Boekje lezenKout, viets, huisen, mener, miden …….
Nee, dit zijn geen typefouten maar spellingfouten zoals kinderen met of zonder dyslexie ze maken.

Leren schrijven is nog niet gemakkelijk en vooral de Nederlandse taal is een erg lastige omdat er zoveel spellingsregels zijn. Het is bijna ondoenlijk om deze allemaal te leren. In mijn praktijk heb ik een hele dikke map met spellingsregels; dat wil je eigenlijk geen kind aandoen om daarmee aan de slag te gaan.
Naast de vele spellingsregels is onze taal zo ingewikkeld doordat de uitspraak en de spelling vaak niet overeenkomen. Je ziet dat kinderen met dyslexie de neiging hebben fonetisch te schrijven. Grappig is dat op msn en in sms’jes vooral de gesproken taal wordt gespeld.

Maar wat heeft netheid met dyslexie te maken?

Als Nederlands volkje houden we van properheid en netheid. Ook in de klas is dit een belangrijke waarde. Een goede zaak, maar laten we het niet overdrijven want het volgende gebeurt op de meeste scholen bij de spellinglessen.
                                                                  e                 d
Kou(t)d…  f(v)iets,….  hui-s-zen,…. menVer,….  midVen……

Snapt u het nog?  Als je goed kijkt zie je wel hele rare woorden, toch???
Wat er gebeurt bij kinderen, en met name bij kinderen met neiging tot dyslexie, is dat ze een verkeerd woordbeeld in hun geheugen plaatsen.
Belangrijk om te weten is dat jonge kinderen nog vooral leren door te kijken en hun visuele geheugen hiervoor gebruiken. Als je op deze manier fouten gaat corrigeren komt het nooit meer goed bij de beelddenkende kinderen, want het geheugen waarin woorden worden opgeslagen wordt op deze manier één grote puinhoop.

Dus wat is de oplossing?
Lekker foute woorden weg krassen in de schriften of het verkeerde woord helemaal weggummen. Opnieuw beginnen en het woord op de juiste manier schrijven. En weer opnieuw als het nog eens fout gaat……
En wil je het nog extra inprenten, laat het woord dan eerst heel bewust bekijken, noem het op en schrijf het dan pas op.
Dus: koud, fiets, huizen, meneer en midden.�
Da’s toch veel beter zo en makkelijker om te onthouden?

Lees ook: De luikjes dicht bij leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen bij leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Het probleem oplossen waar het hoort
Lees ook: Eruit halen wat er in zit?
Lees ook: Doorleren in de vakantie?
Lees ook: Doe de cupsong
Lees ook: Waarom verliezen zo belangrijk is
Lees ook: Concentratieproblemen: wat speel er echt?
Lees ook: Luikjes open, luikjes dicht: Voorwaarden om te leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om  beter te leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Moed moet…

Ken je Ik leer leren al?
Wil je een aantal keer per jaar artikelen ontvangen? Vraag de nieuwsbrief aan van de praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach.
Materialen voor kindercoaching koop je bij Ninico
De illustratie is gemaakt door Bianca Snip


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)