Ha….., vandaag lees ik dat mevrouw Sieneke Goorhuis-Brouwer, bijzonder hoogleraar Spraak- en Taalstoornissen bij het UMCG, zegt dat kinderen veel te vroeg moeten leren en taken uitvoeren.
Daardoor stijgt het risico op gedragsproblemen!

Stokpaardje

Ik kan het niet helpen, maar dit refereert helemaal aan mijn stokpaardje. Ik vind het soms vreselijk dat kinderen in groep 1 en 2 al allerlei taken en testen uit moeten voeren. Laat ze toch alsjeblieft spelen!
In onze cognitieve maatschappij waarin vele mensen de misvatting hebben dat alleen hoger opgeleiden nog tellen, vergeten we te vaak dat spelen een levensbehoefte is van kinderen.
Volgens genoemde hoogleraar komen er binnen het UMCG steeds meer kinderen met zogenaamde ontwikkelingsproblemen. Een kind wat teveel prikkels aangeboden krijgt die de hersenen nog niet kunnen verwerken, loopt het risico op gedragsproblemen veroorzaakt door faalangst en onzekerheid. Peuters zijn er neurologisch helemaal niet klaar voor om ze als leerlingen te benaderen.
Deze kinderen denken dat ze dom zijn, aldus de hoogleraar.
Huh? Kleuters die dom zijn ?! Dat kan toch nietwaar zijn?
Auwauwauw……

De vicieuze cirkel

En wat gebeurt er met kinderen die nog niet zo goed hun taakjes kunnen volbrengen?
Juist….., de juf en de ouders laten het kind oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
En spelen? vergeet het maar…
Men denkt dat men daarmee de achterstanden wegwerkt, aldus mevrouw Goorhuis-Brouwer, maar het kind raakt steeds verder van huis en van zichzelf. Ze constateert dat het aantal kinderen met gedragsproblemen hand over hand toeneemt.
En wat is dan de volgende stap?

Speltherapie!

Als een kind helemaal vastloopt en zoveel faalangst, boosheid, verdriet en allerlei andere emoties heeft opgekropt en nooit heeft geleerd hoe hier mee om te gaan, dan mag het naar speltherapie of naar de kindercoach.
Eindelijk spelen……

En als dit kind nu als peuter en kleuter gewoon zijn eigen ritme en tempo had gevolgd en lekker had lopen klooien, spelen en fantaseren zoals dat hoort in deze ontwikkelingsfase, dan had het om en nabij in groep 3 zijn leertaken op kunnen pakken.
Want dan zijn de hersenen er helemaal rijp voor. Vroeger had men daar zelfs een naam voor:
Schoolrijp.
Dit betekende dat het kind in staat was alle taken aan te kunnen voor cognitief leren: van stilzitten en luisteren tot de fijn motorische vaardigheden van het schrijven.
Want wie heeft eigenlijk bedacht dat een kind van 4 of 5 een topprestatie levert als het kan lezen en schrijven, maar niet kan spelen en mee gaan in fantasie?

Lees ook : lekker klooien
Lees ook: buiten spelen
Lees ook: graffity onder de tafel.
Lees ook: Leer beter met jongleren en bal-a-vis-X
Lees ook: Doe de cupsong
Lees ook: Waarom verliezen zo belangrijk is
Lees ook: Concentratieproblemen: wat speel er echt?
Lees ook: Luikjes open, luikjes dicht: Voorwaarden om te leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om  beter te leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Moed moet…

Ken je Ik leer leren al?
Wil je een aantal keer per jaar artikelen ontvangen? Vraag de nieuwsbrief aan van de praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach.
Materialen voor kindercoaching koop je bij Ninico
De illustratie is van Kitty Bakker


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)