Proefwerk KLEURVERSIE copySoms vind ik het wel eens jammer dat wij als volwassenen zo aan geheugenverlies lijden ten aanzien van onze kinderjaren.
Want wie weet nu nog van wat er allemaal gebeurde in onze eerste zeven levensjaren? Voor de meeste mensen geldt dat ze flarden van herinneringen hebben aan de vroegste kindertijd.

Leren leren

Ook weten we niet meer hoe we het hebben gepresteerd alle basale kennis te verwerven die ons huidige functioneren mogelijk maakt.
Soms zou ik willen dat ik het wist.
Kinderen kunnen ons vaak nèt niet vertellen hoe ze het voor elkaar krijgen om alle ontwikkelingen die nodig zijn, onder de knie te krijgen.
Dus moeten we het doen met wetenschappelijk onderzoek en aannames.

Wat we wel uit ervaring weten en kennen is het aloude: “Oefening baart kunst”.
Dit is iets van alle leeftijden en soms lijkt het er op dat volwassenen veel meer moeten oefenen dan kinderen. Denk maar aan memory en computerbedieningen.

Lezen en rekenen

Inmiddels is overigens voldoende bewezen dat er in de ontwikkeling van kinderen gevoelige periodes zijn, die wanneer optimaal benut, het een kind gemakkelijk maken om te leren. Leren praten, taalvaardigheid en rekenen zijn hiervan voorbeelden. Dat we in ons huidige onderwijsstelsel wel erg veel de nadruk leggen op eenzijdige cognitieve ontwikkeling doet daar niets aan af.
En daar zou ik graag het spelen wat meer in willen betrekken. Want je kunt ook spelenderwijs kinderen erg veel aanbieden zodat ze onbewust en op een plezierige manier te maken krijgen met de lesstof. Onbewust prenten ze dan bijvoorbeeld letters en cijfers in.

Toen ik al weer jaren geleden verschillende methodieken op mijn dochter uittestte, bleek dat ze de letters in haar geheugen had opgeslagen zoals ze in het “Ik leer lezen” spel van jumbo waren gesorteerd. Later tijdens de opleiding tot kindercoach bleek bij een test dat een aantal cursisten van dezelfde leeftijdscategorie, de letters van het alfabet allen hadden opgeslagen zoals dat destijds bij “Sesamstraat” werd uitgezonden.
Toch wel frappant, of niet dan?

Dit betekent voor mij dat we veel meer onbewust leren dan we denken. Wat echter veel interessanter is, is dat je dit gegeven ook bewust kunt aanwenden.

Spelend leren

Nadat ik tijdens het coachen van een kind als een detective samen met het kind heb ontdekt hoe het kind het beste leert, geef ik vaak het advies om veel met letters en cijfers te spelen.
Het maakt niet uit wat en hoe. Voor rekenen is bijvoorbeeld het bingospel ideaal. Het bingoveld is eigenlijk een honderdvel en hoe vaker kinderen de balletjes en fiches op de juiste plek leggen, hoe meer inzicht ze krijgen in tientallen en de juiste plek van de cijfers binnen het geheel.

Belangrijk is dat letters en cijfers veelvuldig worden gezien, gehoord en gevoeld.
Onze zintuigen zijn onze toegang tot leren en hoe meer we deze inzetten als geheel, hoe meer totaal de leerervaring. Als er dan ook nog sprake is van positieve emoties (oftewel PLEZIER) dan is helemaal goed!. Alle luiken staan open zogezegd.
En dat is wat je wilt bereiken als er iets geleerd moet worden!
Mijn pleidooi is dus kort gezegd: Ga weer spelletjes doen, speel meer met cijfers en letters, beweeg, schilder, teken en zing. Als we de voorwaarden voor plezierig leren scheppen zonder de druk van toetsen dan denk ik dat we veel minder leerstress en betere resultaten halen.

Lees ook: Over beelddenken, matrixmethode en ik leer anders
Lees ook: Wat is meervoudige intelligentie
Lees ook: Nieuwe rekenmethode: Singapore
Lees ook: Zijn er nog gewone kinderen?

De praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach laten nieuwe ontwikkelingen ook weten via een nieuwsbrief. Vraag hem hier aan.
De illustratie is van Bianca Snip.