Bouwpakket les5In een krant stond een interessant bericht over de verschillende leerstrategieën van kinderen onder en boven de 12 jaar.
Jonge kinderen leren vooral van positieve feedback, zoals “goed zo en prima gedaan”. Oudere kinderen leren daarentegen vooral van negatieve feedback zoals “jammer, mis”  waarbij opvalt dat deze negatieve feedback wel weer positief is geformuleerd!!
Vanaf 12 jaar kunnen kinderen negatieve feedback heel goed verwerken en gebruiken ze dit vooral om te leren van hun fouten. Volwassenen doen het ook zo, maar dan nog een stuk efficiënter. Jongere kinderen reageren in het geheel niet op negatieve feed back.

Ontwikkelingspsycholoog Eveline Crone van de universiteit in Leiden ontdekte samen met haar collega’s, dat bij jonge kinderen bepaalde gebieden in de hersenschors heel sterk op positieve feed back reageren en nauwelijks op negatieve feed back . Bij kinderen vanaf 12 en bij volwassenen is dat juist omgekeerd. Hun  “regelkamers”  in de hersenen worden juist bij negatieve feed back sterk geactiveerd.

De natuur heeft dit kennelijk heel mooi geregeld!!.

Jonge kinderen geven we van nature al meer aanmoediging, denk maar aan de eerste glimlach, woordjes, stapjes en alles wat geleerd wordt. Als ouders zijn we blij met iedere nieuwe stap in de ontwikkeling die kinderen maken. En als wij stralen, stralen kinderen nog meer en willen ze ons laten zien wat ze allemaal kunnen door het nog eens te doen, en nog eens, en nog eens……..
Kinderen vanaf 12 jaar hebben normaal gesproken de meeste basisvaardigheden geleerd die ze als volwassene ook moet kunnen. We verwachten van oudere kinderen meer en als ze domme dingen doen of fouten maken zijn we geneigd met meer ongeduld te reageren. De uitdaging is dan natuurlijk wel om op een positieve manier negatieve feed back te geven door het gedrag te benoemen en niet het kind af te wijzen. (zie les 2 voor ouders)
Wat is het dan mooi dat de natuur dit biologisch op deze manier geregeld heeft.

We kunnen ons dus volledig natuurlijk gedragen ten opzichte van kinderen; Zijn ze jong en moeten ze nog alle vaardigheden leren: Moedig ze aan met een brede glimlach….
Zijn ze ouder en hebben ze de vaardigheid al onder de knie: Spreek ze aan op hun kunnen en stimuleer ze op die manier tot goede prestaties.
NB: Van Eveline Crone verscheen het boek: Het puberende brein.

Lees ook: Ieder vogeltje zingt…
Lees ook: De gebruiksaanwijzing van je kind
Lees ook: De gebruiksaanwijzing van je puber
Lees ook: De taal in het land van de kindercoach
Lees ook: Opvoeden is geweldig
Lees ook: Opvoeden is een ramp
Lees ook: Samen opvoeden een illusie?
Lees ook: Anders opvoeden dan je ouders?

Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Ben je ouder en wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Ken je Ik leer leren al? Bekijk het hier….
De webwinkel van Ninico vind je hier…….
De illustratie is gemaakt door studio staalkaart


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)