Mooie planning schema’s die niet werken

Al snel in de brugklas komen leerlingen thuis met de mooiste schema’s om planningen te maken. In de introductielessen en later de mentorlessen wordt als vanouds veel aandacht geschonken aan het fenomeen plannen.

Braaf als de brugpiepers zijn, vullen ze deze in het begin ook nog in, maar hoe verder in de tijd, hoe meer het plannen een probleemitem wordt.

Want alle mooie planning schema’s blijven zonder resultaat

Want de leerling:

  • … heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan een dom schema invullen
  • … die een planning maakt, moet deze ook nog uitvoeren en dat is teveel moeite
  • … weet echt wel uit het hoofd wat hij moet doen (not)
  • … zegt dat In de magistersystemen wel staat wat het huiswerk is
  • … heeft maar een tijdsspanne tot de volgende dag en denkt niet vooruit
  • … vindt planningen maken echt zonde van de tijd
  • … denkt dat alleen de nerds een planning maken
  • … heeft teveel afleiding om te beginnen met wat er op de planning staat
  • … vindt dat hij veel te veel moet doen waardoor hij voortijdig afhaakt
  • … doet liever alleen de leuke taken en ‘vergeet’ de rest

Stop met mopperen op het gebrek aan plannen

Al heel snel kwam ik er met leerlingen achter dat plannen nooit een probleem is.

Leerlingen bewijzen dat door op verzoek een planning uit hun mouw te toveren en doen daarmee hun best om ouders en leraren te overtuigen dat ze heel goed kunnen plannen.

Dat klopt, want…

… vrijwel iedere leerling kan uitstekend een planning invullen. Binnen een uurtje hebben ze het systeem van een planning door en de creatievelingen maken er zelfs prachtige exemplaren van.

Maar dan…

… Komt de planning onder in de tas of ligt te versloffen op een bureau dat zelden gebruikt worde.

Ondanks al het gemopper en geruzie over de noodzaak van plannen, is dat dus niet het echte probleem.

Niet plannen is slechts een symptoom

Hilarisch zijn de uitvluchten en smoezen die ik hoor van leerlingen.
Wat bij mij anders is, is dat ik de smoezen accepteer, niet boos word en we niet geïrriteerd raken.

Door de leerling en zijn smoezen en uitvluchten volstrekt series te nemen en te vertalen naar wat er eigenlijk aan de hand is, komen we heel snel tot de kern van het probleem.

Dan kunnen we aan de slag met de werkelijke reden waarom het niet lukt te werken met een planning.

Want voor het maken en uitvoeren van een planning heb je veel vaardigheden, de juiste overtuigingen, de goede mindset, motivatie en het vertrouwen nodig om je taken uit te voeren.

Zo kan ik nu bij een aanmelding van een leerling met tegenvallende resultaten en moeilijkheden bij de aanpak binnen een paar minuten aangeven wat er aan de hand is en vooral wat er nodig is om blijvend resultaat te krijgen.

Mijn aanpak heb ik vertaald in deze vernieuwende en unieke workshop waarbij jij snel en direct met de leerlingen tot de kern komt.

Al het voorwerk heb ik al gedaan en krijg je in deze workshop aangereikt.

Voortaan heb je met deze workshop geen moeizame gesprekken meer over plannen, werkhouding en aan het werk gaan.

Door de inzicht gevende test en een afwisseling van denken en doen komt de leerling er zélf snel achter waardoor het bij hem maar niet wil lukken.

Wat rest is samen plezier maken over alle onzinnige uitvluchten en smoezen en een actieplan voor en door de leerling zelf.

De leerling is degene die werkt en jij hoeft alleen maar de helpende factoren aan te reiken.

 

Wat gebeurt er als leerlingen verzuimen om te plannen?

Een leerling die op de bonnefooi werkt en zich op de korte termijn richt, loopt op een dag vast.

  • … hij komt in tijdnood
  • … wordt verrast door toetsen en deadlines
  • … mist overzicht voor de weken die komen en de taken die daarbij horen
  • … heeft conflicten met ouders en leraren die zich zorgen maken over voortgang
  • … houdt zich groot of ontwikkelt faalangst en/of een laag gevoel van eigenwaarde
  • … mist de vaardigheden om mee te komen in MBO, HBO of universiteit
  • … loopt uiteindelijk het risico door onderpresteren uit te vallen

Ook al gelooft de leerling het zelf nog niet, zijn schoolloopbaan zal zoveel prettiger zijn als hij de vaardigheden, overtuigingen, mindset, motivatie en het vertrouwen leert dat leren echt niet ingewikkeld hoeft te zijn en dat plannen juist veel tijdswinst oplevert.

Werkbladen praktische pubercoach opleiding

Wat is het geheim en de succesfactor van de workshop ‘Plannen en Uitvoeren’

De meeste lessen over plannen blijven aan de oppervlakte en zijn een instructie van wat de leerling moet doen om een planning te maken.

Met een instructie zal een leerling nooit voldoende gemotiveerd worden om de voordelen van plannen te leren kennen.

Er is meer nodig om een leerling te laten plannen.

Veel meer!

De workshop ‘Plannen en Uitvoeren’ maakt de leerling zelf op geheel vrijwillige wijze verantwoordelijk voor zijn resultaten.

Hij wordt de eigenaar van zijn succes en inspanning.

Doordat de workshop direct start met de smoezen en uitvluchten en uit de test die daarop volgt, is direct duidelijk waar het probleem van het niet plannen werkelijk thuishoort.

Doordat je binnen 15 minuten helder hebt waaraan gewerkt moet worden, spitst de rest van de workshop zich toe op wat nodig is voor een juiste planningsmindset en op het daadwerkelijk oefenen van vaardigheden, motivatie en vertrouwen.

Omdat niets vanzelf gaat en het inzicht en de bewustwording niet aanzetten tot actie, kent de workshop een mooie afwisseling van denken en doen voor het borgen door een gedetailleerd en geoefend actieplan.

Het bijbehorende werkboek is het naslagwerk en geheugensteun om op terug te vallen om de leerling scherp te houden.

Coach en Ik leer leren trainer: Zo nu en dan heb ik een leerling in de Ik leer leren training of een aanmelding van een leerling die iets extra’s nodig heeft op het gebied van planning.
Ik pak dan altijd (delen) van de workshop erbij en ben iedere keer weer verrast hoe snel we en plezierig we doorhebben waar het aan schort.
Het mooiste is dat ik later vaak van ouders juist een bedankje krijg dat er geen ruzie meer is over telefoongebruik en huiswerk maken.

Mentor VO: Voordat ik deze workshop gebruikte had ik soms eindeloze discussies met leerlingen waarin ik hen probeerde te overtuigen van het nut van plannen.
Van Tea heb ik geleerd dat overtuigen van pubers de meest tijd verspillende activiteit is waar je heel moe van wordt.
Met deze workshop heb ik zelf meer lol en in mijn mentorklas hoor ik veel minder geklaag omdat mijn leerlingen weten dat ze zelf aan de bak moeten en dat we serieus gaan kijken naar problemen om ze op te lossen in plaats van in discussie te gaan.

Coach en mentor VO, uit opleiding evaluatie Centrum Tea Adema

Concreet: Als workshop leider ” Plannen en Uitvoeren’ ontvang je:

  • Een zeer gedetailleerde stap voor stap handleiding

  • 25 pagina’s werkbladen die je kunt bundelen tot een mooi werkboek:
  1. Uitgebreide

    test om het probleem van plannen te achterhalen

  2. Uitdagende vragenlijsten
  3. Uitgewerkte werkvormen
  4. Uitkomsten van activiteiten
  5. Toekomstgericht plan
  • Voor iedere activiteit extra aanwijzingen voor de workshop leider
  • Waar nodig extra informatie voor de workshopleider in tekst en video
  • Omschrijving van doelen en werkwijze voor iedere activiteit
  • Door de menu structuur kunnen alle onderdelen van de workshop los en naar eigen inzicht en voorkeur gebruikt worden

De workshop ‘Plannen en Uitvoeren’ leent zich ervoor om deze zowel in de klas, in kleine groepen, maar zeker ook individueel te geven. Leerlingen die het nodig hebben kun je in een paar minuten weer op het spoor zetten door een passend werkblad en activiteit in te zetten.

Het geven van de onderdelen uit de workshop hoeft in een klas vrijwel geen extra tijd te kosten doordat ook de workshopleider steeds sneller in staat is de kern van het probleem aan te pakken.

De workshop is natuurlijk geschikt voor de brugklas, maar juist voor de vastgelopen leerling in het VO, MBO, HBO en zelfs universiteit blijkt de workshop bijzonder succesvol door de vernieuwende aanpak en de onderliggende mechanismen bloot te leggen en aan te pakken.

De workshop bestaat uit de volgende onderdelen:

Wat is het resultaat van de workshop ‘Plannen en Uitvoeren’?

Werken met deze workshop geeft je een vernieuwende en gouden tool in handen om effectief en plezierig met leerling te werken aan eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid voor hun resultaten.

Met behulp van de bijbehorende handleiding en werkbladen start je direct met de leerling individueel, in een groep of zelfs in een klas.
Alles wat je nodig hebt voor een goed resultaat is aanwezig.

Door het startgesprek over bezwaren, smoezen en uitvluchten en de daarop volgende test, weten zowel jij als de leerling binnen 15 minuten wat het onderliggende probleem van het niet plannen is en kun jij direct de juiste tool inzetten.

Doordat de leerling zelf betrokken is en het over zijn bezwaren gaat, is de leerling gemotiveerd om aan de slag te gaan en is de kans op blijvende verbetering aanzienlijk verhoogd.

Discussies en verwijten over teveel huiswerk en onduidelijke opdrachten behoren na deze workshop tot het verleden doordat je de leerling direct kunt aanspreken op wat hij nog lastig vindt en hoe hij dit gaat oppakken.

Het uiteindelijke resultaat is dat de leerling zich verantwoordelijk voelt en daarnaar handelt en zo écht eigenaarschap voor zijn leren neemt!

Een mooi gerapporteerd neveneffect is dat de relatie tussen de leerling en ouders, begeleider of leraar sterk verbetert.

Voor wie is deze training voor de workshop ‘Plannen en Uitvoeren’ een must…?

Iedereen die te maken heeft met een leerling die:

  • … beter zou kunnen presteren dan zichtbaar is
  • … zich overvraagt voelt en afhaakt
  • … leraren de schuld geeft van onduidelijke opdrachten
  • … niet weet waar te beginnen en hoe te beginnen
  • … snel afgeleid is en weinig concentratie en doorzettingsvermogen heeft
  • … liever iets anders doet dan school
  • … weinig zelfinzicht en zelfreflectie heeft

Het zijn daarom vooral:

  • Leraren
  • Mentoren
  • Coaches
  • Kindertherapeuten
  • Zorgmedewerkers en schoolmaatschappelijk werkers op scholen

die al werken met deze workshop en er prachtige resultaten mee boeken.

Ook ouders die hun kind willen helpen met het onder de knie krijgen van de leertaken, geven aan dat ze zelf ook nog veel inzichten op doen en van de workshop leren.

Niet zelden geven ouders aan dit in hun schoolcarrière gemist te hebben.

Ben jij degene die leerlingen met humor en plezier begeleidt naar zelfstandig leren?

Start dan vandaag nog met deze vernieuwende en originele workshop.
Je kunt direct gebruik maken van mijn ervaringen en uitgewerkte interventies.

Doordat ik al het voorwerk zeer gedetailleerd voor je heb uitgewerkt, hoef je alleen de handleiding te volgen om te starten.

Je eigen studiebelasting

Het je eigen maken van deze training kost je met het doornemen van de lesstof rond de 16 uur.
Het is een learning on the job waardoor je iedere les direct in praktijk kunt brengen en waarbij je de meeste lessen onder de knie krijgt door ze te gebruiken als  handleiding terwijl je de training geeft.
Voordat je de training de eerste keer geeft neem je alle lessen en achtergronden door en maak je alle materialen gebruiksklaar.
Daarna bouw je steeds meer routine in door het geven van de training.

Ik leer leren coach: Ik heb nu zes leerlingen gecoacht met behulp van deze workshop en ik heb ervan genoten en de leerlingen eveneens.
Vier leerlingen deden mee aan een tweedelige groepstraining die ik gaf over dit onderwerp. Deze jongens zijn allemaal serieus aan de slag gegaan nadat ze eerst, zoals Tea al voorspelde, probeerden er onder uit te komen.
Doordat ik me bleef focussen op hun onderliggende behoeftes en kwaliteiten, kwam er aan het eind van de eerste sessie al een omslag en was de tweede sessie een waar feest voor ons allemaal.
Daarnaast heb ik nog twee studenten met delen van de workshop kunnen helpen nadat uit de test hun pijnpunt duidelijk naar voren kwam en ik daar samen met hen gericht aan kon werken.
Dus Tea, deze workshop is inmiddels een vast onderdeel in mijn praktijk zoals je al verwachte.

Puber- en Ik Leer Leren coach , na evaluatiegesprek Centrum Tea Adema

Praktische informatie over deze training voor de workshop

Je ontvangt de handleiding en de werkbladen van deze workshop online zodat je zelf voor iedere leerling steeds opnieuw een persoonlijk werkboek kunt samenstellen.

Na je betaling kun je de PDF’s direct downloaden vanuit onze online trainingsomgeving.

Let op: je hebt beperkte tijd (maximaal 2 weken) om deze informatie te downloaden op je eigen computer.

Je kunt de gebruiksvriendelijke online leeromgeving benaderen via iedere PC of laptop met internetverbinding, maar ook op je tablet of zelfs je mobiele telefoon als je dat zou willen. Zo kun je direct starten met het downloaden van de workshop.

Het aangeboden programma is honderden keren in de praktijk bewezen en geeft je de zekerheid van een stap voor stap aanpak, zodat je niets kunt vergeten en alle belangrijke zaken aandacht geeft.

NB: Annulering/opzegging van deze online opleiding met retournering van kosten is niet mogelijk na totstandkoming van de overeenkomst na de betaling.

Ervaren leerkracht (M) Na ruim 35 jaar als leerkracht te hebben gewerkt, haak ik regelmatig af bij weer een nieuw concept en weer een nieuw ei van Columbus.
Ik ben daarom niet meer zo enthousiast voor iets te porren als mijn jonge en meestal vrouwelijke collega’s.
Bij jou Tea heb ik ontdekt dat ik nog steeds geboeid kan worden. Jij bent de enige waar ik de afgelopen jaren tijdens bijscholing mijn aandacht erbij kon houden en zelfs aan de slag ben gegaan met jouw inzichten.

Ook het werken met de inzichten uit deze mooie workshop doe ik op mijn manier met jouw stem in mijn achterhoofd. En verdraaid, het werkt.

Leraar VO, in persoonlijk gesprek met Tea Adema

Tea Adema
Wie ontwikkelde deze opleiding?

Ik ben Tea Adema

  • Anderhalve meter liefdevolle nuchterheid, vasthoudendheid en humor
  • 60 plusser en gepokt, gemazeld en gemangeld door het leven zelf
  • Hier en daar zichtbaar en onzichtbaar versleten
  • Ruim 40 jaar keihard gewerkt in hulpverlening en bedrijfsleven als jeugdhulpverlener, teammanager, jeugdbeschermer, intervisor, coach met eigen praktijk en opleider/trainer
  • Expert en voorloper op het gebied van kindercoaching, pubercoaching en opvoedcoaching
  • Levenslang opleidingen en lessen gevolgd op het gebied van alles wat met mens en organisaties te maken heeft
  • Werkt graag met mensen die gemotiveerd zijn tot het gaatje te gaan om betekenisvol voor anderen te zijn
  • Doet haar best om de tijd van leven die er nog is zinvol en vooral plezierig door te brengen

Lees hier meer over Tea Adema

Wat is je investering?

Je investering om deze waardevolle workshop te kunnen geven aan eindeloos veel leerlingen bedraagt maar 397 euro. Een bedrag wat je met enkele leerlingen al hebt terugverdiend.

Je kunt zelf je prijs bepalen die je wilt vragen voor het geven van deze waardevolle workshop.

Meld je dus snel aan en download direct de gedetailleerde handleiding en de set werkbladen en je kunt direct bezig met de voorbereiding om je eerste leerlingen te helpen.

NB: Betaalt je werkgever voor je en heb je daarvoor een factuur nodig, vul dan het inschrijfformulier in met jouw gegevens en die van je werkgever

NB: De workshop wordt ook als extra workshop na de training: Ik leer leren ingezet.
De overige extra workshops na de standaard Ik leer leren training zijn:  ‘Toets- en examen Voorbereiding’ en de workshop ‘Motivatie Verhogen’.

Bundelvoordeel bij aanschaf alle 3 aanvullende workshops

Wil je met alle aanvullende workshops werken en ze in één keer aanschaffen?
Dan ontvang je € 141,– korting op de bundel van drie workshops:

  • Ik leer leren – Plannen & Uitvoeren
  • Ik leer leren – Motivatie Verhogen
  • Ik leer leren – Toets- en Examenvoorbereiding

Je kunt deze voordeelbundel via onderstaande link aanschaffen en daarna direct aan de slag om de aanschafkosten met een groepje kinderen of een individuele coaching meteen terug te verdienen.
Je betaalt 1050 euro in plaats van 1191 euro bij aanschaf van alle 3 workshops tegelijkertijd..

Klik hier om de voordeelbundel met 3 workshop aan te schaffen

NB: Betaalt je werkgever voor je en heb je daarvoor een factuur nodig, vul dan het inschrijfformulier in met jouw gegevens en die van je werkgever

Na je betaling kun je de PDF’s direct downloaden vanuit onze online trainingsomgeving.

Let op: je hebt beperkte tijd om deze informatie te downloaden op je eigen computer.

Meld je hieronder aan voor de training van de workshop ‘Plannen en Uitvoeren’

Via onderstaande button kun je je aanmelden voor de online training voor de workshop ‘Plannen en Uitvoeren’.
Je krijgt direct toegang tot de online leeromgeving om de workshop te downloaden.

NB: Betaalt je werkgever voor je en heb je daarvoor een factuur nodig, vul dan het inschrijfformulier in met jouw gegevens en die van je werkgever