Dit is een bijdrage van Bauk Zwaan van “Tekenen is meer” Bauk Zwaan is gespecialiseerd in creatieve communicatie en zij heeft de Tekenen is meer kaartensets met bijbehorend boek en het leerlingvolgsysteem “tekenen is meer in beeld” ontwikkeld.

Wat in woorden niet gezegd kan worden wordt zichtbaar in de tekening

De tekening laat zien hoe  de vlag ervoor staat

Diep van binnen weten we allemaal, wat we nodig hebben voor ons welzijn in ons eigen leven. Kinderen kunnen dit bij uitstek goed vormgeven via de tekentaal omdat dit zo bij het ‘oorspronkelijke denken’ hoort, ofwel het aangeboren denken in beelden, in tegenstelling tot het aangeleerde denken in woorden.
In hun tekening laten kinderen zien hoe de vlag ervoor staat op sociaal-emotioneel gebied, en hoever ze zijn in hun ontwikkeling.

Tekeningen zijn spiegels

In deze spiegels wordt de belevingswereld zichtbaar gemaakt. Tekenen is een beetje toveren, elke gewenste situatie kan weergegeven worden. Behalve plezier beleven aan het tekenen vertelt elke tekening een verhaal.
Een kind vertelt op papier wat hem bezig houdt, verwart, plezier geeft maar ook wat hij nodig heeft.

  • Met een tekening kun je je eigen realiteit en beleving  scheppen.
  • In een tekening kun je jezelf uitleven, gevoelens uiten en je temperament tonen.
  • Tekenen helpt kinderen om vanuit hun innerlijke kracht bij hun zelfsturend vermogen te komen.
  • Wat in woorden niet gezegd kan worden wordt zichtbaar in de tekening.
  • De tekening geeft ons de kans om zichtbaar en hoorbaar te luisteren naar het getekende verhaal.
    Misschien zijn kinderen wel nergens zo mededeelzaam als in de tekening die ze maken.

Vanwege de authenticiteit van de kindertekeningen, kunnen we de kinderen ermee volgen. Via beelden, symboliek , fantasie, perspectief dat ons wordt getoond vanuit het oorspronkelijke denken van het kind, vertelt het kind precies wat het nodig of juist in overvloed heeft op dit moment van zijn ontwikkeling of in de specifieke omstandigheden van dit moment.

Wat kan kan je met een tekening

Als we een tekening begrijpen , herkennen we in de tekening ook de eventueel verborgen hulpvraag. Door de tekening kun je een kind aanspreken in denken, voelen en willen ,zodat kinderen hun zelfsturend vermogen kunnen activeren.
Als je de creatieve vermogens van kinderen net zo serieus neemt als hun cognitieve ontwikkeling kunnen ze zich gehoord , gezien en begrepen voelen.

Een kind ontwikkelt zich op vele gebieden: de motorische ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling. Deze ondersteunen elkaar bij alle leerprocessen.

Op school staat tekenen staat ook op het rooster, echter niet als communicatieve , maar als ‘kunstzinnige vorming’. Hiermee wordt voorbijgegaan aan de cruciale ondersteunende rol van tekentaal voor de andere ontwikkeling- en leerprocessen binnen het onderwijs.  Samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft, gebruik van meerdere leeringangen. (meervoudige intelligentie). Ontwikkelen en leren in balans!

Hoe kun je tekenen inzetten voor de ontwikkeling van kinderen?

Stagnatie in de ontwikkeling van een kind wordt gesignaleerd door leerlingvolgsystemen of door problemen in de omgang of in gedrag. Om een kind hierbij te ondersteunen kan er  extra hulp of remedial teaching ingezet worden, om de omstandigheden voor verdere ontwikkeling zo gunstig mogelijk te maken.
Door het kind te laten tekenen en zicht te krijgen door middel van de tekening hoe het kind er in zijn ontwikkeling voor staat en welke hulpbronnen er ingeschakeld kunnen worden, is het mogelijk om zowel het kind te helpen als zicht te krijgen op wat er nodig is. Op die manier kan tekenen prachtig worden ingezet als middel om kinderen een stap op weg te helpen.
Zowel door vrije expressie als door het geven van gerichte opdrachten kan de beeldtaal voor het kind gaan werken en voor het kind is het prettig als volwassenen zich aansluiten bij zijn eigen taal, namelijk de taal van de beelden.

Lees meer over Bauk Zwaan: www.tekenenismeer.nl
Lees ook: De kindercoach als vertaalmachine
Lees ook: Onoplosbare problemen
Lees ook: Verveling? Ga mandala tekenen
Lees ook: Liegende kabouters
Lees ook: Kan de kindercoach toveren?

Wil je ook leren kinderen te begeleiden en daarvoor de basisopleiding tot kindercoach of een nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach.
Heb jij of je kind behoefte aan ondersteuning om de gevoelens van je kind te onderzoeken, kijk dan of de praktijk voor kindercoaching iets voor je kan betekenen.
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)