Anders-bekeken-+-naam-Relativeren moet je leren.
En dat dit nog lang niet altijd makkelijk is, ondervinden we dagelijks als we alleen al de krant lezen of het nieuws bekijken

Kinderen kunnen niet automatisch iets vanuit een andere positie bekijken. Wij volwassenen zijn het voorbeeld. Kinderen leren ervan hoe wij (liefst genuanceerd) reageren op informatie. Dit is een passieve manier van leren. We kunnen kinderen ook uitdagen om zaken bewust op een andere manier te bekijken.

Leer kinderen hun fantasie te gebruiken om een mening te vormen.

Jonge kinderen

Je kunt kinderen al van jongs af aan leren hun fantasie te gebruiken:

  • Verzin verhaaltjes over de dieren in je omgeving.
  • Bedenk samen wat er zou gebeuren als je kon toveren.
  • Wat zou je zien als je op een wolk zou reizen?
  • Wat zou oma, de juf of je vriendinnetje daarvan vinden?
  • Ga eens ondersteboven op een stoel hangen en kijk hoe alles er dan uit ziet.
  • Wat zou je doen als je zou durven… ?

Oudere kinderen

Oudere kinderen kun je uitdagen om een eigen mening te vormen. Praat na het jeugdjournaal zo nu en dan verder over een onderwerp. Laat kinderen nieuwsberichten die hen aanspreken uit de (jeugd)krant knippen en bespreek deze dan aan de hand van de volgende soort vragen:

  • Als jij de koningin zou zijn, wat zou je beslissen?
  • Als je huis was ingestort door een aardbeving, hoe zou je je dan voelen?
  • Als morgen de benzine op was, wat zou er dan gebeuren?
  • Wat zou een kind uit arm Afrika het raarst vinden als die bij jou kwam logeren?
  • Waar zou je oma zich het meest over verbazen?
  • Stel je voor dat jij zou mogen beslissen over dieven en moordenaars, wat zou je dan doen?
  • Hoe kan je het voor iedereen goed doen in je klas?
  • Wat zou je meester vinden van je voorstel.
  • Welke voordelen kan je noemen?
  • Welke nadelen kan je noemen?
  • Enz, enz…

Essentie is dat je het kind uitdaagt onderwerpen vanuit zichzelf, vanuit de ander en vanuit de positie van het grote geheel te leren bekijken. En dat mag best met een hele grote portie fantasie en met de nodige hulp.

Wil je het wat meer beeldend maken, maak dan op een groot vel papier een soort muurkrant waarin het onderwerp van gesprek bovenaan staat en datgene wat genoemd is daaronder. Laat het vervolgens een paar dagen bezinken. Daarna kun je kiezen om het er nogmaals over te hebben of het te verwijderen.

Deze tip heb ik geschreven voor opgroeien in verbondenheid, een initiatief van denkers en doeners die met elkaar praktische ideeën uitwisselen over de relatie opvoeder-kind.

Lees ook: Vertrouwen van een kind
Lees ook: Goede bedoelingen van kinderen
Lees ook: Krediet van kinderen
Lees ook: Het sprookje van het nieuwe jaar
Lees ook: Bekijk het eens van een andere kant
Lees ook: Kinderen hebben liefde nodig
Lees ook: De toekomst van een kind

Wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Wil je op de hoogte blijven, download dan het gratis eboek
Kindercoachmaterialen vind je bij Ninico.nl.
Ken je de training Ik leer leren al?
De illustratie is van Aly Westerhuis


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)