Ik ben er zoooo moe van. Die discussie over mondkapjes..

Ja…..het is:

  • lastig
  • vervelend
  • beperkend
  • benauwend
  • misschien acne verhogend
  • en vooral: niet bewezen effectief

En toch

We leven in een samenleving gebaseerd op solidariteit en respect.
We betalen belasting waar we allemaal voordeel van hebben. Ik ben ook altijd blij ( ook al moet ik wel eens even slikken als ik het bedrag doneer) dat ik mee mag betalen aan de gezondheidszorg, onze wegen, ons onderwijs, onze cultuur en sport.
Ook al ben ik het niet overal mee eens qua beleid, toch ben ik dankbaar hoe de samenleving ook voor mij zorgt als ik het nodig heb!

En dan de mondkapjes

Hoe kan het dat er zoveel gedoe over is?
Hoe moeilijk kan het zijn om je solidair  op te stellen met mensen die bang zijn, die kwetsbaar zijn en misschien ziek kunnen worden. Die bang zijn op de ic terecht te komen of te overlijden.

Kunnen we daar geen medeleven en respect meer voor opbrengen?

Hoe erg is het werkelijk?

Kritisch zijn is goed en helpt ons te ontdekken wat onze werkelijke waarden zijn en te ontdekken wat er nodig is.

Maar wat als iets voor ‘the time being’ is zoals het is? Dat we ons aanpassen ten gunste van de medemens? En dat we later onze schouders ophalen als zou blijken dat het wel of niet heeft geholpen?
Dat we kunnen leven met het feit dat er iets nodig is met de wijsheid van nu?

En dan de kinderen

Je zal toch zien dat de kinderen die nu van hun ouders geen mondkapje mogen dragen, later een beroep kiezen waarin ze de hele dag gemaskerd lopen. In het ziekenhuis en bij de tandarts is het al jaren gewoon dat de behandelaars met een mondkapje lopen. Lassers, bouwvakkers, schilders, asbestverwijderlaars en vele anderen lopen gezondheidsgevaar als ze zonder mond en neusbescherming hun werk doen.
Het kan ook nog zo zijn dat deze kinderen later fervente motorrijders worden en dagenlang op twee wielen gemaskerd rondrijden.

En nogmaals, nee, het is niet prettig wanneer je niet vrij kunt ademen. En urenlang met een kapje op zal zeker niet gezond zijn, zeker niet als het niet hygiënisch en juist gebruikt wordt.

En wat kunnen we de kinderen leren?

Wat zitten er prachtige lessen in het thema mondkapjes.
Hoe zou het zijn als we ons daar eens wat meer op concentreren en kijken wat er wel is? In plaats van te vechten tegen de bierkaai en uit onze cirkel van invloed stappen?

Wat kan een kind leren van de situatie rond de mondkapjes wat van een grotere waarde is dan het gevecht?

  • Aanpassingsvermogen
  • Uit respect en solidariteit je eigen mening even parkeren of op een andere manier uiten
  • Doorzetten
  • Ogen leren lezen
  • Omgaan met onzekerheid
  • Omgaan met autoriteit
  • Je voegen naar een groter geheel
  • Je eigen belangen even opzij zetten
  • Je inleven in je leraar die mantelzorger is of een kankerpatiënt thuis heeft zitten
  • Dat je signalen uit het gezicht niet goed kunt interpreteren en misschien extra informatie moet vragen

Als dat geen mooie leertaken zijn?

Voor pubers zijn er zelfs nog twee extra mooie leermomenten die heel erg aansluiten bij hun ontwikkeltaken, namelijk:

  • Leer de pubers argumenten verzamelen en laat hen vanuit verschillende posities voors en tegens formuleren. Dit is een taak die helemaal aansluit bij wat een puber vanuit zijn ontwikkeling graag doet en moet doen, namelijk zijn prefrontale cortex uitdagen en aan het werk zetten.
  • Leer hen zich op een creatieve manier afzetten als ze tegen het dragen van mondkapjes zijn: Laat ze de tekst “Ik doe het alleen voor u”  met koeienletters op het mondkapje borduren of schrijven. Zo zijn ze trouw aan hun overtuiging en laten zich toch ‘horen’.

En dan de ogen

En dan nog even over die ogen: We kunnen kinderen leren ogen te lezen. Ogen zijn de spiegels van de ziel en juist voor kinderen is dit heel belangrijk. Kinderen kunnen nu nog beter en meer leren vertrouwen op wat zij waarnemen in plaats van wat ze horen. Veel van wat wij volwassenen beweren, klopt niet met wat we voelen. In onze ogen is echter de waarheid te lezen over hoe het met ons is. Hoe mooi is het om juist met kinderen te praten over ogen.
Wat zag je?
Wat klopte er wel of niet met wat je hoort en waarneemt of voelt?

En nee

Ik heb niet de illusie dat ik mensen tot een andere mening kan brengen terwijl ik zelf niet weet wat wijsheid is of wie er gelijk heeft. Die behoefte is mij vreemd en is niet nodig.
Kritisch zijn is heel goed, daar houd ik van en doe ik zelf ook aan mee. :-)

En voor de kinderen

Laten we vooral aan de kinderen denken en hen niet meenemen in een volwassen discussie. We kunnen hen leren omgaan met een situatie die niet fijn is en waar ze best veel van kunnen leren. Kritisch denken en je (tijdelijk) aanpassen voor een groter geheel gaan best heel goed samen.

Wij volwassenen zijn degenen die de kinderen allereerst beïnvloeden in hun meningsvorming. Laten we kinderen en jongeren vooral respectvol benaderen en hen niet afstraffen op hun mening en die van hun ouders. Eerst luisteren en dan op basis van argumenten met de kinderen en jongeren in gesprek gaan. Rekening houdend met de loyaliteit aan hun ouders is er met kinderen en jongeren heel goed te praten.

En wil je mijn mening?

Voor zover deze relevant is?
Ik heb ook mijn vraagtekens en ga bijna hyperventileren. Ik zie ook dat het voor sommige kinderen erg moeilijk is en voor andere kinderen komt het me voor dat zij vooral prachtige dingen kunnen leren door zichzelf even buitenspel te zetten. En bovenal denk ik dat het vooral nuttig is goed naar elkaar te luisteren en het grotere belang in het oog te houden.

En er is geen haar op mijn hoofd die mij weerhoudt van het dragen van een mondkapje wanneer ik anderen daarmee een gevoel van veiligheid kan geven.
Gewoon omdat het kan.

Punt…. uit.

PS: Is er iemand die ervoor kan zorgen dat er grote sjaals in de mode komen. Dan lopen er in no time hele klassen met prachtige sjaals voor hun neus en zijn we uit de discussie.


Meer artikelen:

Lees ook: Wat is de oogst van het corona thuisonderwijs?
Lees ook: Voor alle ouders die het zwaar hebben door corona
Lees ook: Over juffen en moeders die het verschil maken in coronatijd
Lees ook: Wat je in coronatijd kunt doen voor kwetsbare kinderen
Lees ook: Maak een coronaherinnering
Lees ook: Zielige of weerbare corona pubers?
Lees ook: Houden MBO-ers de samenleving overeind?

Bekijk ook: Hoe ga je op met moeilijk gedrag?
Bekijk ook: Waarom problemen zo belangrijk zijn
Bekijk ook: Hoe krijg je pubers gemotiveerd?


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)