Hun ogen scannen mijn volledige anderhalve meter van top tot teen.
Vervolgens plooien ze hun slungellijf en lange benen in de stoel en richten hun ogen uitdagend op mij.
Ze zien mijn vriendelijke glimlach en grijzende krulletjes en ik zie het ze denken:

Wordt een makkie

Wat ze nog niet weten is dat ze binnen tien minuten op het puntje van de stoel zitten en over anderhalf uur bedenken waar ze in hemelsnaam akkoord mee zijn gegaan.

Ze komen natuurlijk niet voor niets

Vaak zijn het jongens, soms meiden.
En allemaal hebben ze problemen met school, anderen en autoriteitsconflicten.

Netjes gezegd

Want niet zelden staat een schorsing voor de deur of verregaande consequenties en vooral veel ruzies thuis

En dan moeten ze naar mij om hun leven te beteren

Terwijl ze zelf geen enkel belang hebben en vinden dat anderen, lees ouders en leraren, vooral zeuren en moeilijk doen.

Aan mij de eer om gewillige burgers van ze te maken

Sleuren heeft geen enkele zin

Op mijn vraag wat ze bij mij komen doen, hebben ze bijna allemaal hetzelfde antwoord:

ZE vinden dat ik NORMAAL moet doen

Wie ZE zijn en wat NORMAAL is, weten ze uiteraard niet.

Voor mij begint dan het spel van ontregelen en vraag ik ze uit wat het hun oplevert waarvoor ze naar mij moeten.
Of ik vraag ze wat hen zo speciaal maakt dat ZE nog moeite voor willen doen voor hen. Of hoe het kan dat het nog niet erger met ze is en welke charmes ze bezitten.

Ik laat ze merken dat ik hen speciaal vind en dan zitten ze al snel op het puntje van de stoel.
De oplettende observator kan opmerken dat ik op mijn beurt nu lekker in de stoel hang en een blik heb dat ik dit varkentje wel even was.

Ik nodig uit

Meestal is dit het moment om even door te pakken en uit te nodigen of er ook een elegantere manier is voor deze puber/jongere om dezelfde winst te halen door anders te doen.

Wanneer er een JA komt, gaan we aan de slag en onderzoeken we wat er mogelijk is.

Uiteraard komen er allerlei tegenargumenten om de hoek en dat ze toch echt geen slijmbal gaan worden

Ik beweeg lekker mee en met een stralende glimlach geef ik heel duidelijk terug dat ik juist en precies verwacht dat ze wel gaan leren slijmen en dat ik hen tot in detail ga leren om op een elegante manier hun zin te krijgen.

Tegen die tijd zijn we ongeveer een half uurtje bezig en gaan we lekker oefenen met de situaties waar ze zo in vast lopen.
Van die situaties die ze me zelf vertellen en waar ik hen toe uitdaag om het anders te gaan doen.

Het eind van het liedje is dat we een deal sluiten waarin de puber/jongere thuis, school of op zijn werk en bij vrienden zich anders gaat opstellen omdat hij inziet dat het anders moet.
En gemotiveerd is door wat we gedaan hebben.

Hoe mooi is dat?

Waarom lukt dat jou als leraar of ouder niet?

Eigenlijk is het heel simpel waardoor het tussen ouders, leraren, andere autoriteitsfiguren en pubers misloopt en het steeds verder escaleert.
Want zij:

  • proberen de puber de les te lezen (en die weet natuurlijk echt wel wat oké is en niet)
  • doen alles om te overtuigen dat het anders moet (maar puber blijft lekker ja-maren en in de ontkenning)
  • werken hard om inzicht te geven (waar puber helemaal geen zin in heeft)
  • gebruiken hun macht en autoriteit (waar puber allergisch voor is)
  • hebben en houden de probleemaap op de schouder (wat puber heeeerlijk vindt)

Hoe gaat het jou lukken met die onwillige puber?

Er zijn een aantal voorwaarden om van onverschillige,’luie’, niet meewerkende pubers meewerkende en samenwerkende jonge mensen te krijgen.

Hiervoor is het wel nodig dat je kennis hebt van verschillende communicatiemodellen gecombineerd met de hersenen van pubers.
Enige zelfkennis is ook altijd heel helpend.
Net als: ken uw triggers

Ik kan zo genieten van pubers die denken mij wel in hun zak te steken omdat ik werk volgens mijn werkmodel/stappenplan waarbij ik smoothly en flexibel beweeg van het ene moment naar de andere.
Iedere seconde weet ik exact waar de puber in dit model zit en als een tennisbal sla ik hem met een grote glimlach steeds weer in het net.
Eigenlijk alleen maar theorie die ik steeds vertaal naar praktisch handelen.

Waardoor de puber als ie thuis is, zich nog uren kan afvragen wat er is gebeurd waardoor hij door mijn anderhalve meter is ingepakt in plaats van ik door hem.

Genieten toch?

Als jij ook wilt ontdekken hoe ik moeiteloos en met veel humor speel met zogenaamde lastige pubers waardoor zij gaan doen wat ze moeten doen, raad ik je de volgende opleidingen aan waarin ik je alle handvatten en inzichten geef waardoor jij volop gaat genieten van deze pubers en jongeren.

Aanraders:

De sociale vaardigheidstraining: weerbaar communiceren voor pubers
De online Praktische Pubercoach Opleiding met tientallen praktijksituaties
De opleiding kindercoach en kindgesprekken voor verdieping
De training voor de workshop Motivatie Verhogen

Ben je ouder en zo nu en dan helemaal klaar met je puber: Volg dan de workshop: Voer een goed gesprek met je puber


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)