WindmolensWolken_HREen puber had ik verwacht, maar dat hij zo groot zou zijn!!
De stoel stond nog ingesteld op “kindermaat” en moest een flink eind omhoog  om te voorkomen dat zijn benen met de stoelpoten in de knoop kwamen.
Hij zat een paar maanden voor de overgang naar het volgende jaar VWO en zijn Duits was een drama.
Hij haalde dikke onvoldoendes en er moest iets gebeuren.

Het onderzoek

Samen gingen we aan de slag, waar was hij goed in, wat deed hij graag, welke talenten had hij en wat ging minder goed en welke vaardigheden kon hij inzetten.
We maakten schema’s op het bord en hij vertelde me veel over wat hij allemaal kon en wat hij deed in zijn vrije tijd.
Op velerlei gebied was hij erg talentvol en de creativiteit en de hobby’s waren talrijk.
Wat een leuke knul en wat een talent en een belofte voor de toekomst.

Maar ja, dat Duits…..,

De ontdekking

Na 50 minuten waren we eruit. Hij kwam tot de ontdekking dat hij de basis van Duits had gemist doordat hij in dat jaar veel verzuim had gehad door omstandigheden. Daarna was het hem niet gelukt om deze basis in te halen en omdat hij ook weinig feeling en motivatie voor deze taal had, was het door de jaren heen nog meer in het slop geraakt.
Wat was nu wijsheid?
We hebben een aantal alternatieven op een rijtje gezet:

  • Investeren in bijles om zijn cijfers op te halen
  • Minimale inzet voor Duits en andere vakken hogere cijfers halen om over te gaan
  • Meer inzet voor een hoger cijfer ten koste van zijn andere activiteiten
  • Zou het vak Duits voor zijn toekomst van belang zijn of kon hij het wel missen

En zo formuleerden we nog een aantal opties voor meer keuzemogelijkheden.

Het besluit

Hij zou er nog een nachtje over slapen en dan een beslissing nemen. Voor hem was het nu al een opluchting en een grote verassing om zicht te hebben op zijn kwaliteiten en welke mogelijkheden er voor hem zouden zijn.
Hij vertrok aanmerkelijk opgewekter dan hij kwam en leek daardoor nog groter.
Maar ik weet zeker: Deze jongen komt er wel en ik hoor vast nog van hem via de media want zoveel talent wordt  vroeg of laat ook voor anderen zichtbaar!.

Lees ook: Het effect van de roze olifant……
Lees ook: Wie heeft de regie in huis?
Lees ook: Boos kind en onmachtige ouders
Lees ook: Bange kinderen, bange ouders
Lees ook: Je eigen ruimte innemen en je grenzen afbakenen
Lees ook: De juf heeft een boos hoofd en een harde stem
Lees ook: Je kind als verlengstuk van jezelf?
Lees ook: Een muur om je heen kan heel goed zijn
Lees ook: Bange kinderen, bange ouders
Lees ook: Waarom visualiseren van grenzen niet lukt
Lees ook: Waarom kwetsen ouders hun kinderen

Wil je deelnemen aan de opleiding tot kindercoach, kijk dan op de website .
Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching. Ken je Ik leer leren al?
Materialen voor de kindercoach vind je in  de webwinkel….
Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen, download dan het gratis eboek


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)