SchommelenHoe verzinnen ze het, vraag je je af.
Nu moeten de peuters ook al naar school.
Los van alle voorschoolse testen, leerlingvolgsystemen en allerlei andere afstreeplijstjes gaan we de peuter ook al in een keurslijf proppen.

Wat is een peuter

Een peuter is in de leeftijd van ongeveer 2 tot 4 jaar. De peuter verkeert in één van de belangrijkste ontwikkelingsfasen in het leven. De taalontwikkeling komt op gang, de motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De peuter wordt langzamerhand een persoontje. Daarom is het woordje IK ook zo belangrijk. Daarmee weet je dat het kind een begin maakt met zijn individualiteit en zich gaat losmaken van de ouder. De fase van het ontdekken is daarmee aangebroken.

Want dat is wat de peuter voor het grootste deel van zijn dag doet: ontdekken, ontdekken, ontdekken:
Hoe zit de wereld in elkaar, wat is blauw, en groen, en waar komt dat enge geluid vandaan, wat kun je met die pollepel en met die doos allemaal doen, wat is warm, zacht, op, onder, achter, boven en ppfffffft………..
Alles, maar werkelijk alles wat wij als grote mensen zo normaal vinden, ontdekt een peuter.

En dat moet naar school??

  • In een keurslijf?
  • 5 dagen in de week?
  • Zonder zijn moeder die hem uitlegt dat de keukenkastjes echt van haar zijn?
  • Dat je modder en planten niet kunt eten??
  • Iedere  dag in dezelfde ruimte met dezelfde kinderen??
  • Met juffen die ijverig alle scores bijhouden
  • Met een regering die vast stelt dat met 3 jaar minstens 10 woorden foutloos worden geschreven??

Laten we toch alsjeblieft de peuters nog hun eigen ontdekkingstocht gunnen. Zich ontwikkelend volgens het eigen tempo en gewoon gestimuleerd door ouders, de peuterspeelzaal of de kinderopvang.
Iedere peuterleidster weet dat het goed is voor een peuter om veel verschillende activiteiten te doen, dat je kleuters niet moet blootstellen aan echte juffen omdat deze vanuit hun vakgebied van juf gewend zijn om andere eisen aan “hun” kinderen te stellen. Zij zijn gewend dat kinderen al een poosje zich kunnen concentreren op een werkje, en stilzitten, en even luisteren en nog zo veel meer wat de peuter nog moet ontdekken.
Daar moet je niet teveel  “juf” opzetten. Dat moet je volgen, stimuleren en sturen vanaf de zijlijn en niet in kadertjes proppen.

Kom op pedagogen…

Dus… ik hoop werkelijk dat er een aantal belangrijke pedagogen opstaan die flink gaan toeteren dat we in onze samenleving de peuters nog moeten vrijwaren van de algehele prestatiegerichtheid.
Los van zorg voor ontwikkeling achterstanden door bijzondere omstandigheden, zou het fijn zijn om de peuters hun eigen levenstempo te gunnen. Ze moeten tenslotte de rest van hun leven al scoren en zorgen dat ze aan de normen voldoen.
Laat ze lekker spelen en ontdekken……
Toch??

Lees ook: Een beetje tijd voor kinderen alsjeblieft
Lees ook: Buitenspelen voorkomt psychologische problemen
Lees ook: Buitenspelen is de wereld ontdekken
Lees ook: Ruimte voor spelende kinderen
Lees ook: Ouders en kinderen langs de lijn
Lees ook: Graffiti onder de tafel
Lees ook: Opvoedingskramp: ouders in paniek

Ken je Ik leer leren al?
Het stoplicht en de poster met het werkmodel van de kindercoach koop je bij Ninico
Wil je leren hoe je ouders en kinderen kunt helpen? Kijk dan op de website van de opleiding tot kindercoach
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching.
Wil je op de hoogte blijven, download dan het gratis eboek
De illustratie is van Bianca Snip


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)