Leren rekenen is nog niet een gemakkelijk opgave. Want hoe doe je dat nu, dat omgaan met al die getallen.
Rekenen begint met tellen. En tellen kunnen kinderen soms al jong. Kijk en luister maar eens om je heen.
Soms hoor je kleine kleuters parmantig tot 10 of zelfs 20 tellen. Pappa en mamma beretrots, natuurlijk, want kindlief telt al!
Wat je je kunt afvragen is of kindlief een truukje heeft geleerd of dat het ook werkelijk begrip heeft van wat het aan het doen is.
Want dat is wat er nodig is voor leren rekenen.

Rekenmethode

Er zijn vele rekenmethodieken die worden gebruikt op Nederlandse scholen. Wat ik doe tijdens het coachen voor problemen met leren, is met kind en ouders ontdekken waar het hapert en wat en waar er nodig is om weer vooruit te komen. Is het kind een beelddenker dan bieden NLP technieken een mooi houvast om een flinke vooruitgang te boeken. Leert het kind via andere zintuigen of op andere manieren, dan sluit ik daarbij aan.

Hoe leren rekenen

Tijdens het coachen van rekenproblemen is het interessant om te ontdekken hoe kinderen zichzelf een strategie hebben aangeleerd. Vaak weten kinderen dit niet te vertellen omdat ze geen idee hebben hoe ze het doen.
Onlangs las ik over de Singapore rekenmethode die vanaf januari 2011 in ons land wordt geïntroduceerd. Uit internationaal vergelijkende onderzoeken blijkt Singapore al jaren bovenaan te staan als het gaat om goed presterende kinderen op het gebied van rekenen.
Het verschil met Nederland is onder andere de instructie op het gebied van leren rekenen. In Nederland moeten kinderen direct al heel veel tegelijk leren en krijgen daardoor versnipperende en korte instructies op het gebied van bijvoorbeeld optellen, vermenigvuldigen en meten. In Singapore is men veel langer met een onderdeel bezig voor wordt overgegaan naar een volgend onderwerp.

Belangrijk verschil

Wat volgens een rekenexpert uit Singapore het verschil is, is de concrete-pictorial-abstract methode. Dit betekent dat kinderen eerst concreet materiaal aangeboden krijgen, bijvoorbeeld munten, waarmee ze rekenen. Daarna krijgen ze het aangeboden in plaatjes en pas daarna volgt een abstracte benadering met symbolen, de cijfers.
De vooronderstelling is dat kinderen nog heel visueel zijn ingesteld en op deze manier natuurlijk leren. Terwijl men op de basisschool in Nederland vanaf groep 3 steeds meer en vaker overgaat tot het uit het hoofd aanleren van lesstof. Dit gebeurt door het geven van instructies door meestal alleen praten.
Hoofdrekenen is voor veel kinderen zonder fysiek of visueel anker een hele grote opgave.

Overigens komt de concreet-pictorial-abstract methodiek bij uitstek tegemoet aan de natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Want hoe kan een kind (maar ook wij volwassenen!) iets begrijpen zonder het eerst aangeraakt of tenminste er iets van gezien te hebben?

Nog een verschil

Een ander verschil met de Singapore aanpak en bijvoorbeeld de aanpak in ander landen is dat lesstof  voortbouwt op de basis.  Er volgt steeds een hoger niveau en stof wordt niet afzonderlijk herhaald.
Overigens zijn alle afzonderlijke onderdelen al oude kennis. In deze methode wordt rekenkennis echter op een andere manier gecombineerd. Dit heeft zo veel effect dat het wereldwijd opvalt dat leerlingen uit Singapore zo goed scoren op rekenen.

Ik ben benieuwd wat we hier de komende jaren nog over gaan horen in Nederland, nu er uit alle geledingen van de samenleving kritiek is op het huidige taal en rekenonderwijs in ons land.
Lees een interview met Yeap Ban Har uit Singapore die in Nederland was.

Lees over voorwaarden voor leren.
Lees over kleuters moeten spelen in plaats van leren.
Lees over beelddenken
Meer in categorie dyslexie en dyscalculie.
De praktijk voor kindercoaching helpt kinderen en hun ouders bij verschillende leerproblemen. In de opleiding tot kindercoach is een studiedag gewijd aan o.a. leerproblemen.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)