Mijn missie. Mijn passie.
Met nadruk op mijn.
En dat moet jouw klant dan leuk vinden?
Duuh…
Het lijkt tegenwoordig wel of iedereen zichzelf opnieuw heeft uitgevonden met een missie en een passie.
Het staat vast prachtig op een website, maar wat heeft je klant eraan?
Helemaal niks want die wil geholpen worden.
Punt.
Kies liever voor een visie
Een visie, dat is waar een klant wat mee kan.
Hoe jij ouders en kinderen helpt, wat jouw aanpak is, welke weg jij samen met hen bewandelt.
Daar kunnen ze zich in herkennen en voor kiezen en is concreet en tastbaar.
Een missie is vooral fijn voor je eigen bevestiging en vaak wat zweverig en weinig concreet want hoe kun jij de hele wereld helpen of zorgen dat iets iemand nooit meer overkomt?
Navelstaarderij in een strikje noemen ze dat ook wel.
Dus: minder ego, minder navelstaarderij.
Meer visie, meer resultaat.
En passie?
Blegh.
Werken met kinderen en ouders is vooral hard werken, wat niet wil zeggen dat je het vol overgave en met plezier doet!
Soms zeggen mensen tegen mij hoe geweldig het is dat ik mijn passie volg, maar ik kan er helemaal niets mee.
Voor mij is het gewoon staan voor wat ik doe, geven en doorgaan ook als ik minder zin hebt en vreselijk pijn in in mijn rug hebt of gewoon liever op de bank zit.
Gewoon doen wat je moet doen
En dan vanaf 2009 iedere week een blog schrijven en vele video’s opnemen?
Geen passie hoor, gewoon een geplande taak en soms ploeteren omdat ik het belangrijk vindt en het zovelen helpt zoals ik wekelijks te horen/lezen krijg.
Daar doe ik het voor omdat het mensen verder helpt en ik het een uitdaging vindt om zo concreet mogelijk taal te geven aan wat ik denk.
Natuurlijk mag je blij worden van je werk.
Graag zelfs want dat is brandstof voor de ander.
Ik geniet intens van al die mensen voor mijn neus en zit me s’ avonds op de bank nog regelmatig te verwonderen hoe mensen struggelen met hun loyaliteiten.
En dat ze dan toch nog het beste wat ze hebben geven aan de kinderen in de klas en hun eigen kinderen.
Dus steggellen over missie en passie?
Er moet brood op de plan en liefst een beetje leuk :-)
Roepen dat je passie de motor is, helpt je klant niet.
Je klant wil jouw kennis, jouw inzet en jouw visie.
En hoeft niks met jouw ego.
Wat uiteindelijk overblijft
Het mooiste is toch dat je twintig jaar later een berichtje krijgt van een ouder of een inmiddels volwassen kind dat jouw hulp toen levens veranderend was?
Dat is de echte vervulling en daar kan ik dagen van genieten omdat het kind en zijn ouder verder konden en dat ik daar ienieminie aan bij mocht dragen.
Dus missie en passie?
Houd toch op.
Als het meezit doen we gewoon waar we voor geboren zijn en hoor je pas jaren later welke steentjes of grassprietjes je hebt verlegd.
Dat kan voor een vreemde zijn, maar evengoed voor je kind of je tante.
En dat is méér dan genoeg.
Want wat moet je kind met het gegeven missie en passie?
Hoe mooi is het als je aan je kind kan meegeven dat het mag doen waar hij plezier in heeft in plaats van het op te zadelen met een missie en passie?
Neem van mij aan: je kind gaat later als ie groot is vast wat anders doen dan jij voor hem had gedroomd.
Als het meezit doet hij waar hij blij van wordt, maar wel vanuit zichzelf en niet omdat hij van huis uit mee heeft gekregen dat hij een missie moet hebben en met passie zijn ding moet doen.
Brrrr…… ik voel bijna het perfectiemonster en de hoge lat in mijn nek.
Werk je als professional en wil je graag resultaat van je werk, met veel plezier en visie?
Dan heb ik iets moois voor je:
Als je de masterclass ‘Werken met het werkmodel‘ volgt, kun je precies aan ouders en kind vertellen wat je visie is en neem je hen mee naar verbeteringen die zij willen in hun dagelijks leven.
Meld je hier aan en begin direct.
Met plezier :-)
Meer lezen en kijken:
Opvoedadviezen zijn waardeloos en dit is waarom
Waarom hulp aan kinderen vaak op het verkeerde is gericht en daarom niet helpt
Ontdek door je problemen je talenten en kwaliteiten
Waarom je blij moet zijn met een Ja-maar



Geef een reactie