Soms vraag ik me af hoe het kan dat zoveel kinderen vastlopen met het leren.
In eerste instantie lukt het nog wel in de brugklas met alle begeleiding, steun van ouders en de nieuwigheden, maar in het 2e leerjaar zien we kinderen massaal een dip krijgen.

Leren leren lijkt anders dan vroeger

Voor mijn gevoel was het leren leren in mijn tijd niet echt een ding.
Het leek veel meer automatisch te gaan of waren er echt grote verschillen?

  • Was er op de basisschool meer tijd om te oefenen met lesstof?
  • Werd er meer geoefend met het klassikaal automatiseren van rijtjes?
  • Lag er minder nadruk op presteren en hoog, hoger, hoogst?
  • Hadden wij de kleuterschool oude stijl gehad waarin vooral bewegen en leerrijpheid belangrijk was?
  • Hadden we na school meer vrije speeltijd met veel beweging buiten?
  • Was er minder toezicht en aandacht voor hoe we onze tijd vulden?
  • Moesten we alles veel meer zelf ontdekken
  • Werden we meer opgevoed tot zelfstandigheid?
  • Was er minder afleiding op velerlei gebied waardoor huiswerk beter in het dagelijkse ritme paste?
  • En misschien, misschien….. was er nog geen taboe op praktisch onderwijs en sloot het onderwijs beter aan bij de talenten van kinderen?
  • En misschien, misschien kregen kinderen nog de tijd om zich te ontwikkelen waardoor het heel normaal was dat ze onderwijs stapelden en natuurlijkerwijs hun talenten konden verzilveren?
Ik vraag me wel eens af hoe de kinderen van nu over 30 jaar terug kijken op hun kindertijd en welke gevolgen dit heeft voor hun kinderen.

Het lijkt wel of we ze met een noodgang klaarstomen, maar voor wat?

Wat maakt dat we zo’n haast hebben om onze kinderen in de schoolmallen te stoppen en dan liefst zo hoog mogelijk?

Alsof het hoogste diploma de snelweg is naar geluk terwijl er steeds meer afhakers zijn en kinderen en jongeren aangeven steeds ongelukkiger, angstiger en depressiever te worden?

Zucht.

Klaar voor de nooduitgang?

Wat ik kinderen en hun ouders zou gunnen is tijd.

  • Tijd om te ontdekken wat bij je past
  • Tijd om te ontdekken waar je talenten en vaardigheden liggen
  • Tijd voor ouders om hun kind te laten struggelen met hun taken en taakjes
  • Tijd op school om te falen en zo te erachter te komen wat je hebt te doen
  • Tijd voor het spelen met je vaardigheden om te leren wat het beste bij jou past

Alles begint bij bewustwording

Mag ik je voorstellen om gewoon vanavond eens een paar minuutjes te nemen om te mijmeren over waar naar toe je je kind opvoed.
Wat vind je echt belangrijk?
Wat wil je dat je kind als het volwassen is allemaal kan om zijn leven een beetje naar tevredenheid te leven?

Waar moet je vandaag mee beginnen zodat je je kind over 10 jaar op weg hebt geholpen naar een leven wat je je kind zou gunnen?
Welke vaardigheden heb je gestimuleerd bij je kind om dit leven waar te maken?

En bedenk eens welke vaardigheden echt van belang zijn waardoor je kind op school met plezier kan functioneren en ook nog goede resultaten kan halen.

Misschien zou het zo kunnen zijn dat het leren en de vaardigheden daarvoor in de afgelopen vijftig jaar niet eens zoveel zijn veranderd, maar is ons denken over opvoeding, geluk en de weg ernaar toe veranderd.


Merk jij ook op dat veel kinderen moeite hebben met het op orde krijgen van hun taken?
Wil jij kinderen helpen met het leren plannen, organiseren en vooral het uitvoeren van hun taken?

Met de workshop ‘Plannen en Uitvoeren heb je een prachtige tool in handen om leerlingen te helpen.
Zowel de denkers als de doeners komen in deze workshop aan hun trekken.

En vooral waardevol: Door de test is zowel jou als de leerling direct duidelijk waar de schoen wringt en wat je daaraan kunt doen!

KLIK HIER OM DIRECT TE STARTEN


In onderstaande video zie je wat er allemaal nodig is om succes te hebben op school en in je verdere leven.



Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten: