Uit de lessen voor ouders luidde les 1:
Zie je kind als een uniek individu die jij mag opvoeden en die zowel gewenste als ongewenste eigenschappen van jou en en je partner heeft gekregen.
Ongetwijfeld zul je het eens zijn met deze stelling, maar wat betekent deze les en waar gaat het over:

Nog steeds zijn er mensen die het hebben over het nemen van een kind, echter klopt dit wel?  Toevalligerwijs wordt deze maand in tijdschrift Educare het gedicht van Kahlil Gibran (1883-1931) uit het boekje  “De profeet”  geciteerd. Dit begint als volgt:

“Uw kinderen zijn uw kinderen niet
Ze zijn de zonen en dochteren van ’s levens hunkering naar zichzelf
Ze komen door je, maar zijn niet van je
Je mag hun liefde geven, maar niet je gedachten want ze hebben hun eigen gedachten”

Er schuilt een diepe waarheid in deze woorden die we vaak amper kunnen bevatten, waar we onwillekeurig mee instemmen en in het dagelijks leven vaak zo ver van af zijn.
Kahlil Gibral zegt verder nog dat je niet moet trachten je kind aan je gelijk te maken. Een lastige zaak als je ziet en merkt dat je kind de genen van jou en die andere ouder heeft. Daarnaast zijn we als mensen geneigd om datgene te projecteren op onze kinderen wat van onszelf is en doen we eveneens erg ons best om onze kinderen onze meningen en overtuigingen mee te geven.
En zoals zo menselijk: Vaak denken we als ouders dat wij de wijsheid in pacht hebben waarbij we voorbij gaan aan de   -eigen-  wijsheid van het kind.
Laten we wel wezen, met gewenste eigenschappen van je kind is het makkelijk omgaan. Meer een uitdaging vormt het dealen met eigenschappen die jij, de ander of de maatschappij als ongewenst ziet.

Dus: Hoe beter het je lukt om je kind te zien als een kind van zichzelf en je te verwonderen over dat unieke individu en hoe meer je respect kunt hebben voor de eigenheid van je kind, hoe mooier jullie relatie zich zal verdiepen.
Opvoeden wordt een voorrecht om dit mensenkind wat uit jullie is geboren te begeleiden naar volwassenheid, met acceptatie van alle eigenschappen van jezelf, de ander en het kind. Mét vertrouwen dat je kind vanuit zijn eigen uniciteit de weg die leven heet, zal bewandelen en waarbij jij een groot deel mag meelopen.
Voorwaar een mooie gedachte om zo nu en dan even bij stil te staan ……  in verwondering ……..

Lees ook:  Tip 2: Je kind is… en je kind doet…
Lees ook: Tip 3: Goedbedoeld gedrag van kinderen
Lees ook: Tip 3A: Wangedrag van kinderen?
Lees ook:  Tip 4:Roze wolk of achter het behang
Lees ook: Tip 5: Complimenten voor je kind
Lees ook: Tip 6: Leer wat je nu nog niet kunt
Lees ook: Tip 7: Wees 100% betrouwbaar voor je kind
Lees ook: Tip 8: Negeer negatief gedrag en waardeer positief gedrag
Lees ook: Tip 9: Stop met vergelijken
Lees ook: Tip 10: Zorg voor structuur
Lees meer over het inspirerende tijdschrift Educare

Ken je Ik leer leren al?
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Wil je ook de basisopleiding tot kindercoach volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach.
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching.
De illustratie is van Aly Westerhuis.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)