In de loop der jaren zie ik los van alle typen leerproblemen pakweg twee soorten uitersten in aanpak van kinderen met betrekking tot hun leertaken.
Het ene type noem ik leren als een schildpad of als een slak en het andere type noem ik leren als een vlinder.
Als ouders en kinderen bij mij in de praktijk komen, zie ik aan het kind al heel snel tot welk type het behoort en wordt dit vaak bevestigd door het verhaal van de ouders.
Leren als een vlinder
Kinderen die leren als een vlinder, zijn de kinderen van grote stappen, snel thuis. Vaak behoren deze kinderen tot de beelddenkers. Deze kinderen zijn van het grotere overzicht en ze zijn geneigd om de benodigde stappen in het leerproces over te slaan waardoor de details verloren gaan. Het leggen van verbanden gaat deze kinderen goed af en ze zijn over het algemeen snel in het denken en doen.
Als de details echter verloren gaan of niet worden verwerkt in de groepen 3 tot en met 5 van de basisschool, missen deze kinderen heel veel essentiële lesstof die nodig is zodra de lesstof complexer wordt.
In de bovenbouw gaan deze kinderen dan vastlopen omdat ze de basis vaak ergens hebben gemist.
Leren als een schildpad of als een slak
Dit zijn de kinderen van de details. Het zijn vaak gevoelskinderen die langzaam bewegen en veel verwerkingstijd nodig hebben. Ze denken lang na en werken langzaam en geconcentreerd. Doordat ze zo langzaam en gedegen werken, missen ook zij veel van de lesstof. Dit betekent dat ze hun opdrachten bijna nooit af hebben en daardoor een achterstand oplopen. Ook zij lopen vast in de bovenbouw.
Hoe herken je de verschillende leerstijlen
Kinderen die leren als een vlinder schrijven vaak snel, staan op hun tenen als ze iets op het bord schrijven en hebben weinig detailinformatie paraat. Soms willen ze goed hun best doen en kiezen daarom voor grote brokken. Andere kinderen hebben te weinig geduld om zich te concentreren op gedetailleerde uitleg. Zij hebben allerlei plaatjes en filmpjes in hun hoofd en volgen veel sneller prikkels van buiten af.
Kinderen die leren als een schildpad of slak zijn veel trager op alle gebied, zowel in het bewegen, het schrijven en het lezen en ook zij staan soms op hun tenen, maar op een heel andere manier. Ze tekenen gedetailleerd en staan zichzelf moeilijk toe fouten te maken.
Wat kan je met deze informatie
Als ik zie dat een kind overduidelijk in een van beide categorieën valt, leg ik de lange cijferketting op de vloer en ga aan de slag met de handpoppen van de vlinder en de slak of schildpad. Samen ontdekken we hoe de vlinder en de schildpad van 0 tot 10 gaan en wie er onderweg het meeste informatie verzamelt.
We bespreken daarna wat de meest handige manier is om informatie te verzamelen of te leren. Ook beoordelen we of de vlinder misschien iets meer van de slak of schildpad mag leren en of die wat meer mogen vlinderen.
De meeste kinderen zien hier de overeenkomsten met hun leerstijl en zien ook de voordelen om deze aan te passen.
Omdat het veel kinderen helpt zich dit ook op school te herinneren, krijgen ze van mij een klein knuffeltje mee naar huis om hen aan het betreffende dier te herinneren.
Van de ouders en van hier en daar een juf hoor ik nog wel eens dat het helpt.
Lees ook: Leren als een kameleon
Lees ook: Leren als een aap
Lees ook: Leren als een giraf
Lees ook: Leren als een vlinder
Lees ook: Leren als een bever
Lees ook: Leren als een dolfijn
Lees ook: Leren als een schildpad
Lees ook: Leren als een papegaai
Lees ook: Leren als een buizerd
Lees ook: Waarom netheid kan leiden tot dyslexie
Lees ook: Vijf manieren om te leren
Heb je het het gratis eboek al ?
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Ben je ouder en wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Ken je Ik leer leren al? Bekijk het hier….
De webwinkel van Ninico vind je hier…….
De illustratie is van Studio Staalkaart
Wat een mooie beschrijving van wat ik en jij dus blijkbaar ook regelmatig tegen kom!!!! Ben je zelf toevallig ook beelddenker?
En een mooie methode om ze bij de hand te nemen!!
http ://www .het-luisterrijk .nl
Dag Myra,
Ik ga in gedachten altijd met het kind mee op reis en volg zo de stappen waarbij ik ook een stapje verder kijk naar de mogelijkheden. En ja dat is vaak door beelden, maar ook met gedachten waarin ik afweeg wat voor het kind een verstandige volgende stap zou kunnen zijn, niet te groot en niet te klein :-)
Overigens heb ik aan veel kinderen een schildpad vingerpopje meegegeven en onlangs vertelde een moeder mij dat haar zoon al jaren met dit schildpadje op zak loopt om hem te helpen herinneren hoe hij makkelijker kan lezen en rekenen.
Zo is het een heel sterk anker om te helpen….