picto-helpersDit is een bijdrage van Daniëlle Teheux.
Zij volgde de opleiding tot kindercoach en opvoedcoach en werkt in België.
Ze is de bedenker van de Picto Helpers en daarover gaat deze blog.
Daarnaast heeft ze de skillsies ontwikkeld. Dit zijn vragenkaartjes die ook ingezet kunnen worden om gesprekken met kinderen op een ontspannen manier te kunnen voeren.

Ken je dat?

Veel kinderen in de basisschool leeftijd hebben moeite met het vinden van woorden om te kunnen vertellen wat ze denken, voelen of willen. Zeker jongere kinderen herkennen nog niet altijd de verschillende emoties en gevoelens zoals als boosheid, teleurstelling en verdriet. Ieder kind ervaart bovendien wel eens dat ouders hen niet begrijpen.

De meeste kinderen hebben hun eigen moeilijke gewoontes zoals bijvoorbeeld het vergeten van sportkleren of huiswerk of jengelen bij moeheid en doorzeuren om hun zin te krijgen en daardoor kunnen ouders en/of leerkrachten hun geduld verliezen en komen volwassene en kind in een negatieve sfeer terecht.
Kinderen kunnen zich hierdoor onzeker, eenzaam en niet begrepen voelen. Ze hebben vaak al van alles geprobeerd om het te verbeteren, echter zonder succes.

Picto Helpers

Picto Helpers zijn grappig, getekende poppetjes afgedrukt op plaatjes, die laten zien wat ze voelen, denken en doen.
Picto Helpers kunnen het gesprek ondersteunen zodat ouders en leerkrachten kinderen kunnen helpen zich uit te drukken waardoor ze samen in gesprek kunnen gaan.
Kinderen leren gevoelens herkennen, erkennen en uiten.
Ook ouders en leerkrachten kunnen door middel van de Picto Helpers hun gevoelens, gedachten en wat ze willen vertellen met deze kaartjes laten zien. Hierdoor ontstaat er een gesprek tussen volwassene en kind.

Dit zijn een aantal voorbeelden van emoties en gevoelens van de Picto Helpers

picto-helpers blij picto-helpers boos picto-helpers verdriet

I

Door deze kaartjes met emoties kan het kind leren gevoelens en emoties herkennen en kunnen volwassene en het kind deze emoties gaan verkennen.
Echter alleen emoties zullen niet helpen om oplossingen te vinden. Het gesprek kan verder gaan door het kind te laten vertellen wat er is gebeurd. Dat kan met de kaartjes die acties weergeven. Zo kan het kind chronologisch vertellen hoe het is gekomen dat de emoties zo opspeelden.

Dit zijn een paar voorbeelden van die kaartjes:

picto-helpers luister picto-helpers praten picto-helpers rust

Zo kan het kind het verhaal vertellen. Door het uitzoeken van de juiste kaartjes vertraagt het tempo en ontstaat er meer rust in het verhaal. Volwassenen en kind zijn met hun ogen en dus aandacht gericht op de kaartjes en het verhaal waardoor de scherpte van de emoties wegzakt en de redelijkheid en het verstand weer de overhand kunnen krijgen.
Tijdens het vertellen van het verhaal, kan de volwassenen het kind stimuleren om tussendoor de emoties weer in het verhaal te voegen waardoor ook nuances in emoties en gevoelens een plek krijgen.

Vervolgens kan de volwassene het kind stimuleren om een oplossing te bedenken voor de situatie. Ook daarvoor zijn er voldoende kaartjes voorhanden zoals:

picto-helpers luister picto-helpers1