Door middel van onderzoek in Amerika is nu aangetoond dat wanneer kinderen niet buitenspelen dit grote negatieve gevolgen heeft voor de lichamelijke, mentale en sociale ontwikkeling van de kinderen. Door het afnemen van mogelijkheden om lekker spontaan buiten te kunnen spelen is er een flinke stijging van depressies, zelfmoord en narcisistische trekken bij kinderen geconstateerd. Het was al genoegzaam bekend dat kinderen die op de bank blijven zitten een verhoogd risico hadden op obesitas en een slechte lichamelijke gezondheid, maar de uitkomsten van dit onderzoek zijn minstens zo  ernstig.

De invloed van ouders

Veel ouders zijn bang dat hun kind wat overkomt en dat het beschadigd raakt. Je ziet het in de speeltuinen. Moeders en vader met uitgestrekte handen zodat ze hun kind voetje voor voetje kunnen begeleiden op het klimrek en op de glijbaan. Deze kinderen hebben nog het geluk dat hun ouders hen mee naar buiten nemen. Veel meer ouders staan toe dat hun kind de ochtend begint voor de tv en de dag eindigt achter de computer.
Vanaf de jaren 60 is Jantje Beton al actief om buitenspelen onder de aandacht te brengen. Aanvankelijk ging het om speelruimte in grote steden, maar nu is het overal zoeken naar een plek voor kinderen om te spelen. Als kinderen in de struiken op de hoek van de straat een hut bouwen, is er vaak al snel een buurt-bewoner die de gemeente vraagt de “rommel” op te ruimen.
Daarnaast vinden ouders het spannend om hun kind te laten gaan naar speelveldjes waar ze naar hartenlust kunnen rondstruinen en hun fantasie kunnen laten gaan. De meeste buitenschoolse opvang doen hun best om buitenactiviteiten te ontplooien, maar dat is wel strak in het gelid en georganiseerd tot op de minuut. Voorwaar geen gelegenheid om eens lekker op ontdekkingstocht te gaan en te experimenteren.

Sociale vaardigheden

In management land is het jaren een gewoonte geweest om met een team te gaan survivallen. De bedoeling daarvan is om goed te leren samenwerken binnen een team. Kennelijk is dat nodig en moeten we dat leren onder begeleiding van een sportieveling. Bomen klimmen, hutten bouwen, bootje varen en al die dingen die we als kind hadden moeten doen, worden we nu geacht uit te voeren opdat we sociale vaardigheden kunnen leren in onze werkomgeving.
Wanneer kinderen gelegenheid krijgen om samen te ontdekken hoe je een hut bouwt, een boot opknapt of je weg vind in een bos tijdens een spontane speurtocht of een viswedstrijdje, kunnen ze later als ze groot zijn veel gemakkelijker samenwerken. Daar ben ik van overtuigd.
Ik heb mijn kinderen en de buurt kinderen jarenlang kunnen gadeslaan tijdens hun spel en hun discussies over spelregels, eindresultaten van bouwsels en hun medespelers. Vaak ging het er heftig aan toe, inclusief scheld en vloekpartijen. Ieder kind had echter zijn rol en werd geaccepteerd zoals het was. Er werd volop samen gespeeld, gecommandeerd, geroddeld, buitengesloten en weer ingesloten. Alles volgens ongeschreven regels en wetten die op dat moment van kracht waren of werden vastgesteld door de leider. Heel natuurlijk en als je je ermee bemoeide dan was het steevast:” Je begrijpt er niets van” En gelijk hadden ze.
Het ene kind was en bleef sociaal vaardiger dan het andere, maar er was contact en er werd gespeeld.
Voorwaar een prachtige voorbereiding op een later werkzaam leven in teamverband.

Dus…..

Willen ouders met de jaren frisse, gezonde en stralende kinderen in huis in plaats van depressieve, lusteloze en suïcidale pubers en jongvolwassenen, dan doen ze er goed aan hun kind naar buiten te sturen. Niet de kinderen, maar de ouders moeten hun angsten overwinnen en hun overbeschermende gedrag opzij zetten.
Daarmee geven ouders hun kinderen de gelegenheid spieren te ontwikkelen in sterke, gezonde lijven, een kans op psychisch gezond functioneren en een prachtige voedingsbodem voor het life leren van sociale vaardigheden in plaats van door hyves, msn en twitter.

Lees ook: Buitenspelen is de wereld ontdekken
Lees ook: Ruimte voor spelende kinderen
Lees ook: Ouders en kinderen langs de lijn
Lees ook: Graffiti onder de tafel
Lees ook: Opvoedingskramp: ouders in paniek

Kun je enige ondersteuning gebruiken of heb je behoefte aan tips, neem gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching. Werken als kindercoach leer je bij de opleiding tot kindercoach.
Wil je regelmatig op de hoogte blijven van nieuwe artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)