Ieder mens is een vat vol eigen talenten.
Wat we in het dagelijks verkeer vaak vergeten is dat we beschikken over vele talenten die meestal voor ons zelf  zo vanzelfsprekend zijn dat we er geen aandacht aan schenken.
Howard Gardner ontdekte dat mensen op vele manieren intelligent zijn en vertaalde dit naar de theorie van de meervoudige intelligentie.
Juist de verschillende talenten kunnen heel veel gemak brengen bij het leren leren. Bij de Ik leer leren training is dan ook één van de eerste acties het ontdekken van je talent op het gebied van leren leren. Voor het gemak koppelen we die talenten aan dieren zodat de metafoor van het dier kinderen helpt om te onthouden waar hun talent ligt en wat de meest makkelijke manier is om te leren.
Deze blog gaat over leren als een bever.

De bever

Zoals een bever zijn burchten bouwt en in de weer is met zijn materialen om een solide huis te bouwen, zo kan jij ook leren. En net zoals de bever weet hoe hij het moet aanpakken en wat hij nodig heeft om zijn doelen te bereiken, zo kun jij leren door te werken met je lijf.
Een aantal kenmerken van de bever herken je vast in jezelf:

  • Je houdt van sport, spel en beweging
  • Je denkt in bewegingen, gebaren en lichaamstaal en je lichaamscoördinatie is optimaal
  • Nieuwe dingen leer jij het gemakkelijkst als je ze mag oefenen en ervaren
  • Als je praat, gebruik je vaak je handen
  • Als je leert, leert je hele lijf want ook je ogen, oren, neus en je hele lichaam doen mee
  • Je houdt niet van stilzitten en bent graag bezig met je handen
  • Je krijgt je beste ideeën als je aan het wandelen of sporten bent
  • Acteren en rollenspel vind je geweldig om te doen
  • Knutselen, monteren en demonteren van apparaten en machines passen helemaal bij jou
  • Een tangle of stressballetje zou bij jou altijd binnen handbereik moeten liggen

Welke problemen kom je tegen als bever?

Ieder talent heeft ook zijn keerzijde. Waar loop je tegenaan als je als talent hebt voor leren met je lijf:

  • Als je een hele les moet stilzitten, lukt het je niet meer om je te kunnen concentreren
  • Als de lesstof te abstract wordt aangeboden, kun je er niet mee uit de voeten omdat je niet weet hoe je er mee om moet gaan
  • In werkgroepen waar alleen maar gepraat wordt, verveel je je te pletter
  • Wanneer er alleen maar ideeën worden uitgewisseld zonder dat het praktisch nut aan de orde komt, haak je af
  • Voel je je gefrustreerd, zorg er dan voor dat je je kunt bewegen om de energie kwijt te raken

Hoe leer je het best als bever

Als je talent gaat over het doen en het uitvoeren van taken, is het slim om op deze manier het leren aan te pakken.
Dit doe je zo voor de talen:

  • Leer woordjes door ze op te schrijven
  • Je kunt woorden uitbeelden met je lijf, doe hints met iemand anders
  • Wijs met je vinger de woorden en zinnen aan die je leest
  • Maak letters en woordjes van klei, papier of schrijf in scheerschuim of in het zand
  • Maak met woordkaartjes zinnen
  • Beeld een voorstelling uit over het land van de te leren taal
  • Spreek de woordjes in op je telefoon en luister ze weer af terwijl je een rondje hardloopt
  • Gebruik een balansplank en eventueel balletjes om mee te jongleren terwijl je woordjes opdreunt
  • Hang een whiteboard op je kamer en loop van je boek naar je bord om woorden op te schrijven
  • Wanneer iets moeilijk is, leer het heel goed en raak tegelijkertijd een plekje op je hand aan. Als je deze opgave nodig hebt, druk je op je het plekje op je hand en schiet de opgave je vaak weer te binnen (Dit heet het ankeren van lesstof op je lijf)

Voor de leervakken pak je het zo aan:

  • Teken op een whiteboard op je kamer het verhaal van de geschiedenis, aardrijkskunde of de biologie (Door op een whiteboard voor je te tekenen, is je lichaam actiever door het rechtop staan en onthoud je het beter)
  • Maak een toneelstukje over de te leren lesstof
  • Ga trampoline springen terwijl je de lesstof in gedachten doorneemt
  • Maak een tijdschema waarin je het leren afwisselt met bewegingsspellen of activiteiten
  • Gebruik losse kaartjes waarop je de lesstof in delen en op volgorde noteert
  • Hussel de kaartjes met de opgeschreven lesstof door elkaar en leg ze op de goede volgorde
  • Vind een favoriete plek voor de verschillende vakken, bijvoorbeeld je bureau, de bank, het park, je bed en noem maar op zodat je steeds kunt afwisselen in leerhouding
  • Maak werkstukken over de lesstof
  • Maak in de les gebruik van een tangle als je lang moet luisteren naar de leerkracht
  • Kauw op kauwgum en drink voldoende
  • Wanneer iets moeilijk is, leer het heel goed en raak tegelijkertijd een plekje op je hand aan. Als je deze opgave nodig hebt, druk je op je het plekje op je hand en schiet de opgave je vaak weer te binnen (Dit heet het ankeren van lesstof op je lijf)

Voor rekenen:

  • Maak met materialen zoals steentjes, balletjes of wat dan ook getallenlijnen en gebruik dit om sommen uit te rekenen
  • Teken grafieken en leg wiskundige en natuurkundige principes neer op je bureau met behulp van materialen
  • Verplaats de materialen als je sommen, wiskunde of natuurkundige opgaven maakt
  • Leer formules tijdens het trampoline springen
  • Gebruik traplopen om logische lesstof te leren
  • Verbind delen van je lichaam aan rekenkundige principes
  • Wanneer iets moeilijk is, leer het heel goed en raak tegelijkertijd een plekje op je hand aan. Als je deze opgave nodig hebt, druk je op je het plekje op je hand en schiet de opgave je vaak weer te binnen. (Dit heet het ankeren van lesstof op je lijf)

Het kan dus heel slim zijn om te ontdekken wat je beste manier van leren is zodat je heel effectief je lesstof kan aanpassen.
En omdat niet iedereen alleen maar beschikt over één talent, kun je in volgende blogs lezen over de andere dieren en nog meer talenten over jezelf ontdekken:

Lees ook: Leren als een kameleon
Lees ook: Leren als een aap
Lees ook: Leren als een giraf
Lees ook: Leren als een vlinder
Lees ook: Leren als een dolfijn
Lees ook: Leren als een schildpad
Lees ook: Leren als een papegaai
Lees ook: Leren als een buizerd
Lees ook: Het waarom van friemelen
Lees ook: De luikjes open doen om te leren
Lees ook: Eruit halen wat erin zit?
Lees ook: Moeten we blij zijn met Magister?

Ken je Ik leer leren al?


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)