Dochterlief wees mij op een mooi en verrassend filmpje. Het begint met de beschrijving van een casus van een kind met adhd. Als kijker krijg je, zeker als professional, direct een beeld. En daar krijg je ook al snel een zorgelijk gevoel van. Hoe mooi is het dan dat dit filmpje een aardige wending krijgt die je met een glimlach achterlaat.

Beeldvorming

Noem het woord adhd en pdd-nos en iedereen die je tegenkomt heeft er een beeld bij. Helaas is dat beeld meestal negatief geladen. Hoe zou het toch komen dat we met z’n allen gedrag wat niet past binnen de afgebakende paden een titel en diagnose meegeven? Is dit een collectieve behoefte aan structurering en uitbannen van onzekerheid? Of speelt ook een bepaalde onmacht mee, om te dealen met dat wat we niet begrijpen of waar we last van hebben?

Studiedag

Tijdens de studiedag over adhd en autisme verwante stoornissen zijn we de hele dag bezig geweest met deze aandoeningen/stoornissen (brrr… het blijft een akelig woord) zoals ze beschreven zijn in de DSM IV, het diagnose instrument voor de psychiatrie. Dit is het kader. Voor een kindercoach is echter vooral van belang, datgene wat ouders en kinderen nodig hebben voor hun ontwikkeling. En dan heb je het gewoon over kinderen en ouders die hier en daar een extra steun in de rug kunnen gebruiken in hun dagelijkse verkeer. Een kindercoach heeft daar veel aan toe te voegen, zowel als coach of als begeleider. Het is uitermate nuttig om kennis te hebben van de officiële diagnoses zodat de kindercoach zo nodig kan doorverwijzen. Maar in het ‘normale dagelijkse gebruik’ is er slechts één ding belangrijk en dat is het kind voor de neus van de kindercoach. Het kind zoals het is en helemaal mag zijn met een uitdaging op ontwikkelingsgebied.

Wat kan de kindercoach

De kindercoach kijkt samen met ouders en kind naar de momenten en situaties waar het vastloopt. Doordat kinderen met adhd en autisme verwante aandoeningen een andere manier hebben van het verwerken van prikkels hebben ze een grotere behoefte aan structuur en betrouwbaarheid. Is deze afwezig of niet passend bij de behoefte, dan ontstaat er snel angst en boosheid. Het gedrag wat de buitenwereld ziet is deze, vaak heftige, uiting van boosheid. het kind is niet in staat deze te reguleren en de omgeving reageert vaak op een manier van over-controlerend of juist helemaal loslatend. Beide reacties roepen in de regel nog meer angst of boosheid op met als gevolg een nog sterkere reactie.  De vicieuze cirkel is in werking getreden.

De kindercoach kan samen met het kind en ouders kijken naar de leertaken van allebei. Ouders hebben vaak handvatten nodig om leiding te geven aan hun kind zonder te controlerend of te soft te zijn. Het kind heeft handvatten nodig om te leren omgaan met zijn emoties. Samen kan gekeken worden hoe ouders hun kind kunnen helpen. Zo kunnen voor de meest trigger-ende situaties oplossingen gezocht worden die meer ontspanning brengen.
Op deze zoektocht kan een kindercoach heel helpend zijn door enerzijds het geven van informatie en anderzijds door het ontdekken van een aanpak die het kind een grote mate van gevoelens van veiligheid geeft.

Op die manier kan de spanning wegebben en komen kinderen tot hun natuurlijke recht. Dan kunnen de mooie kanten die óók onderdeel zijn van een aandoening meer op de voorgrond treden. Zodat de omgeving kan genieten van de creativiteit en het kind zelf weer verder kan met zijn ontwikkeling.

De volgende cursisten hebben deelgenomen aan de studiedag over adhd en autisme verwante aandoeningen: Alletta, Anjo, Anna, Corrie, Dingena, Ellen, Henriette, Hermien, Jitske, Inge, Josje, MarieLouise, Martien, Melanie, Monique,Thera. We hebben gekeken wat kinderen en hun ouders nodig hebben en hoe wij als coaches hen de hand kunnen reiken.
Voor MarieLouise was het de dag waarmee ze de gehele opleiding tot kindercoach afsloot. MarieLouise heel veel succes met het opstarten van je eigen praktijk, prachtig hoe je de afgelopen maanden stap voor stap je praktijk vorm hebt gegeven en steeds meer zicht kreeg op je jarenlange kennis en ervaring die je voortaan als kindercoach gaat inzetten. De kinderen en ouders zullen je weten te vinden.
En als ik nu even rondkijk ben ik blij verwonderd over de verschillende attenties die ik heb gekregen. Dank jullie wel !

Lees ook: Zijn er nog gewone kinderen?
Lees ook: Druk gedrag of adhd?
Lees ook: Het waarom van friemelen
Lees ook: Hokjesonderwijs
Lees ook: Een kind met adhd of autisme
Bekijk het filmpje: Wat zou jij doen?

Wil je ook de basisopleiding tot kindercoach of een bij of nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach.
Heb je behoefte aan ondersteuning in de opvoeding van je bijzondere kind, kijk dan of de praktijk voor kindercoaching iets voor je kan betekenen.
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)