Sommige kinderen hebben een speciaal talent voor het verzinnen van problemen.  is het ene probleem opgelost dan komt er iets anders voor in de plaats.
Als de angst voor zwemles is bestreden dan komt een logeerpartijtje in zicht. Als de ruzie met een vriendinnetje is opgelost, is er plotseling een ander kind wat pest.
Een moeder vraagt mij wat er met haar dochter aan de hand kan zijn. En hoe ze haar dochter moet helpen die zich heeft ontwikkeld tot een groot “probleem verzin talent”.

Patronen

Als een kind een probleem ervaart, ben je als ouder in eerste instantie vaak geneigd om te gaan geruststellen of het probleem te bagatelliseren.
Dit helpt in de meeste gevallen niet. Zeker niet als het probleem het kind voor een wat grotere uitdaging stelt
Als het kind echter wel tevreden is met de overeengekomen oplossing, deze uitvoert en de rust weder gekeerd lijkt, is er een stap gezet.
Namelijk de stap dat je zelf invloed kunt hebben op negatieve gevoelens. Eventueel met behulp van iemand anders.
Een kind dat steeds iets verzint als je denkt dat het probleem is opgelost, heeft meestal iets anders nodig. Het is dan handig om jezelf en je kind eens een poosje te observeren.

  • Wanneer komt je kind met een nieuw probleem?
  • Is je kind het eens met de oplossing van het vorige probleem?
  • Komt je kind zelf in actie?
  • Wat is de strekking van de aangevoerde problemen en wat zijn de haken en ogen die je kind aanvoert?
  • Wie worden er betrokken bij de probleemomschrijving
  • Waar gaat het meestal over?
  • Wat is je eigen reactie de meeste tijd?

Met andere woorden:  Wat je gaat doen is het patroon ontdekken wat onderliggend is aan de manier van probleem opvoering van je kind.
Dit betekent dat je dus geen  oplossingen verzint of in gesprek gaat. Je doet gewoon net als altijd en registreert wat er gebeurt.

Op ontdekkingstocht

Terwijl je zo een tijdje jezelf en je kind gadeslaat zou je ook nog de antwoorden op een paar andere vragen kunnen bedenken:

  • Wat is het patroon in de problemen die je kind bedenkt?
  • Wat is het eigenlijk wat je kind vraagt
  • Waar heeft je kind het meest behoefte aan? ( Dus de vraag achter de vraag?)
  • Wat helpt het best: uitdaging om zelf het probleem op te lossen of geruststelling?
  • Wat levert het je kind op om steeds opnieuw problemen te vinden?
  • Als jullie boos worden op elkaar omdat er weer wat nieuws verschijnt:   Wat leveren deze ruzies je kind op?
  • Hoe kan je kind deze winst op een andere manier krijgen?
  • Wat kan jij bieden wat helpt om het patroon te doorbreken?
  • Wat zou het eventueel kunnen zijn wat je kind je spiegelt? (Dus waar zoek jij problemen?)
  • Wat is er nodig aan basisveiligheid?

Dit zijn misschien een aantal vragen die het overwegen waard zijn.
Je kunt een kind heel goed ondersteunen in het vinden van oplossingen voor problemen. Het is dan de bedoeling dat het kind zijn eigen oplossingen gaat vinden en de problemen recht in het gezicht kijkt als het ware. Daar worden kinderen sterk van.
Het is echter mijn ervaring dat er steeds iets anders in de plaats komt als je de onderliggende behoefte van een probleem niet aanpakt.
En dan is een kind zo slim om kampioen probleem zoeker te worden. Mooi toch?

Wat helpt wel

Wat vaak wel werkt is een praktische en oplossingsgerichte aanpak. Wat een kind moet leren is de eigen problemen op te lossen.  Voor het ene kind kan dit zijn om te leren hoe blijf ik vriendjes of wat moet ik leren om mezelf blijer te denken.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en soms is het even zoeken om het juiste pad te kiezen.
Als je echter je observaties er nog eens op naslaat weet je in ieder geval wat er niet werkt. Daar kun je dus mee stoppen en iets anders verzinnen. Je weet ook wat wel werkt. Dat is mooi want daar kun je gewoon meer van doen.
En tot slot: Zorg ervoor dat je kind zelf verantwoordelijk wordt voor zijn probleem. Jij steunt, onvoorwaardelijk zelfs, maar je kind mag zelf leren hoeveel oplossingen er voor een probleem zijn te bedenken.
Tel maar eens.

Lees ook:  Geruststellen helpt niet
Lees ook:  Overeenkomsten tussen reizen en problemen oplossen
Lees ook: Stimulerende ouders zijn goed voor de hersenen
Lees ook: Een slecht nieuwsgesprek voeren met kinderen
Lees ook: Bezorgde ouders maken kind ongelukkig

Heb je behoefte aan ondersteuning in de opvoeding van je bijzondere kind, kijk dan of de praktijk voor kindercoaching iets voor je kan betekenen.
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Wil je ook de basisopleiding tot kindercoach of een bij of nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)