timecoachTijd…
We hebben er allemaal elke dag mee te maken en voor de meesten van ons is dat geen enkel punt. Sterker nog, tijd helpt om ons leven te structureren. Mensen die hun baan hebben verloren of over weinig dagbesteding beschikken, vinden het soms heel moeilijk om hun tijd te vullen.
Veel kinderen van deze tijd :-) vervelen zich als er niets op het programma staat. Deze kinderen doen dan vaak een beroep op hun ouders om hen te helpen de tijd door te komen. Overigens zou het kunnen dat steeds minder kinderen zich vervelen omdat we steeds meer tijd doorbrengen achter een schermpje en vooral jongens kunnen zich eindeloos verliezen in de tijd als ze aan het computer gamen zijn.

Gevoel over tijd

Kinderen leren gedurende hun leven steeds meer over het begrip tijd. De belangrijkste ontwikkeltaak voor een pasgeboren baby is het aanleren van een dag en nachtritme. Ouders zijn meestal erg blij wanneer baby een nacht doorslaapt. Tot groep 3/4 hebben de meeste kinderen alleen maar gevoelsmatig een begrip voor tijd. Als je maag knort, moet je eten en als het donker wordt is het nacht en na Sesamstraat ga je in de douche en slapen.
Meestal leren kinderen eerst over het besef van de dagen per week. Op zaterdag en zondag zijn de meest papa’s en mama’s vrij en dan heeft de dag een ander ritme. Ouders en andere volwassenen zijn de beheerders van de tijd.

Tijd leren

Vanaf groep 3 leert een kind meer over tijd. De klok wordt gelezen en voor heel veel kinderen is dat nog een enorme klus. Regelmatig ontvang ik  kinderen in mijn praktijk die in groep 5 nog niet goed kunnen klok lezen. Na de gewone klok moeten kinderen de digitale leren klok lezen. Dat is een volgende stap die sommige kinderen enorme hoofdbrekens kost.
Het principe van de klok is best ingewikkeld omdat het gaat over twee verschillende schalen die bewegen ten opzichte van elkaar. Allereerst zijn er de uren die met de kleine wijzer langzaam ronddraaien en daarna komt de kleine wijzer die veel sneller ronddraait. Tenslotte is daar dan de secondewijzer die nog sneller zijn rondjes draait. Het kind moet al behoorlijk abstract kunnen denken voordat het dit principe kan volgen. Beleving van de tijd is daarvoor essentieel.

Leren plannen

Wanneer het kind heeft leren klok lezen, is de volgende stap leren plannen en organiseren. Om dit te kunnen, moeten kinderen besef hebben en weten hoeveel tijd ze nodig hebben om een activiteit te kunnen afronden.
Hiervoor moet een kind nog abstracter kunnen denken en vanaf een jaar of 9 kunnen kinderen zelfstandig eenvoudige taken achter elkaar leren plannen. In de pubertijd is de hersenontwikkeling zodanig dat het plannen en organiseren voor veel kinderen een drama is.
En dat is heel vervelend als je huiswerk moet maken. :-)
Het is inmiddels bewezen dat pas na volledige rijping van de hersenen van iemand verwacht mag worden om goed te kunnen plannen en organiseren en dus met tijd om gaan. Het kind is dan overigens al volwassen en de 21 jaar gepasseerd !

Overigens vragen wij ouders en leerkrachten nogal wat van kinderen op het gebied van plannen en organiseren en dus het omgaan met tijd. Kinderen hebben op sommige scholen al in groep 2 te maken met een weektaak en ouders vragen kinderen om ‘op tijd’ op te ruimen, terwijl kinderen dit vermogen nog vaak niet eens hebben ontwikkeld !!

Kinderen helpen met tijd

Veel kinderen hebben grote moeite met het leren klokkijken en met het leren doorgronden van tijd. Voor jonge kinderen is dit normaal en hebben de volwassenen daarvoor gewoon begrip op te brengen en hen liefdevol te ondersteunen.
Als kinderen wat ouder worden en moeite hebben met het begrip tijd, wordt het al wat lastiger. Conflicten liggen op de loer omdat volwassenen van kinderen verwachten dat ze bepaalde taken op tijd en binnen de tijd doen en bijvoorbeeld op tijd thuis komen. Het is bekend dat kinderen die een grote voorkeur hebben voor beelddenken, kinderen met adhd en kinderen met bijvoorbeeld dyslexie en dyscalculie meer problemen ondervinden met het begrip tijd dan andere kinderen .

time4activityOnlangs is er een prachtig spel verschenen wat kinderen op een eenvoudige en speelse manier leert omgaan met tijd. Het spel  heet Time4activity en bestaat uit verschillende onderdelen. Met name het kwartetspel met Timmy timecoach die allerlei verschillende activiteiten in tijd duidelijk maakt, levert kinderen veel inzicht op. Wat kan je allemaal in 5 minuten, in 30 minuten en hoeveel activiteit is 45 minuten, bijvoorbeeld een zwemles?
Een memory activiteit is ook onderdeel van dit spel en als je er de timecoach bij gebruikt, leren de kinderen ook spelenderwijs hoe de tijd verloopt tijdens het spel.

Tijd…. in onze samenleving kunnen we niet meer zonder. Het helpt en geeft structuur en mede dankzij de tijd kunnen we betrouwbaar handelen ten opzichte van elkaar door het maken van afspraken.
Vinden jouw kinderen het moeilijk om te leren omgaan met tijd, laat ze dan spelen met tijd door het doen van het spel time4activity.
Het spel is verkrijgbaar bij Speelleerdoen die tevens één van de ontwikkelaars is. Ik heb het in mijn praktijk al aan verschillende ouders en kinderen mogen adviseren.

Lees ook: Ieder vogeltje zingt….
Lees ook: De kindercoach is ook een opvoedcoach
Lees ook: Kinderen hebben geen problemen
Lees ook: Overeenkomsten tussen reizen en problemen oplossen
Lees ook: Wat aandacht krijgt, groeit
Lees ook: Over leren, de hobbels en de valkuilen
Lees ook:  Einstein ouders

Wil je ook leren kinderen te begeleiden en de basisopleiding tot kindercoach of een bij of nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach of op de website voor Ik leer leren
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.
De materialen voor de kindercoach vind je in de webwinkel….


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)