Afwachtend kwam hij binnen en hij beantwoordde mijn vraag bevestigend dat het best wel spannend was om bij mij te komen.
Op school ging het niet helemaal goed met hem. Hij had last van dyslexie en kon zich slecht concentreren. Nadat we vastgesteld hadden dat hij toch heus een leuk en slim kind was dat al zo veel had geleerd, gingen we aan de slag met het alfabet en makkelijke en moeilijke woorden.

Hard en geconcentreerd werken

We hadden samen plezier, werkten hard én geconcentreerd. Hij deed heel goed zijn best en trok zo nu en dan wit weg, zo goed concentreerde hij zich. Dat was bijzonder want met het concentreren ging het toch mis in de klas ?

Wat gaat er mis in de klas?

Samen gingen we op zoek naar hoe dit nu kon. Het bleek dat hij in de klas alles opmerkte wat er gebeurde en hij wilde ook graag overal aan meedoen.
Wij werden het samen eens dat het best wel handig is als je je kunt afsluiten voor het lawaai van andere kinderen en dat je veel meer leert als je kunt blijven luisteren naar de meester.
We gingen hiermee aan het werk en ook nu deed hij weer heel geconcentreerd mee. En daarmee bewees hij dat hij zich goed kon concentreren.

Wat gaat er wérkelijk mis in de klas?

Na een maand kwam hij weer met zijn moeder. Hij vond dat het een stuk beter ging, maar zijn moeder had van de meester gehoord dat dit zeker niet het geval was.
We moesten dus opnieuw op speurtocht want volgens hemzelf kon hij zich echt beter concentreren. De meester vond echter dat hij nog veel te veel door de klas praatte en te weinig concentratie vertoonde tijdens zijn werk.
Samen gingen we op zoek naar wat er aan de hand was waardoor hij onvoldoende kon werken in de klas en opeens waren er de tranen.

Het verdriet was groot en eenzaam

Hij kon leuke verhalen vertellen, had ook een goed doordachte mening over alles wat er op school gebeurde en iedereen luisterde graag naar hem. De meester vond dat andere kinderen ook aan de beurt moesten komen voor hun verhaal en toen was het een keer gebeurd dat hij zich niet serieus genomen voelde.
Gaandeweg het jaar voelde hij zich steeds minder gezien, gehoord en serieus genomen door zijn meester en het verdriet werd groter.

Hij was toch heus dol op de meester!!

En om aan zijn behoefte te voldoen om gezien en gehoord te worden door zijn leuke meester ging hij steeds vaker en harder aandacht vragen tijdens de les met als gevolg……………………meer frustratie bij beiden.

Nu we de oorzaak hadden gevonden, konden we hier goed mee aan de slag en we maakten een plan hoe zijn behoefte aan aandacht en gezien worden goed kon worden opgevuld.

En nu hoeft hij niet meer door de klas te roepen, hij mag zijn verhaal vertellen op zijn beurt, kan er goed tegen dat de andere kinderen soms wat meer aandacht krijgen én zijn resultaten op school gaan vooruit.

Je kunt het spel: “Ik kan me concentreren” bekijken en bestellen in de webwinkel….

Lees ook: Concentratieproblemen bestaan niet
Lees ook: Het waarom van friemelen
Lees ook: Mijn imago is van mij
Lees ook: De make-over van een onderpresteerder
Lees ook: 13 tips voor concentratie problemen
Lees ook: Oplossingsgericht denken over concentratieproblemen

Wil je op de hoogte blijven, download dan het gratis eboek.
Wil je ook leren kinderen en ouders te begeleiden en daarvoor de basisopleiding tot kindercoach of een nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach.
Heb jij of je kind behoefte aan ondersteuning tijdens de opvoeding van je kind, kijk dan of de praktijk voor kindercoaching iets voor je kan betekenen.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)