle onzinnige uitvluchten en smoezen en een actieplan voor en door de leerling zelf.
De leerling is degene die werkt en jij hoeft alleen maar de helpende factoren aan te reiken.


 

Wat gebeurt er als leerlingen hun motivatie verliezen?

Een leerling die de motivatie verliest uit zich naar buiten door:

  • … klagen over huiswerk
  • … de les verstoren door clownesk gedrag
  • … de strijd met leraren en ouders aangaan met schreeuwen en brutaal gedrag
  • … conflicten uit te lokken met ouders en leraren die zich zorgen maken over voortgang
  • … mede leerlingen opjutten en meenemen in negatief gedrag

De leerling die de motivatie verliest en zich naar binnen keert door:

  • … houdt zich groot of ontwikkelt faalangst
  • … ontwikkelt laag gevoel van eigenwaarde
  • … voelt zich verdrietig of depressief
  • … verliest het contact met medeleerlingen en leraren
  • … loopt uiteindelijk het risico door onderpresteren uit te vallen

Allebei manieren van reageren, zowel de leerling die zich naar buiten schreeuwt of de leerling die zich in zichzelf keert, hebben het moeilijk en allebeide manieren van reageren leiden uiteindelijk tot afhaken.

Ook al gelooft de leerling het zelf nog niet, zijn schoolloopbaan zal zoveel prettiger zijn als hij de vaardigheden, overtuigingen, mindset en het vertrouwen leert dat leren echt niet ingewikkeld hoeft te zijn en dat voor zijn onvrede een oplossing is.

Werkbladen praktische pubercoach opleiding

Wat is het geheim en de succesfactor van de workshop ‘Motivatie Verhogen’

De meeste leerlingen krijgen vooral preken te horen over het wat, hoe en waarom ze zich moeten inspannen voor hun school en leertaken.

Zelden voelt een leerling zich serieus genomen in zijn manier van denken en in zijn argumenten

Er is meer nodig dan een leerling proberen te laten inzien waarom hij zal moeten leren.
Veel meer!

De workshop ‘Motivatie Verhogen’ maakt de leerling zelf op geheel vrijwillige wijze verantwoordelijk voor zijn resultaten.

Hij wordt de eigenaar van zijn succes en inspanning.

Doordat de workshop direct start met de smoezen en uitvluchten en uit de test die daarop volgt, is direct duidelijk waar het probleem van het ongemotiveerd zijn werkelijk thuishoort.

Doordat je binnen 15 minuten helder hebt waaraan gewerkt moet worden, spitst de rest van de workshop zich toe op wat nodig is voor een juiste mindset en op het daadwerkelijk oefenen van vaardigheden, inzichten en vertrouwen.

Omdat niets vanzelf gaat en het inzicht en de bewustwording niet aanzetten tot actie, kent de workshop een mooie afwisseling van denken en doen voor het borgen door een gedetailleerd en geoefend actieplan.

Het bijbehorende werkboek is het naslagwerk en geheugensteun om op terug te vallen om de leerling scherp te houden.

Coach en Ik leer leren trainer: Voorheen hoorde ik mezelf altijd maar argumenten aandragen om leerlingen maar te overtuigen waarom ze motivatie moeten hebben.
Sinds ik de tools uit de workshop ‘Motivatie Verhogen’ gebruik heb ik veel meer plezier en daag ik de leerlingen vooral uit om mij te vertellen over het hoe en wat van hun motivatieprobleem. Het mooie is dat we altijd tot verrassende inzichten komen en de leerling de deur uitgaat met het weten waarom hij moet doen wat nodig is en vooral ook dat hij weet hoe hij het moet doen.

Mentor VO: Wat deze workshop mij vooral geeft zijn mooie gesprekken met leerlingen die in eerste instantie helemaal niet over leren gaan, maar over wie ze zijn en wat hun vuurtje brandend houdt.
Met deze workshop heb ik vooral ontdekt hoe ik de relatie met de leerlingen kan verdiepen. Iets wat ik natuurlijk wel wist, maar wat een beetje was weggezakt. Door de originele werkvormen die je uitnodigen speelser te communiceren en de gesprekken die dat oplevert word ik na al die jaren nog regelmatig verrast door leerlingen en hoe zij in het leven staan.
Wat het mij vooral oplevert is: Na aanvankelijk even wennen aan hier en daar een andere manier van aanpak, merk ik dat het contact maken en het tot de kern komen nu zelfs minder tijd kost en meer tevredenheid geeft over de band met de leerling.

Coach Ik leer leren en mentor VO, uit opleiding evaluatie Centrum Tea Adema

Concreet: Als workshop leider  ‘ Motivatie Verhogen’ ontvang je:

  • Een zeer gedetailleerde stap voor stap handleiding

  • 20 pagina’s werkbladen die je kunt bundelen tot een mooi werkboek:
  1. Uitgebreide test om het probleem om het gebrek aan motivatie achterhalen

  2. Uitdagende vragenlijsten
  3. zes uitgewerkte werkvormen/oefeningen/opdrachten om te doen
  4. Uitkomsten van activiteiten
  5. Toekomstgericht plan
  • Voor iedere activiteit extra aanwijzingen voor de workshop leider
  • Waar nodig extra informatie voor de workshopleider in tekst en video
  • Omschrijving van doelen en werkwijze voor iedere activiteit
  • Door de menu structuur kunnen alle onderdelen van de workshop los en naar eigen inzicht en voorkeur gebruikt worden

De workshop ‘Motivatie Verhogen’ leent zich ervoor om deze zowel in de klas, in kleine groepen, maar zeker ook individueel te geven.
Leerlingen die het nodig hebben kun je in een paar minuten weer op het spoor zetten door een passend werkblad en activiteit in te zetten.

Het geven van de onderdelen uit de workshop hoeft in een klas vrijwel geen extra tijd te kosten doordat ook de workshopleider steeds sneller in staat is de kern van het probleem aan te pakken.

De workshop is natuurlijk geschikt voor de brugklas, maar juist voor de vastgelopen leerling in het VO, MBO, HBO en zelfs universiteit blijkt de workshop bijzonder succesvol door de vernieuwende aanpak en de onderliggende mechanismen bloot te leggen en aan te pakken.

De workshop bestaat uit de volgende onderdelen:

Wat is het resultaat van de workshop ‘Motivatie Verhogen’?

Werken met deze workshop geeft je een vernieuwende en gouden tool in handen om effectief en plezierig met leerling te werken aan eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid voor hun resultaten.

Met behulp van de bijbehorende handleiding en werkbladen start je direct met de leerling individueel, in een groep of zelfs in een klas.
Alles wat je nodig hebt voor een goed resultaat én een verbeterde onderlinge relatie is aanwezig.

Door het startgesprek over frustraties, bezwaren, smoezen en uitvluchten en de daarop volgende test, weten zowel jij als de leerling binnen 15 minuten wat het onderliggende probleem van het gebrek aan motivatie is en kun jij direct de juiste tool inzetten.

Doordat de leerling zelf betrokken is en het over zijn frustraties gaat, voelt de leerling zich serieus genomen om aan de slag te gaan en is de kans op blijvende verbetering aanzienlijk verhoogd.

Discussies en verwijten over teveel huiswerk, slechte en niet interessante lessen en onduidelijke opdrachten behoren na deze workshop tot het verleden doordat je de leerling direct kunt aanspreken op wat hij zelf kan doen voor meer werkplezier en motivatie.

Het uiteindelijke resultaat is dat de leerling zich verantwoordelijk voelt en daarnaar handelt en zo écht eigenaarschap voor zijn leren neemt!

Een mooi gerapporteerd neveneffect is dat de relatie tussen de leerling en ouders, begeleider of leraar sterk verbetert.

Voor wie is deze training voor de workshop ‘Motivatie Verhogen’ een must…?

Iedereen die te maken heeft met een leerling die:

  • … beter zou kunnen presteren dan zichtbaar is
  • … zich overvraagt voelt en afhaakt
  • … leraren de schuld geeft van onduidelijke opdrachten
  • … niet weet waar te beginnen en hoe te beginnen
  • … snel afgeleid is en weinig concentratie en doorzettingsvermogen toont
  • … liever iets anders doet dan school
  • … weinig zelfinzicht en zelfreflectie heeft

Het zijn daarom vooral:

  • Leraren
  • Mentoren
  • Coaches
  • Kindertherapeuten
  • Zorgmedewerkers en schoolmaatschappelijk werkers op scholen

die al werken met deze workshop en er prachtige resultaten mee boeken.

Ook ouders die met hun kind in gesprek willen over werkhouding en leertaken geven aan dat ze zelf veel inzichten opdoen en van de workshop leren.

Niet zelden geven ouders aan dit in hun schoolcarrière gemist te hebben.

Ben jij degene die leerlingen met humor en plezier begeleidt naar zelfstandig leren?

Start dan vandaag nog met deze vernieuwende en originele workshop.
Je kunt direct gebruik maken van mijn ervaringen en uitgewerkte interventies.

Doordat ik al het voorwerk zeer gedetailleerd voor je heb uitgewerkt, hoef je alleen de handleiding te volgen om te starten.

Je eigen studiebelasting

Het je eigen maken van deze training kost je met het doornemen van de lesstof rond de 16 uur.
Het is een learning on the job waardoor je iedere les direct in praktijk kunt brengen en waarbij je de meeste lessen onder de knie krijgt door ze te gebruiken als  handleiding terwijl je de training geeft.
Voordat je de training de eerste keer geeft neem je alle lessen en achtergronden door en maak je alle materialen gebruiksklaar.
Daarna bouw je steeds meer routine in door het geven van de training.

Pubercoach:Het werken met ongemotiveerde pubers is een feestje en met deze workshop helemaal.
We lachen wat af en toch zijn we zeer hard aan het werk en vinden de pubers het niet altijd fijn omdat de activiteiten best wel confronterend zijn voor veel pubers. Vaak proberen ze zich er uit te kletsen op manieren die ze gewend zijn, maar juist door de activiteiten is er geen ontsnapping.
Het is mijn taak om pubers te helpen grip te krijgen op hun motivatie en hen te helpen inzicht te krijgen in dat ook al is het niet altijd leuk, je toch resultaat kunt boeken.

Ik ben daarom heel blij met deze workshop. De onderdelen gebruik ik bij veel meer hulpvragen dus het is ook nog eens multi inzetbaar.

Pubercoach , na evaluatiegesprek Centrum Tea Adema

Praktische informatie over deze training voor de workshop

Je ontvangt de handleiding en de werkbladen van deze workshop online zodat je zelf voor iedere leerling steeds opnieuw een persoonlijk werkboek kunt samenstellen.

Na je betaling kun je de PDF’s direct downloaden vanuit onze online trainingsomgeving.

Let op: je hebt beperkte tijd (maximaal 2 weken) om deze informatie te downloaden op je eigen computer.

Je kunt de gebruiksvriendelijke online leeromgeving benaderen via iedere PC of laptop met internetverbinding, maar ook op je tablet of zelfs je mobiele telefoon als je dat zou willen. Zo kun je direct starten met het downloaden van de workshop.

Het aangeboden programma is honderden keren in de praktijk bewezen en geeft je de zekerheid van een stap voor stap aanpak, zodat je niets kunt vergeten en alle belangrijke zaken aandacht geeft.

NB: Annulering/opzegging van deze online opleiding met retournering van kosten is niet mogelijk na totstandkoming van de overeenkomst na de betaling.

Ervaren leerkracht (M) Na ruim 35 jaar als leerkracht te hebben gewerkt, haak ik regelmatig af bij weer een nieuw concept en weer een nieuw ei van Columbus.
Ik ben daarom niet meer zo enthousiast voor iets te porren als mijn jonge en meestal vrouwelijke collega’s.
Bij jou Tea heb ik ontdekt dat ik nog steeds geboeid kan worden. Jij bent de enige waar ik de afgelopen jaren tijdens bijscholing mijn aandacht erbij kon houden en zelfs aan de slag ben gegaan met jouw inzichten.

Ook het werken met de inzichten uit deze mooie workshops doe ik op mijn manier met jouw stem in mijn achterhoofd. En verdraaid, het werkt.

Leraar VO, in persoonlijk gesprek met Tea Adema

Tea Adema
Wie ontwikkelde deze opleiding?

Ik ben Tea Adema

  • Anderhalve meter liefdevolle nuchterheid, vasthoudendheid en humor
  • 60 plusser en gepokt, gemazeld en gemangeld door het leven zelf
  • Hier en daar zichtbaar en onzichtbaar versleten
  • Vrouw van 1 en moeder van 2
  • Ruim 40 jaar keihard gewerkt in hulpverlening en bedrijfsleven als jeugdhulpverlener, teammanager, jeugdbeschermer, intervisor, coach met eigen praktijk en opleider/trainer
  • Expert en voorloper op het gebied van kindercoaching, pubercoaching en opvoedcoaching
  • Levenslang opleidingen en lessen gevolgd op het gebied van alles wat met mens en organisaties te maken heeft
  • Werkt graag met mensen die gemotiveerd zijn tot het gaatje te gaan om betekenisvol voor anderen te zijn
  • Doet haar best om de tijd van leven die er is zinvol en vooral plezierig door te brengen

Lees hier meer over Tea Adema

Wat is je investering?

Je investering om deze waardevolle workshop te kunnen geven aan eindeloos veel leerlingen bedraagt maar 397 euro.
Een bedrag wat je met enkele leerlingen al hebt terugverdiend.

Je kunt zelf je prijs bepalen die je wilt vragen voor het geven van deze waardevolle workshop.

Meld je dus snel aan en download direct de gedetailleerde handleiding en de set werkbladen en je kunt direct bezig met de voorbereiding om je eerste leerlingen te helpen.

NB: Betaalt je werkgever voor je en heb je daarvoor een factuur nodig, vul dan het inschrijfformulier in met jouw gegevens en die van je werkgever

NB: De workshop wordt ook als extra workshop na de training: Ik leer leren ingezet.
De overige extra workshops na de standaard Ik leer leren training zijn:  ‘Toets- en examen Voorbereiding’ en de workshop ‘Plannen en Uitvoeren’.

Bundelvoordeel bij aanschaf van de aanvullende workshops

Wil je met alle aanvullende workshops werken en ze in één keer aanschaffen?
Dan ontvang je € 141,– korting op de bundel van drie workshops:

  • Ik leer leren – Plannen & Uitvoeren
  • Ik leer leren – Motivatie Verhogen
  • Ik leer leren – Toets- en Examenvoorbereiding

Je kunt deze voordeelbundel via onderstaande link aanschaffen en daarna direct aan de slag om de aanschafkosten met een groepje kinderen of een individuele coaching meteen terug te verdienen.
Je betaalt 1050 euro in plaats van 1191 euro bij aanschaf van alle 3 workshops tegelijkertijd..

Klik hier om de voordeelbundel met 3 workshop aan te schaffen

Na je betaling kun je de PDF’s direct downloaden vanuit onze online trainingsomgeving.

Let op: je hebt beperkte tijd om deze informatie te downloaden op je eigen computer.

Meld je hieronder aan voor de training van de workshop ‘Motivatie Verhogen’

Via onderstaande button kun je je aanmelden voor de online training voor de workshop ‘Motivatie Verhogen’.
Je krijgt direct toegang tot de online leeromgeving om de workshop te downloaden.

NB: Betaalt je werkgever voor je en heb je daarvoor een factuur nodig, vul dan het inschrijfformulier in met jouw gegevens en die van je werkgever