Hangmat klein Ik krijg een uitspraak onder ogen: “Een verandering mag nooit een bron van stress worden”.

Pfffft…… Ga er maar aanstaan met de vakantie in het vooruitzicht.
Voor vrijwel alle kinderen en ouders verandert nu het dagelijks ritme.
Er ontstaat misschien spanning door een vakantie naar het buitenland en/of een andere omgeving.
Hoeveel kinderen (en volwassenen!!) zijn er niet die het stiekem best lastig vinden om van omgeving en ritme te veranderen. Ook al is het maar van korte duur en met mooi weer – hoop je- in het vooruitzicht. Vooral kinderen met adhd en pdd-nos en aanverwante ontwikkelingsstoornissen kunnen erg onrustig worden rond deze vakantietijd.

En dan regent het soms ook nog……………. met nog zoveel weken vrij voor de boeg………..

Hoe kun je voorkomen dat je vakantie-veranderstress oploopt.
Houd het volgende eens in je achterhoofd:

  • In hoeverre zijn je ideeën over de huidige situatie kloppend? Is het bv echt vervelend dat het regent of kun je daardoor even niet doen wat je van plan was.
  • In hoeverre accepteer je de situatie van dit moment: Ja het regent en dan kan ik niet dit…., maar wel dat………
  • Moet alles precies volgens jou normen en tijdschema’s gaan of mag er ook iets onverwachts gebeuren.
  • Gaat je iets echt niet lukken of denk je dat alleen maar.
  • Heb je alternatieven voorhanden voor verstoringen of kun je je overgeven aan wat er gebeurt.
  • Weet je van jezelf, je partner en je kinderen wanneer de stress oploopt.
  • Weet je van jezelf, je partner en je kinderen waar stress een grens overgaat en wanneer de stress nog om te buigen is en hoe?
  • Ben je iemand van het moeten of mag mogen ook.

Samengevat: Stress ontstaat vaak als we het gevoel hebben dat we de zaken niet meer in de hand hebben en daardoor ontstaat angst.
Die angst kan variëren van klein en beheersbaar tot grote fantasieën over wat en waar het allemaal kan misgaan.
Je gedachten vormen vaak de hoofdrol in het ontstaan en onderhouden van stress.
Wees je dus bewust van wat je denkt en de gevolgen hiervan.
En ook handig: Als je weet waar je de grens nadert kun je nog terug!!!

Heb je kinderen die gevoelig zijn voor stress dan kun je een stress-meter maken.

En voor nu: Blijf met je gedachten in het nu en geniet van wat er wel is……

Lees ook: Tip 1: Je kind is uniek
Lees ook:  Tip 2: Je kind is… en je kind doet…
Lees ook: Tip 3: Goedbedoeld gedrag van kinderen
Lees ook: Tip 3A: Wangedrag van kinderen?
Lees ook:  Tip 4:Roze wolk of achter het behang
Lees ook: Tip 5: Complimenten voor je kind
Lees ook: Tip 6: Leer wat je nu nog niet kunt
Lees ook: Tip 7: Wees 100% betrouwbaar voor je kind
Lees ook: Tip 8: Negeer negatief gedrag en waardeer positief gedrag
Lees ook: Tip 9: Stop met vergelijken
Lees ook: Tip 10: Zorg voor structuur

Ken je Ik leer leren al?
De stressmeter koop je bij Ninico
Wil je leren hoe je ouders en kinderen kunt helpen? Kijk dan op de website van de opleiding tot kindercoach
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching.
Wil je op de hoogte blijven, download dan het gratis eboek De illustratie is van Kitty Bakker


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)