Peuters en kleuters zijn nog volop in ontwikkeling. Alles wat een schoolkind al kan, moeten zij nog leren. En ze leren vooral via hun lichaam omdat de hersenen nog aan het groeien zijn. Daarom is het ook zo belangrijk dat peuters en kleuters voldoende bewegen en dat ze zo veel mogelijk verschillende activiteiten ondernemen.
Doordat ze in deze levensfase met hun lichaam allerlei begrippen ondergaan, kunnen ze later op school daar in hun hoofd een voorstelling van maken.
Leren en afleren
De activiteiten in de hersenen van peuters en kleuters zijn nog niet zo stevig vastgelegd als die van een schoolkind en een volwassene.
Tegen kinderen die in de praktijk komen zeg ik wel eens dat iets afleren heel moeilijk is en ze daarvoor in de plaats beter iets nieuws kunnen leren. Ik maak dan de vergelijking met een haas die uit zijn holletje komt. Een haas die uit zijn holletje komt loop altijd dezelfde weg. Je kunt dit zien in het gras wat vanuit het hol is platgelopen. Hier komt het woord hazenpad ook vandaan.
Kinderen (maar ook volwassenen) die iets moeten leren, moeten als het ware een nieuw hazenpad aanleggen in hun hersenen. En hier helpt de kindercoach dan mee.
Samen ontdekken we wat er in de plaats moet komen van het oude gedrag of gevoel en de kindercoach stimuleert het nieuwe een poos vol te houden en te oefenen. Hierdoor kan op het oude hazenpad het gras weer groeien en voorbereid worden op nieuwe paden en misschien wel kruisingen.
Nieuw gedrag moet overigens minimaal 3 weken “inslijten” voor het een gewoonte is geworden.
En peuters en kleuters dan?
Peuters en kleuters hebben dus nog niet zoveel hazenpaden. Deze zijn veelal nog vers en veranderlijk. Het jonge haasje moet zogezegd zijn ideale pad nog vinden.
Je kunt je voorstellen dat gebeurtenissen tijdens deze periode veel impact kunnen hebben en dus invloed op de loop van het pad.
Ouders, leerkrachten, en medewerkers in de kinderopvang, zijn ervoor om hun peuter en kleuter te stimuleren zoveel mogelijk ervaringen op te doen.
Zowel latere talenten en gewoonten op het gebied van leren, gedrag, omgaan met emoties en sociaal gedrag worden in de peuter en kleutertijd voorbereid en aangeleerd. Als het kind ouder wordt gaan de hazenpaden op bovengenoemde gebieden steeds dieper inslijten in de hersenen.
Wat moet de kindercoach dus met peuters en kleuters?
Gezien de ontwikkeling van peuters en kleuters, ziet de gemiddelde kindercoach heel weinig kinderen in deze leeftijd. (jammer, jammer, ze zijn zóó leuk….) :-)
De kindercoach loopt meestal maar eventjes mee met ouders en kinderen met als doel hen te wijzen op het grote grasveld waar vele mogelijkheden in potentie aanwezig zijn voor nieuwe paden en verbindingen. En kinderen van deze leeftijd leren vooral door veel te doen en niet omdat een kindercoach dat zegt, of zo leuk met hen kan bespreken of oefenen.
Wanneer er iets niet goed gaat met een peuter of kleuter heeft dit meestal een fysieke oorzaak of is het op een andere wijze medisch gerelateerd. De huisarts is dan meestal als eerste het aanspreekpunt. Zijn er vragen over gedrag, het omgaan met emoties zoals boosheid, angst en het omgaan met andere kinderen dan is meestal het consultatiebureau het eerste aanspreekpunt.
Wat kan de kindercoach dan wel?
Voor ouders kan de kindercoach wel een belangrijke rol vervullen als pedagogisch aanspreekpunt. De kindercoach heeft kennis omtrent de ontwikkelingsfase en kan ouders vele adviezen geven die passen in hun situatie en die aansluiten bij het temperament, de gezinssituatie en de omstandigheden. Doordat een kindercoach gewend is praktisch en oplossingsgericht te kijken naar problemen die worden ervaren, kan ze een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van peuters en kleuters via de ouders.
En dat zal hen zeker helpen de juiste paden te vinden…..
Lees ook: Leren door te spelen met balletjes
Lees ook: Help!, mijn kind kan niet slapen
Lees ook: Kinderen hebben geen problemen
Lees ook: Concentratieproblemen bij jonge kinderen
Lees ook: Kleuters moeten spelen in plaats van leren
Lees ook: Mijn kind steelt
Lees ook: Arme, arme peuters…..
Lees ook: Opruimen is moeilijk voor peuters en pubers
Ken je Ik leer leren al?
Wil je een aantal keer per jaar artikelen ontvangen? Vraag de nieuwsbrief aan van de praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach.
Materialen voor kindercoaching koop je bij Ninico
De illustratie is van Aly Westerhuis
Hallo,
Ik ben bezig met de opleiding S.P.W.3 en wil het stoplicht introduceren binnen de speelzaal waar ik aan mijn eindproject ben begonnen. Om dit kleinschalig te houden, dacht ik om een hoekje af te bakenen en zo individueel met een peuter te kunnen werken. Door gebruik te maken van het oranje licht, mogen de andere kinderen mij niet storen. Heeft u misschien enkele tips waar ik op moet letten of hoe ik het stoplicht het beste kan introduceren binnen de groep.
Erna
Dag Erna,
Het is een interessant idee waar je mee bezig bent en ik kan je eigenlijk maar 1 advies geven. Kijk of het werkt en of je idee aanslaat. De peuters zullen je het laten weten. Werkt het goed, voer het dan breder in, werkt het niet, verzin dan iets anders.
Kunnen ze het aan om zich te houden aan je regels en begrijpen ze wat je bedoelt. Als dit duidelijk is, kan het uitstekend functioneren.
Mijn vraag is alleen waarom oranje en niet rood als je niet gestoord mag worden en wat mag er bij groen? Voor kleine kinderen is deze informatie misschien veel belangrijker. Wat mag er wél en wanneer?
veel succes met je experiment.
Het antwoord op jouw vraag over het gebruik van het oranje licht is deze:
De basisschool hanteert ook het stoplicht en dit door meer zelfstandig werken te bevorderen. Van het rode licht wordt alleen gebruik gemaakt als de kinderen een toets hebben of als ze onzettend druk zijn.
Nu ik dit schrijf, is het eigenlijk zo gek nog niet om idd met het rode licht te werken. Waarschijnlijk is dit duidelijker voor de peuters dan oranje. Het groene licht wil ik niet gebruiken, omdat de andere kinderen gewoon mogen spelen in de speelzaal. Het gaat er voornamelijk om dat ik niet gestoord wordt tijdens een taalactiviteit. Bedankt voor je reactie en ik zal het zeker vermelden in mijn stappenplan.