Vakantie: een tijd van niks doen, ontspannen, andere dingen doen dan gewoon, als het kan het ritme en vaste tijd en uur lekker loslaten, boeken lezen die er nog lagen, op ontdekking gaan naar musea of lekker fietsen en voor kinderen misschien eindeloos buiten spelen.

Dat is vakantie, toch?

Helaas is het niet voor iedereen vakantie en tot mijn verbijstering hoor ik zo nu en dan dat er  kinderen zijn die in de vakantie moeten doorleren en oefenen. Dit is omdat ze dyslexie hebben. Omdat hun ouders ervoor getekend hebben dat het kind minimaal 3 keer per week moet oefenen omdat er anders geen resultaat is voor de behandeling. Allerlei spellingsregels en woordpakketten moeten blijvend geoefend worden.
Arme kinderen…..

Is doorleren nodig?

Vrijwel iedere volwassene kent het verschijnsel dat na de vakantie even een opstart probleem speelt. Wachtwoorden zijn vergeten, de routine wil niet zo makkelijk opgepakt worden en als de vakantie echt heel ontspannen is geweest ben je soms de namen van je baas en collegae vergeten. Maar al heel snel, vaak al binnen een paar uur :-), merk je dat je al weer in het oude spoor zit.
En dat is precies wat er speelt.
De hersenen hebben de “banen” weer gevonden. Bij kinderen noem ik dit vaak het spoor in je hoofd of het hazenpad.
Dat is de basis van alle vaste patronen in ons leven, waar we blind op varen.
Vergelijk het met fietsen. Als je het een poos niet gedaan hebt is het even wennen, maar al snel pedaal je naar je bestemming.
Zo is het dus ook met dat wat onze kinderen leren. Na de vakantie zullen ze even moeten wennen aan de cijfers en letters, maar al snel hebben ze al dan niet de smaak weer te pakken.

Waarom kiezen voor een pauze

Het is en blijft een ongelooflijk hardnekkig vooroordeel dat meer doen van hetzelfde, leidt tot een beter resultaat.
Ja, oefenen moet zonder meer.
Maar meer van hetzelfde leidt niet tot meer resultaat. Als je kan fietsen kan je je conditie verbeteren om sneller te kunnen, maar fietsen is fietsen. Wel kun je je repertoire uitbreiden door bijvoorbeeld op een éénwieler te leren fietsen.
Zo is het ook met leren, zeker! als er dyslexie speelt. Meer van hetzelfde is gedoemd te mislukken en belast alleen maar het kind. Het effect kan daarentegen zijn:

  • Nog meer een hekel aan taal
  • Faalangst omdat steeds opnieuw wordt bewezen dat het niet lukt
  • De sfeer in huis behoorlijk onder druk kan komen
  • Weinig vooruitgang en nog meer oefenen
  • Een eindeloos herhalende vicieuze cirkel van voorgaande

Vraag jezelf af …..

Heeft je kind een leerprobleem en volg je een intensief programma van steeds meer van hetzelfde, durf je dan af te vragen of het helpt en helemaal of je in de vakantie door moet gaan! Kijk om je heen of er wellicht andere manieren zijn om je kind vooruit te helpen met zijn leerprobleem. Kijk hoe gelukkig je kind zich voelt met zijn taalprobleem. Bedenk hoe het zou zijn als jullie kunnen accepteren dat taal (of rekenen) gewoon moeilijk is en of je zo nodig hulp in kunt schakelen als er echt een doel en motivatie is.

Doe iets anders!

Het is een feit dat leren op het gebied van taal en rekenen eerst leren en oefenen met het lichaam nodig heeft. En laat dat nu net een mooie vakantie activiteit zijn!
Dus laat de cijfers en letters voor wat ze zijn en laat je kind in de vakantie:

  • trampoline springen
  • hinkelen
  • bomen klimmen
  • skippy ballen
  • leren fietsen op een éénwieler
  • touwtje springen
  • liggende achten tekenen en inkleuren
  • doolhoven tekenen en inkleuren
  • liefdesbriefjes in de vloedlijn schrijven
  • geheimschrift ontwikkelen
  • met twee handen een tekening in het zand maken
  • onzin woorden “kleien” of schrijven in het zand
  • fierljeppen of te wel slootje springen
  • fluitjes maken van takken, zingen uit volle borst en trommelen
  • vissen en/of banjeren door de natuur
  • duzz……..  spelen en bewegen, de hele dag

Wat leert je kind dan in de vakantie?

Door te bewegen leert het lichaam van je kind alles over afstand en grenzen. Bovendien worden beide hersenhelften gestimuleerd. Kinderen met dyslexie zijn bovendien erg geholpen met de zogenaamde middellijn oefeningen. Iedere beweging die van links naar rechts gaat helpt. En let maar eens op hoe vaak dit bij gewoon spelen gebeurt.
En is het slecht weer dan zijn er legio vakantieboeken te koop of zelfs gratis te verkrijgen bij sommige supermarkten. Hierin staan o.a veel teltekeningen waarin je een lijn moet verbinden door de nummers te volgen, doolhoven en inkleur tekeningen. Dat komt dan weer mooi uit voor slecht weer.
Met iedere beweging worden de hersenen gestimuleerd in een veel groter gebied dan stil zitten en woordjes schrijven aan een tafel ooit kan bewerkstelligen.
Duzzz….  ga vakantie vieren, geniet volop en verbaas je aan het eind van de vakantie hoe gezond en gekleurd je kind er uitziet. Kijk naar de lach in de ogen en bereken hoeveel centimeter je kind is gegroeid.
Maar bovenal: Verbaas je hoe het zelfvertrouwen van je kind is toegenomen door het leren van fietsen op een éénwieler, de driedubbele koprol op de trampoline, de sloot zonder nat pak over gesprongen en al die andere vaardigheden waar je op school geen tijd voor hebt.

Heb een fijne vakantie!

Lees ook: Zonder buitenspelen meer risico op psychische problemen
Lees ook: Buiten spelen
Lees ook: Ruimte voor jongens
Lees ook: Laat kinderen lekker klooien
Lees ook: Buiten spelen is de wereld ontdekken
Lees ook: De IQ-illusie
Lees ook: Leren rekenen door bewegen
Lees ook: Kleuters moeten spelen en bewegen in plaats van leren

Wil je een aantal keer per jaar artikelen ontvangen? Vraag de nieuwsbrief aan van de praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach.
De illustratie is van Kitty Bakker


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)