Ik heb altijd minimaal één zandzakje onder handbereik liggen en je weet niet hoe vaak ik die even naar mijn klant gooi.
Bijvoorbeeld naar:

  • dat zachtaardige voetballertje die het zo lastig heeft met het onderlinge schelden op elkaar
  • het meisje dat er niet tegen kan als ze geplaagd wordt
  • de puber die keihard terug vloekt als iemand iets tegen hem zegt wat hij niet pruimt
  • de moeder die maar verdrietig blijft wanneer haar ex-man kritiek op haar heeft
  • de vader die het niets uitmaakt of de kinderen aanwezig zijn bij de ruzies

Het zijn allemaal situaties waarin we ons moeten verhouden tot de ander die al dan niet vriendelijk ons tegemoet komt en die wij al dan niet vriendelijk een antwoord geven.

Instinctief reageren

Omdat wij mensen gewoontedieren zijn reageren we meestal instinctief en automatisch op wat een ander zegt of doet.
We hebben al een mening over iets of iemand en de meesten van ons reageren volautomatisch zoals we dat al heel jong hebben aangeleerd.

Wanneer er dan ook nog eens stress bij komt, zijn de rapen gaar

Waar je een bedreiging ervaart reageer je naast automatisch ook nog eens met je overlevingsinstinct.
Dit betekent dat jouw voorkeur voor vechten, vluchten of bevriezen als eerste reactie naar de ander toegaat.

Hoe jonger een kind is, hoe minder er een stop zit op het reageren op de ander of een bedreiging

Immers, de nadenkhersenen zoals ik ze noem, oftewel de prefrontale cortex, is nog niet zo ontwikkeld waardoor jonge kinderen te weinig woorden hebben om zich uit een situatie te kletsen.
Bij kinderen die veel ellende hebben meegemaakt zoals veel ruzie thuis, of traumatische gebeurtenissen zoals ziekte zie je ook dat de nadenkhersenen onvoldoende zijn ontwikkeld waardoor zelfs pubers nog heel primair en onverstandig reageren op situaties.

Bij hoogbegaafde kinderen zie je het omgekeerde, namelijk dat die met heel veel woorden en eindeloze discussies reageren op bedreigingen.

Reageren is niet antwoorden

De reacties zoals ik hierboven noem van het voetballertje, het meisje, de puber en de vader en de moeder zijn allemaal reacties op iets wat wordt gezegd of iets wat gebeurt.

Een reactie is iets wat snel gaat, maar is GEEN antwoord op de situatie of dat wat er is gezegd.

Reageren is instinctief en een vorm van vechten, vluchten of bevriezen zoals de in genoemde voorbeelden:

  • het voetballertje: niets doen en later bij mama huilen waardoor er niets verandert
  • het meisje; dramaqueen gedrag wat nog meer irritatie oproept
  • terugvechten door te schelden of vloeken en nog meer boosheid of angst bij de ander veroorzaken
  • de moeder die zich machteloos voelt en uithuilt bij vriendinnen die er na een poos ook klaar mee zijn
  • de vader die niet in de gaten heeft hoe hij zijn kinderen beschadigd

Al deze reacties zijn GEEN antwoord op de situatie maar een uiting van de emoties van het moment die de situatie vaak erger maken en tot gedachten leiden als:  ‘Zie je wel dat………’

Observeer eens je eigen vaste reacties op gebeurtenissen en die van je kind en verbaas je over het vaste patroon wat je doet als je je bedreigt voelt

Wanneer je in de gaten hebt hoe je zelf en je kind reageert in moeilijke situaties kun je gaan bedenken hoe je ook kan leren een ANTWOORD te geven op diezelfde situatie waardoor je kunt zeggen wat je wilt of nodig hebt.

Wat doe ik dan met die zandzakjes?

Vele kinderen, vooral pubers en ook ouders hebben van mij een zandzakje toegegooid gekregen.

Het liefst onverwacht want dat schrikt zo lekker op

Het zandzakje is de situatie of zijn de woorden die ze krijgen van iemand anders.
Dus ik gooi het zandzakje met juist die woorden:

  • …… dikke kleutzak
  • …….nah, nah, nah, nah…. je kan me toch niet krijgen….
  • …….vieze vuil tering zak
  • …….jij zeurt altijd
  • …….niet waar de kinderen bij zijn….

Het leuke is dat de ander altijd het zakje vangt en REAGEERT zoals hij dat gewend is en wat zo niet handig is.
Dus het zakje:

  • blijft stijf ingeklemd in de handjes van het voetballertje
  • het meisje houdt het zakje vast en kijkt mij hulpeloos aan
  • De puber gooit het zakje keihard terug waarbij ik meestal geraakt wordt en het uitroep van pijn (uiteraard overdrijf ik dan flink)
  • moeder beweegt het zakje van de ene hand in de andere en blijft maar ‘herkauwen’ met het zakje
  • vader knalt het zakje boos op de vloer

En dan is het tijd voor……

een antwoord.

Als de ander van mij een zakje heeft gekregen, kunnen we werken aan een antwoord op de situatie.

Ondanks dat de meeste kinderen en volwassenen zeer hardnekkig zijn in hun reactiepatronen en ik soms 30 keer het zakje opnieuw moet gooien, komt er altijd een moment van inzicht waardoor een antwoord op moeilijke situaties binnen bereik komt

Wil je weten hoe dit zakjes gooien verloopt, bekijk dan de video:

De sociale vaardigheidstraining weerbaar communiceren

De sociale vaardigheidstraining weerbaar communiceren

In de training weerbaar communiceren is het zakjes gooien één van de leukste momenten van de training.
Vooral in de bonusworkshops voor ouders eventueel samen met hun puber in deze training, gebeuren er prachtige dingen.

Pubers ontdekken hoe zij ook op andere manieren hun ongenoegen, hun angst of hun mening op een elegante manier kunnen uiten zonder dat ze steeds opnieuw hun primaire reactie hoeven te doen.

En omdat er niets hardnekkiger is dan gedrag, zitter er in de training weerbaar communiceren natuurlijk nog veel meer mooie tools die blijvende inzichten tot verandering geven om pubers en hun ouders te helpen naar elegant en meer effectief reageren en communiceren met elkaar.

Voor mij is het iedere keer genieten van de snelle veranderingen door de werkvormen en aanpak in deze training.
Maar misschien het meest geniet ik van de trainers die aan de slag zijn met deze training en in hele klassen een omslag maken in gedrag en reacties op elkaar.

Wil jij ook werken met deze prachtige sociale vaardigheidstraining, meld je dan snel aan via deze link.
Je kunt binnenkort al aan de slag omdat je zeer gedetailleerde handleidingen ontvangt van iedere les en als bonus twee prachtige workshops voor ouders.
Je kunt zowel in groepjes werken als individueel. Bekijk snel de inhoud van de training en sluit je aan bij deze training.

Zodat jij het zandzakjes gooien onder de knie krijgt en na veel heen en weer gooien uiteindelijk prachtige antwoorden krijgt in plaats van onhandige primaire reacties die de zaken erger maken.
Hoe mooi is het dat een simpel zandzakje zulke prachtige resultaten geeft?

 

 


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)