Boek: Geweldloze communicatie van Marshall B. Rosenberg

De ondertitel luidt: “ontwapenend en doeltreffend” en dat is precies wat het is. Het is een indrukwekkend en makkelijk leesbaar boek.
Met veel voorbeelden laat Marshall Rosenberg zien hoe we vriendelijker met elkaar kunnen omgaan.
De voorbeelden zijn helder, direct en vooral gericht op aandacht en respect voor de behoeften van beide partijen.
We lezen in dit boek hoe we kunnen leren waarnemen zonder oordeel, hoe we gevoelens bij onszelf kunnen herkennen, erkennen en uiten naar de ander toe.
En hoe we een ander kunnen vragen om datgene wat we nodig hebben.

Voor de emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen is dit heel belangrijk.

Verder gaat het over mededogen, dat ouderwetse woord waarbij het vooral gaat om luisteren met je hele wezen, dwz met meer dan je oren en het achterwege laten van het geven van adviezen, geruststelling of iets uitleggen.
We realiseren ons vaak niet, dat als we onze gevoelens en behoeften vertellen die op dit moment belangrijk zijn, we meer begrip van de ander krijgen dan bij het herhalen van oud zeer.
Marshall Rosenberg ondervond in zijn jeugd veel geweld en hij vroeg zich al jong af hoe geweld ontstaat. Tijdens zijn studie klinische psychologie ontdekte hij de invloed van taal en de mate van oordeel en veroordeel in onze manier van communiceren.
Na het lezen van dit boek zul je niet gelijk geweldloos communiceren. Je bewust zijn en worden van je eigen patronen is heel leerzaam en is een goed begin.
En vooral is het een voorbeeld voor je kinderen om hen te leren om te gaan met gevoelens.
Ze leren respect te hebben voor zichzelf en daarmee voor een ander.
De Verenigde Naties ondersteunen het werk van Marshall Rosenberg.

Meer weten?, klik  compassievol communiceren


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)