Mooie planning schema’s die niet werken

Al snel in de brugklas komen leerlingen thuis met de mooiste schema’s om planningen te maken. In de introductielessen en later de mentorlessen wordt als vanouds veel aandacht geschonken aan het fenomeen plannen.

Braaf als de brugpiepers zijn, vullen ze deze in het begin ook nog in, maar hoe verder in de tijd, hoe meer het plannen een probleemitem wordt.

Want alle mooie planning schema’s blijven zonder resultaat

Want de leerling:

  • … heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan een dom schema invullen
  • … die een planning maakt, moet deze ook nog uitvoeren en dat is teveel moeite
  • … weet echt wel uit het hoofd wat hij moet doen (not)
  • … zegt dat In de magistersystemen wel staat wat het huiswerk is
  • … heeft maar een tijdsspanne tot de volgende dag en denkt niet vooruit
  • … vindt planningen maken echt zonde van de tijd
  • … denkt dat alleen de nerds een planning maken
  • … heeft teveel afleiding om te beginnen met wat er op de planning staat
  • … vindt dat hij veel te veel moet doen waardoor hij voortijdig afhaakt
  • … doet liever alleen de leuke taken en ‘vergeet’ de rest

Stop met mopperen op het gebrek aan plannen

Al heel snel kwam ik er met leerlingen achter dat plannen nooit een probleem is.

Leerlingen bewijzen dat door op verzoek een planning uit hun mouw te toveren en doen daarmee hun best om ouders en leraren te overtuigen dat ze heel goed kunnen plannen.

Dat klopt, want…

… vrijwel iedere leerling kan uitstekend een planning invullen. Binnen een uurtje hebben ze het systeem van een planning door en de creatievelingen maken er zelfs prachtige exemplaren van.

Maar dan…

… Komt de planning onder in de tas of ligt te versloffen op een bureau dat zelden gebruikt worde.

Ondanks al het gemopper en geruzie over de noodzaak van plannen, is dat dus niet het echte probleem.

Niet plannen is slechts een symptoom

Hilarisch zijn de uitvluchten en smoezen die ik hoor van leerlingen.
Wat bij mij anders is, is dat ik de smoezen accepteer, niet boos word en we niet geïrriteerd raken.

Door de leerling en zijn smoezen en uitvluchten volstrekt series te nemen en te vertalen naar wat er eigenlijk aan de hand is, komen we heel snel tot de kern van het probleem.

Dan kunnen we aan de slag met de werkelijke reden waarom het niet lukt te werken met een planning.

Want voor het maken en uitvoeren van een planning heb je veel vaardigheden, de juiste overtuigingen, de goede mindset, motivatie en het vertrouwen nodig om je taken uit te voeren.

Zo kan ik nu bij een aanmelding van een leerling met tegenvallende resultaten en moeilijkheden bij de aanpak binnen een paar minuten aangeven wat er aan de hand is en vooral wat er nodig is om blijvend resultaat te krijgen.

Mijn aanpak heb ik vertaald in deze vernieuwende en unieke workshop waarbij jij snel en direct met de leerlingen tot de kern komt.

Al het voorwerk heb ik al gedaan en krijg je in deze workshop aangereikt.

Voortaan heb je met deze workshop geen moeizame gesprekken meer over plannen, werkhouding en aan het werk gaan.

Door de inzicht gevende test en een afwisseling van denken en doen komt de leerling er zélf snel achter waardoor het bij hem maar niet wil lukken.

Wat rest is samen plezier maken over alle onzinnige uitvluchten en smoezen en een actieplan voor en door de leerling zelf.

De leerling is degene die werkt en jij hoeft alleen maar de helpende factoren aan te reiken.

 

Wat gebeurt er als leerlingen verzuimen om te plannen?

Een leerling die op de bonnefooi werkt en zich op de korte termijn richt, loopt op een dag vast.

  • … hij komt in tijdnood
  • … wordt verrast door toetsen en deadlines
  • … mist overzicht voor de weken die komen en de taken die daarbij horen
  • … heeft conflicten met ouders en leraren die zich zorgen maken over voortgang
  • … houdt zich groot of ontwikkelt faalangst en/of een laag gevoel van eigenwaarde
  • … mist de vaardigheden om mee te komen in MBO, HBO of universiteit
  • … loopt uiteindelijk het risico door onderpresteren uit te vallen

Ook al gelooft de leerling het zelf nog niet, zijn schoolloopbaan zal zoveel prettiger zijn als hij de vaardigheden, overtuigingen, mindset, motivatie en het vertrouwen leert dat leren echt niet ingewikkeld hoeft te zijn en dat plannen juist veel tijd