Boekje lezen KLEURVERSIE copyWe zaten al een poosje in overleg met een aantal maatschappelijk werkers, een orthopedagoog en een jurist toen iemand het nieuwsbericht in de groep gooide:

Meisjes leren tegenwoordig beter dan jongens. Hoe kan dat???

We gingen er eens goed voor zitten en deelden onze ervaringen. Handig daarbij was dat onze leeftijd varieerde van 21 tot 65 jaar en we dus naast onze professionele ervaring konden putten uit leeftijdervaring. Dit waren onze conclusies in willekeurige volgorde en natuurlijk gegeneraliseerd:

*   Het schoolse leren wordt steeds meer ingericht op vaardigheden en kennis die aansluiten bij de talenten en vaardigheden van meisjes: een betere concentratie, serieus, geduld, kunnen organiseren, oog voor detail, kunnen samenwerken op basis van gelijkwaardigheid.
*   Het onderwijs feminiseert: er staan vooral vrouwen voor de klas. Ook bij ons in het dorp zijn de meesters al lang vertrokken en de meester die is overgebleven lijkt een moederszoon. Zelfs op het voortgezet onderwijs werken tegenwoordig beduidend meer vrouwen dan mannen. Ook in de rechterlijke macht groeit het aantal vrouwen opzienbarend.
*   Vrouwen houden niet van wilde en drukke kinderen waardoor de jongens hun energie (testosteron?) niet kwijt kunnen en gedwongen worden hun energie anders te richten of aan de ritalin worden gezet. Ik zie het op mijn wekelijkse zwemavond. Als de badmeester er is hebben de jongens een top uur. Ze krijgen een eigen gebied, regels en grenzen en er ontstaat vanzelf golfslag. Hun overslaande man/jongens stemmen zijn tot onder water te horen. Ik houd zo nu en dan mijn hart vast als er weer zo’n onhandig puberlijf mis springt en op het water klettert. De lol is er niet minder om.
*   Clubs en instanties zijn vooral voorzichtig. Men is aansprakelijk voor ongelukken en kiest daardoor voor de veilige weg. Dus geen gammele hutten, polsstok springen en vooral veel zacht materiaal in de speeltuin want bezeren mag niet meer…….
*   Er zijn te weinig speelveldjes. Mijn zoon vertelt nu wel eens wat ze gewoonlijk deden in het plaatselijke bosje met een man of 20. Gelukkig wist ik dat destijds niet want dan had ik het misschien wel verboden uit bezorgdheid. En wij vertelden onze moeders toch ook niet alles?
*   We willen vooral positief opvoeden, maar vergeten wel eens dat er veel kinderen zijn, en dat zijn toch vaak jongens, die vooral om grenzen vragen. Dan is: “goh, wat goed van je” te licht en hebben deze kinderen een stevige aanpak nodig: “Zo gebeurt het, en zo niet dan is dat… de consequentie”.
*   Stoere mannen hebben hun seks-apeal verloren, Macho is uit, metro was in en nu willen we allebei: arme jongens…….

Er zullen vast nog meer oorzaken zijn, interessant is het zeker en ik hoop dat er weer ruimte komt voor jongens en dat we als vrouwen en moeders hen meer los kunnen laten.
Zou er toch ook een verband zijn tussen alle bovengenoemde factoren en het feit dat het percentage jongens wat bij mij in de praktijk komt groter is dan het percentage meisjes?

Lees ook: Doe de cupsong
Lees ook: Waarom verliezen zo belangrijk is
Lees ook: Concentratieproblemen: wat speel er echt?
Lees ook: Luikjes open, luikjes dicht: Voorwaarden om te leren
Lees ook: Hoe fietsen en darten helpen om  beter te leren leren
Lees ook: Leidt een diagnose tot verlamming?
Lees ook: Moed moet…

Ken je Ik leer leren al?
Wil je een aantal keer per jaar artikelen ontvangen? Vraag de nieuwsbrief aan van de praktijk voor kindercoaching en de opleiding tot kindercoach.
Materialen voor kindercoaching koop je bij Ninico
De illustratie is gemaakt door Bianca Snip


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)