Ieder kind heeft wel eens moeite zich te concentreren. Een groot deel is echter vaak een motivatieprobleem. Het kind zal, als het zelf een taak kiest – bijvoorbeeld het maken van een tekening of computeren- zich wél kunnen concentreren.
Als je je gaat verdiepen in een concentratie probleem kom je er vaak achter dat het meestal om andere onderliggende problemen gaat. Goed kijken naar het kind en observeren geeft dan de richting aan wat het kind nodig heeft om zijn taken makkelijker te kunnen verrichten.
Wat kunt je doen als ouder en begeleider:
- Zorg dat je je zelf rustig voelt, beweeg en praat langzaam, zacht en duidelijk.
Vaak zijn we juist geneigd steeds harder en sneller te praten om de aandacht te trekken en vast te houden. We doen dan meer van hetzelfde. - Houd de relatie met het kind luchtig en benader het kind positief ook al vraagt dit veel van je.
- Geef direct een compliment als je kind wel geconcentreerd bezig is en benoem dit als zodanig: bv wat fijn dat je het nu kunt om (……..) met zoveel aandacht (of geconcentreerd) te doen.
- Wees royaal met bemoedigen, je kind groeit ervan!!
- Als het kind zich ongewenst gedraagt geef dan liever een suggestie hoe het anders kan, dan benoemen wat alweer niet goed gaat. Bijvoorbeeld: “Als je nu je schrift en je pen pakt en begint met deze bladzijde, heb je al een goed begin”.
- Geef duidelijke regels en korte opdrachten in heldere woorden. Een vriendin van mij uit het speciaal onderwijs noemt dit: “Het gebruik van korte codes”.
- Vraag ook eens na wat het kind in heeft begrepen en laat dit hem vertellen.
- Verdeel een taak in kleinere stukjes zodat het kind niet het eerste doet en de rest vergeet. Vooral beelddenkers zijn hier heel goed in :-)
- Wees duidelijk over dat wat je nog meer verwacht. Gebruik hiervoor weer de “korte codes”.
- Zeg regelmatig opnieuw welke opdracht of afspraak je had gegeven of laat het kind je dit vertellen. Maak er maar een spelletje van.
- Veel kinderen hebben regelmatig even afleiding nodig. Het moet dan even bewegen of iets gek doen. Een tangle kan ook soelaas bieden voor de behoefte aan friemelen.
- Voor sommige kinderen kan het handig zijn kaartjes te hebben met verschillende opschriften die hij zelf kan neerleggen. De dobbelsteen van het concentratiespel is hiervoor heel geschikt. Dit geeft zelfredzaamheid, controle en motivatie..
- Maar bovenal: Zorg ervoor dat je in contact blijft en heb regelmatig oogcontact of leg zo nu en dan je hand op een onrustige arm.
Echte en volledige aandacht geeft wonderen
Let maar eens op het verschil tussen het contact met een kind als je zelf bent afgeleid door dagelijkse beslommeringen of wanneer je met je volledige aandacht bezig bent.
Ik ontdekte een aanpak die echt helpt bij concentratieproblemen
Steeds opnieuw kwamen er kinderen in mijn praktijk die feitelijk hele andere problemen bleken te hebben dan een concentratieprobleem.
Alleen… ze vertoonden wel alle bekende ‘symptomen’ van concentratieproblemen.
Ik ontdekte gaandeweg waar de werkelijke oorzaken te vinden zijn en hoe je vandaaruit moeilijkheden met concentratie wél effectief kunt aanpakken. Zo heb ik door de jaren heen honderden kinderen en pubers weer op de rit geholpen.
Lees ook: Concentratieproblemen bestaan niet
Lees ook: Concentratieprobleem oplossen
Lees ook: Concentratieprobleem in de klas
Lees ook: Concentratieproblemen bij jonge kinderen
Lees ook: Matrixcoaching: zwevende letters
Lees ook: De tafels automatiseren
Lees ook: Waarom netheid kan leiden tot dyslexie
Lees ook: Het waarom van friemelen
Mijn zoontje van 5 heeft moeite om zich aan regels en afspraken te houden op school. Hij is snel afgeleid en heeft moeite om zich te concentreren op een werkje. De dikke duimenkaart en stoplicht op school blijken niet voldoende te werken. Er is geen sprake van onwil bij hem, want als hij erop aangesproken wordt dan is hij er zich van bewust en geeft dan aan dat hij de afspraak of regel vergeten is. Hij is verder heel sociaal en intelligent. Hij houdt ervan om te kletsen en met andere kinderen te spelen, waardoor hij snel afgeleid is. Hij is niet extreem druk op school en ook thuis niet. Is dit normaal gedrag voor een jongetje of zijn er nog tips die we op school en/of thuis kunnen toepassen?
Dag Marian,
Je zoon van 5 zit nog in de leeftijd van alles moeten leren en hij doet dit waarschijnlijk de hele dag door. Het zou kunnen zijn dat hij anders leert dan school verwacht en aan je reactie te lezen, leert hij misschien voor, door en met andere kinderen en door zijn spel. Voor een 5 jarige een hele gezonde ontwikkeling, maar misschien wel eens lastig in de klas.
Wat je zou kunnen doen is eens te observeren hoe hij speelt en wanneer hij wel informatie oppikt. Dit zegt iets over zijn belangstelling en geeft ook meer zicht op hoe hij informatie oppikt.
Daarnaast is het voor hem misschien heel helpend om even bewust contact te maken als je iets van hem wilt. Als volwassenen zijn we vaak geneigd om er vanuit te gaan dat kinderen ons horen, zien en geloven. Vaak is het kind echter in zijn eigen wereldje aan het leren en hoort en ziet hij ons niet.
Wat dan kan helpen is om even oogcontact te maken, helder en duidelijk te zeggen wat je wilt en je zoon dit te laten herhalen. Zo weet je dan in ieder geval of hij je heeft gehoord.
Op zich zijn er nog veel meer tips te geven, maar uit je reactie kan ik verder niet achterhalen wat het belangrijkste is. Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.
Mijn zoontje van net 6 heeft ook veel moeite om zich te concentreren op school. Juf zegt dat ze de hele tijd naast hem moet zitten als hij een werkje moet doen. Zijn concentratieboog is heel erg kort. We hebben een hele trits onderzoeken doorlopen fysio, logopedie, ergotherapie en een niveaubepaling. Daaruit komt dat hij een gemiddeld intelligent kind is. Hij is emotioneel nog erg jong (eerder 5 dan 6) en hij kan zich niet goed concentreren. Is er nog iets wat wij kunnen doen als ouders om zijn concentratie te vergroten? Kan een kindercoach nog wat betekenen. Thuis kan hij zich wel concentreren om de dingen die hij leuk vindt :-). Tafelvoetbal spelen met zijn vader, met zijn treinen spelen enz. Op school gaat het gewoon niet goed. Hij geeft zelf aan dat hij graag wil leren lezen en schrijven, maar hij kan zich niet goed concentreren in de klas.
Hoe jonger je kind is, hoe korter de concentratieboog.
Echter alle kinderen kunnen zich concentreren, alleen weten ze vaak niet hoe ze het doen.
Het gevaar is een selfullfilling prophesie: “Iedereen inclusief ikzelf zegt dat ik me niet kan concentreren, dus zal het wel zo zijn”