BO 2015-6Als we werken met kinderen, krijgen we de ouders er automatisch en gratis en voor niets bij. Een ouder meldt een kind aan voor hulp en brengt daarmee ook een groter geheel zoals de familie en de school en buurt met zich mee.

Wanneer we moeite hebben met een ouder(s) van een kind doen we het kind ernstig tekort. Het belangrijkste voor het kind zijn de ouders en dit geldt een leven lang. Wanneer we dan een ouder tekort vinden schieten of niet goed genoeg voor het kind, zal het kind zich van ons afkeren. Daarom is het allereerste wat we hebben te doen als we met kinderen werken, hun ouders respect geven. Ongeacht het gedrag van ouders en wat ze ook doen, zij zijn de belangrijkste persoon in het leven van een kind en dat zullen we als eerste moeten erkennen. Respect voor de ouders voor wie ze zijn en daarna mogelijk in gesprek gaan over handig en onhandig gedrag ten aanzien van het kind.
Pas als de ouder in onze ogen de beste expert is in het leven van een kind, kunnen en mogen wij met het kind werken.

In de basisopleiding kindercoach en opvoedcoach kijken we vanaf dag 1 hoe een kind zich verhoudt tot zijn omgeving. Aan de basisopleiding kindercoach en opvoedcoach 2015-6 deden mee:

Allegonda, Andrea, Anne-Marie, Arlette, Brigitte, Cora, Daphne, Ether, Henny, Hester, Jennifer, Jolanda, José, Kitty, Liesbeth, Lisette, Marieke, Melisa, Nancy, Natasja, Wietske en Yvonne Dank je wel voor jullie harde werken en de lange reis die sommigen van jullie moesten afleggen naar Friesland!

 Systemisch/contextueel werken

SW  2015-1Systemisch/contextueel werken en kijken naar kinderen met een hulpvraag is als het leven zelf. Het accepteren van de tekortkomingen van ouders en van onszelf en het vinden van de positieve zaken die worden gegeven, maakt ons menselijk en vanuit die positie kunnen we zacht kijken naar degene voor ons.

Aan de eerste 2-daagse systemisch/contextueel werken van 2015 deden mee:
Aleida, Anne, Annelies, Annemarie, Annemiek, Hanneke, Heidi, Ietsje, Ingrid, Jessy, Joyce, Karin, Marja, Marjan, Marjo, Marleen, Natascha, Nathalie, Sandra, Tineke en Tineke.

Oplossingsgericht werken

OGW 2015-2En uiteindelijk willen ouders en kinderen een oplossing voor hun probleem. Dan helpt het geweldig om met eenvoud en een praktische blik te kijken en te ontdekken wat er mogen kan veranderen in een goede richting. Maar vooral gaat het er om te ontdekken welke vaardigheid een kind nog niet onder de knie heeft waardoor er problemen ontstaan. Kunnen we bovendien ontdekken wat de behoefte is van het kind en de goede bedoeling van het storende gedrag, dan kunnen we heel snel tot de kern komen en kunnen kinderen en ouders hun capaciteiten op een positieve manier aanwenden.

Aan deze 2e opleiding oplossingsgericht werken van dit jaar deden mee:
Aline, Annelies, Annemarie, Anouk, Ans, Christel, Christine, Daniëlle, Esther, Gerry, Ietsje, Jan, Jessy, Karin, Loïs, Lydia, Mariska, Margriet, Martinique, Petra, Sandra en Trudy.

Lees ook: De kindercoach is een stoplichtdenker
Lees ook: Het onzichtbare voordeel van het probleem
Lees ook: De taal in het land van de kindercoach
Lees ook: De reis van de kindercoach
Lees ook: Kind of methode, methode of kind
Lees ook: Beter leren door fietsen en darten
Lees ook: De vorige praktijkdag
Lees ook: Wat denkt een kind over de kindercoach
Lees ook: De kindercoach voegt iets toe
Lees ook: De kindercoach als vertaalmachine
Lees ook: De kindercoach driehoek

Heb je het het gratis eboek   al ?
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Ben je ouder en wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Ken je Ik leer leren al? Bekijk het hier….
De webwinkel van Ninico vind je hier…….


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)