eitje hooghouden kleinZe was student en voelde zich vaak onzeker en was best wel bang of alles wat ze wilde wel zou lukken. Ze had een sterke band met haar moeder en wilde graag wat loskomen van haar moeder en zich wat meer richten op leeftijdsgenoten.

Beelddenken

Ik had tijdens het verkennend gesprek om haar vraag helder te krijgen al ontdekt dat ze veel in beelden dacht. Dit was te zien doordat ze regelmatig met haar ogen omhoog en opzij draaide om na te denken over vragen die ik stelde. Deze oogbewegingen betekenen dat ze een beroep doet op haar visuele geheugen en beelden creëert. De zogenaamde beelddenker kan deze voorkeur in denken goed gebruiken om bijvoorbeeld emoties te verwerken.

Volwassen en zelfstandig worden

Ik vroeg de studente welk beeld voor haar symbool zou staan om meer los te komen van haar moeder. Na enig nadenken en aarzeling vertelde ze dat het beeld een verhuizing zou zijn. Ik vroeg haar mij dit beeld te schetsen. Ze nam even tijd en concentreerde zich op het plaatje wat ze had en waar we samen een film van maakten.
Allereerst zag ze zichzelf staan samen met haar vader bij een auto. Tot haar verbazing droeg ze een trouwjurk, maar deze jurk werd smerig en veranderde in lompen. Ze liep weg en ging naar een huis waar ze in een kamer in een bed ging liggen. Tot haar schrik kwam er een leger mieren binnen die haar helemaal insloten. Haar moeder deed de deur dicht en nu was ze opgesloten met een leger mieren die niet wilden vertrekken.
Ik vroeg haar om de mieren te vragen om te vertrekken. Dit lukte na enige moeite wonderwel en de meeste mieren liepen keurig netjes de deur uit en gaven aan dat ze zouden wegblijven. Er was echter één mier die persé niet wilde vertrekken. Hij kwam steeds terug en weigerde te gaan. Ik liet haar aan de mier vragen wat deze nodig had en de mier liet weten dat hij op haar zou passen. Ze vond de mier er griezelig uitzien en ik stelde haar voor om hem een slaapmutsje te geven. Ze glimlachte en zei dat hij ook een dekentje over zijn rug kreeg.
Ik gaf haar de opdracht de mier te bedanken omdat hij het kennelijk goed met haar voorhad en stelde voor hem een eigen hoekje van het bed te geven. Dit lukte en beiden waren nu tevreden.
Toen ik haar vroeg of het hiermee in orde was zei ze dat de deur een eindje open moest omdat het anders te benauwd werd en ze op die manier nog haar moeder kon roepen als het nodig mocht zijn. In gedachten maakte ze ook dit beeld compleet en vroeg ik haar nogmaals of het nu in orde was.
Met een diepe zucht zei ze dat het helemaal klaar was, ze knipperde met haar ogen en keek me aan. Ze was verbaasd hoeveel tijd er was verstreken en voelde zich opgelucht.
Na een glas water en nog even rustig zitten vertrok ze weer.
Toen ik haar na een paar maanden weer zag vertelde ze dat ze allerlei nieuwe plannen had gemaakt en bezig was met afstuderen.

Verklaring

Als coach en begeleider weet je niet altijd precies wat sommige beelden willen zeggen, maar altijd is er een link met het probleem wat iemand graag opgelost wil zien. Bij de één verschijnen er plotseling mieren, bij de ander flatgebouwen, auto’s, bomen, gymnastiektoestellen, muren, kasten of mensen uit de omgeving.
Van belang is te verkennen voor welk proces de beelden staan en samen te ontdekken welke veranderingen mogelijk zijn.
Al vele malen is mij gebleken dat veranderingen in het beeld vooraf gaan aan veranderingen die volgen na de coaching. Plotseling komt men weer in actie, is opgelucht en/of zet een volgende stap. Barrières worden soms letterlijk en figuurlijk geslecht.
En raar maar waar: waar het beeld verandert, verandert ook het gevoel over de situatie.

Lees ook: Het effect van de roze olifant……
Lees ook: Wie heeft de regie in huis?
Lees ook: Boos kind en onmachtige ouders
Lees ook: Bange kinderen, bange ouders
Lees ook: Je eigen ruimte innemen en je grenzen afbakenen
Lees ook: De juf heeft een boos hoofd en een harde stem
Lees ook: Je kind als verlengstuk van jezelf?
Lees ook: Een muur om je heen kan heel goed zijn
Lees ook: Bange kinderen, bange ouders
Lees ook: Waarom visualiseren van grenzen niet lukt
Lees ook: Waarom kwetsen ouders hun kinderen

Wil je deelnemen aan de opleiding tot kindercoach, kijk dan op de website .
Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching. Ken je Ik leer leren al?
Materialen voor de kindercoach vind je in  de webwinkel….
De illustratie is van Aly Westerhuis


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)