Meisje met letter blokkenMijn zoon van 5 heeft zowel op school als thuis grote problemen met zich te concentreren. Als iemand hem een instructie geeft doet hij het twee keer en is dan weer afgedwaald. Hij praat en zingt veel in zichzelf. Het lijkt wel of we niet tot hem kunnen doordringen en we hebben alles al geprobeerd. Hij hobbelt altijd achter iedereen aan, maar is gelukkig wel een heel gezellig kereltje. Wat moeten we doen?

Deze vraag komt van een moeder die zich zorgen maakt en vraagt om een advies om haar zoon bij de les te houden.

Kleuters

Een kind van vijf is nog een echte kleuter en een kleuter fantaseert heel wat af. Die heeft van heel veel realiteiten nog geen weet en wat hij niet weet bedenkt ie gewoon zelf. Dit is ook de tijd dat er monsters bestaan en natuurlijk Sinterklaas. De wereld is magisch en zodra het geloof in Sinterklaas is gestopt, kun je verwachten dat kinderen steeds meer besef hebben van de realiteit.

Daarnaast ontdekt de kleuter meer en meer dat hij een eigen persoontje is, een eigen ik-je als het ware. Dit betekent dat je dat als ouder zult weten ook. Je kleuter wil z’n zinnetje hebben en gaat met je de strijd aan, al dan niet openlijk. Overal gaat ie een mening over hebben en als het niet zo gaat zoals hij wil dan wordt er geschreeuwd, gehuild of gewoon niet geluisterd.

Hij heeft inmiddels gemerkt dat grenzen verschuifbaar zijn en wil dat wel graag even uittesten als het zo uitkomt.

Wat eveneens een rol gaat spelen is dat hij op school, bij vriendjes en op de zwemles allerlei interessante dingen leert die je als ouder niet altijd fijn vindt. Dat is de invloed van buitenaf. Bovenal is de kleutertijd een periode waarin ongelooflijk veel geleerd wordt op alle ontwikkelingsgebieden.

Ga maar na: Allerlei leertaken op school waarvan cijfers en letters slechts een klein onderdeel zijn, omgaan met andere kinderen, het lichaam moet leren fietsen en zwemmen, in verschillende situaties stelt men verschillende eisen dus hij moet zich leren aanpassen.

Bekijk en observeer maar eens een kleuter en verbaas je over wat hij allemaal al kan en hoeveel hij nog moet leren………

Verwerkingstijd

Ieder kind heeft zijn eigen ritme en manier van doen. Net zoals wij als volwassenen onze eigen manieren van leren en onthouden hebben gevonden, moet een kleuter nog een manier vinden om alle prikkels van een dag te verwerken en onthouden. Dat is nogal een klus en geen wonder dat het regelmatig even fout gaat.

Stel je eens voor:

Een kind wordt direct op de vroege ochtend al geconfronteerd met snelle televisie beelden. Er moet gegeten worden en het is zaak om op tijd in de kleren te komen zodat pappa en mamma ook bijtijds op hun werk verschijnen. In de auto naar school waar op school het stoeltje wacht. De tussenschoolse opvang vindt plaats in een overblijflokaal en daarna wacht het stoeltje voor de volgende lessen. Na school volgt weer het overblijf lokaal, pappa met de auto en thuis nog even computeren.

Op deze manier krijgt een kleuter veel hoofdprikkels te verwerken en weinig ruimte om prikkels fysiek te verwerken en dat is toch echt wel nodig voor jonge kinderen. Want hoe vol gaat het hoofd worden van al die dagelijkse indrukken? Hoe moet je leren je te concentreren als er geen verwerkingsmogelijkheid is? Dan kan dromen toch een fijne uitlaatklep zijn?

Tips voor ouders van jonge kinderen:

  • Zorg ervoor dat je zeker weet dat je kind je hoort. Noem zijn naam en raak hem eventueel lichtjes aan.
  • Voor kinderen kan het heel onveilig en bedreigend zijn om volwassenen te moeten aankijken. Dit kan zorgen voor een totaal blokkeren.
  • Een kind wat nadenkt kijkt vaak even opzij. Stoor het kind dan niet en laat het even gaan in zijn eigen wereld.
  • Geef een korte en duidelijke opdracht en noem maar een taak per keer.
  • Als je vermoed dat je kind afgeleid is, laat dan even de opdracht herhalen in eigen woorden.
  • Herinner je kind er met een woord aan wat je als opdracht had gegeven.
  • Stel redelijke grenzen en houd je eraan.
  • Let er op dat je positief en gewenst gedrag beloont met een goedkeurende opmerking. Negeer zoveel mogelijk negatief gedrag.
  • Als er strijd is geef dan een keuze in plaats van verbieden. Bijvoorbeeld, doe je eerst je broek aan of je trui?
  • Geef voldoende tijd en maak duidelijk waarom je een verzoek doet of een opdracht geeft.
  • Zeg wat je verwacht en wanneer.
  • Houd er rekening mee dat jonge kinderen veel in beelden denken en weinig tijdsbesef hebben. Dit betekent dat jij zijn wereld moet vertalen in duidelijk gestructureerde hapklare brokjes.
  • Benoem de frustraties, angst en verdrietjes van je kind. Daardoor hoeft het niet boos te worden want hij voelt zich begrepen.

Als een kleuter zich verder goed ontwikkelt, zou het zomaar kunnen zijn dat het nog een beetje in de eigen magische toverwereld vertoeft. Dit kan heel prettig zijn voor het kind en lastig voor de ouders.
In zo’n geval zou het heel verrassend kunnen zijn om eens een paar dagen te observeren hoe duidelijk je bent ten opzichte van je kind. Het zou zomaar kunnen dat jullie al een soort mopperpatroon hebben ontwikkeld wat niet meer gehoord wordt.

Kijk ook vooral waar je kind behoefte aan heeft. Tuttel- en verveeltijd kan heerlijk zijn voor een kind.
En als je wilt dat er iets verandert, pak het dan stapsgewijs en rustig aan.

Veel succes en plezier.


Lees ook: Kleuters moeten spelen in plaats van leren
Lees ook: Roze wolk of achter het behang?
Lees ook: Hoe pak je ongewenst gedrag aan?
Lees ook: 13 tips voor concentratieproblemen
Lees ook: Concentratieproblemen bestaan niet

De illustratie is van Bianca Snip


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)