Als baby komen we als een ongeschreven blad ter wereld, zegt men. Al met de eerste schreeuw begint na de geboorte het leerproces, en waarschijnlijk zelfs al daarvoor….. Op ongeveer 12 jarige leeftijd hebben we in de basis geleerd wat er te leren valt.  Alles wat daarna komt – tot onze dood – past op één of andere wijze in de basis van wat we hebben geleerd. Misschien is het daarom voor ons gevoel zo moeilijk om op latere leeftijd iets nieuws aan te leren. Er moeten dan in onze hersenen nieuwe verbindingen gecreëerd worden, ofwel nieuwe “wegen en paden” worden gemaakt zoals ik dat wel eens uitleg aan kinderen.
Als baby leren we alles om ons heen herkennen door dat wat we horen, proeven, ruiken, zien en voelen. Tegelijkertijd leren we ons lijf kennen, we hebben honger, we krijgen het warm en koud en rondom onze bibs is het regelmatig eerst even lekker warm en daarna klef, plakkerig en koud. We vinden eten lekker of vies en een knuffel op z’n tijd is van levensbelang. Door al deze ervaringen gaat de baby de communicatie aan met zijn omgeving want hij wil zich prettig voelen en weet al snel dat die “grote” in zijn buurt daarvoor kan zorgen……

En dan op een dag komt de eerste schooldag en moet het kind langzamerhand bewijzen wat het in huis heeft.

Want wat komt er allemaal kijken bij leren:
Een kind moet beschikken over een woordenschat, hij moet beschikken over een werkgeheugen, het kind moet een informatieverwerkingssysteem hebben wat het liefst een beetje vlot werkt, het kind moet zich kunnen focussen en concentreren op een taak, het kind moet de informatie om zich heen verwerken, opslaan in het geheugen én weer tevoorschijn halen op het juiste moment, er moeten verbanden aangelegd kunnen worden, enz, enz.
En dit is allemaal te leren en begint vanaf de eerste ademtocht, een wonder nietwaar??

Wat is nu het meest cruciaal voor leren? Waardoor leren we en hoe doen we dat?
Het zijn onze zintuigen!
We leren via onze tast, ons gehoor, onze ogen, onze smaak en onze geur.

Alles wat we weten en ooit gedaan hebben is via onze zintuigen in onze hersenen opgeslagen. Denk maar aan onze sterkste herinneringen, deze komen vaak terug in ons denken door de film die we ervan hebben. Hoe vaak gebeurt het niet dat een bepaalde geur, bv oma’s gehaktballen, een hele rits aan herinneringen bij ons losmaakt.

En hoe is dit bruikbaar voor onze schoolcarrière?

Als we ervoor zorgen dat onze kinderen via het beeldend leren vanaf de baby-tijd tot ze in groep 3 langzamerhand gaan naar het volgordekijk leren door zien, horen, denken en doen, dan hebben we al veel gewonnen. Als we in de gaten hebben via welke zintuigen onze kinderen het beste leren en we de lesstof op zijn minst op die manier aanbieden dan geven we onze kinderen de beste strategie om een goede schoolleerling te worden.

Meer in categorie: dyslexie en dyscalculie
Heeft u vragen neem dan gerust contact op met de Praktijk voor Kindercoaching .


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)