Zie je wel……,
Kinderen krijgen rekenen en taal beter onder de knie als ze mogen bewegen.
Vandaag staat het geschreven in de Leeuwarder Courant.
In Groningen en Drenthe gaan 12 scholen experimenteren met een speciaal lesprogramma voor kinderen in groep 4 en 5. Zij mogen uit de lesbankjes komen en bewegen tijdens de reken en taalles. Het gaat vooral om scholen in achterstandssituaties.
Bewezen onderzoek
Kennis blijft beter hangen als kinderen er bij bewegen zo stelt onderzoekster mevrouw Houwen van het Centrum voor Bewegingswetenschappen van het UMCG. Door beweging worden de hersenen beter doorbloed, met name die delen die belangrijk zijn voor de cognitieve ontwikkeling.
Tsja, gister schreef ik al over de Singapore methode. In Singapore blijkt dat kinderen het beste kunnen rekenen. Eén van de belangrijkste redenen daarvoor is dat kinderen lichamelijk kennismaken met de rekenstof.
In onze zittende maatschappij komen de kinderen steeds minder in beweging. Voor de ontwikkeling van het leren leren is het juist zeer belangrijk dat kinderen met hun lichaam vele ervaringen op doen. Door te spelen ontdekken ze ruimtelijk inzicht en krijgen allerlei rekenkundige begrippen inhoud.
Kinderen van nu zijn worden vaak beschermd en op gebaande paden gehouden. Immers het maakt toch echt verschil als een kind klimt in een gelijkmatig klimrek of in een boom met takken op verschillende afstand. Daar is wel enig inschatttingsvermogen voor nodig om te voorkomen dat je valt.
Verder kunnen we genoeglijk vaststellen dat de computer weinig ruimtelijk inzicht oplevert tijdens het doen van een spelletje.
Hoop
Dus laten we hopen dat dit onderzoek veel nieuwe/oude inzichten gaat opleveren die nuttig kunnen zijn voor kinderen. Voordeel zou niet alleen kunnen zijn dat kinderen makkelijker leren rekenen en lezen, maar dat ze ook meer plezier hebben.
Want…
Zie jij nog wel eens groepjes kinderen tellen met hinkelen?
Hele discussies op straat over de aantallen gewonnen knikkers?
Aantallen sprongen geteld worden met touwtje springen?
Lees ook: arme, arme peuters
Lees ook vijf manieren om te leren
Lees ook: de hersenen van lerende kinderen
Lees ook: buiten spelen is de wereld ontdekken
Heeft je kind problemen met taal of rekenen dan kan de praktijk voor kindercoaching hulp bieden om te ontdekken hoe jouw kind het beste de leerstof kan oppakken. Tijdens de opleiding tot kindercoach leer je hoe je kinderen kunt begeleiden met leerproblemen.
Ik ben bevooroordeeld als programmeur van Rekentuin, maar ik denk dat het ook wel eens zou kunnen liggen aan het feit dat bewegen vaak samengaat met spel. En misschien is spelenderwijs leren wel de oorzaak van het betere leren. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik kan me dat zo voorstellen. Interessant stuk in ieder geval! Bedankt.