Kinderen willen gehoord en gezien worden. Moeilijk gedrag komt voort uit het negeren van lastig gedrag van kinderen en kinderen stoppen niet eerder met hun gedrag dan wanneer ze succes daarmee hebben.
Wat kinderen dus nodig hebben, juist bij lastig gedrag is begrip en rust van volwassenen die hen leren andere gedragsmogelijkheden oefenen om hun behoeftes te kunnen uiten op een gezonde manier. Dat geeft kinderen de mogelijkheid om te stoppen met hun negatieve gedrag.

Kinderen hebben behoeften en ouders hebben behoeften

Ons gedrag wordt gestuurd vanuit onze behoeften. Dat is wat we ten diepste nodig hebben en willen.En omdat we meestal onbewust gestuurd worden door deze behoeften, vergeten we ze en staan we er niet bij stil.
Als ik ouders vraag waar ze het meeste behoefte aan hebben, noemen ze meestal rust, ruimte en harmonie. Deze zijn vaak ver te zoeken wanneer er problemen spelen met een kind en in de hectiek van iedere dag.
Kinderen hebben behoefte aan veiligheid en structuur, regels en grenzen en duidelijkheid. Daarnaast hebben kinderen behoefte aan plezier en het krijgen van ruimte waarin ze zelfstandigheid en autonomie leren.

Vanuit behoefte naar gedrag

Omdat kinderen nog niet beschikken over een groot scala aan gedragsmogelijkheden, zijn ze nogal eenzijdig in het laten weten van wat ze nodig hebben en willen.
Dit betekent dat kinderen steeds een tandje bijzetten om te laten weten wat ze nodig hebben.  Ze kunnen daar niet zo maar mee stoppen. Een kind wat te weinig veiligheid en structuur ervaart, kan dan bijvoorbeeld woedeaanvallen ontwikkelen of angstklachten.
Kinderen die zich niet gehoord en gezien voelen, gaan steeds harder schreeuwen of duwen en trekken als ze nog jonger zijn.
Als ouders, maar ook leerkrachten en andere jeugdwerkers alleen het gedrag zien, zullen ze reageren op het ongewenste gedrag. Het kind zet een tandje bij en ook de volwassene zet een tandje bij.
Zo krijg je een beweging van deze vuist op deze vuist waarbij de onmacht steeds groter wordt.
Vanuit de niet geziene en erkende behoefte ontstaat er steeds meer negatief (rood) gedrag.
Wil je dus kinderen helpen om hun moeilijke gedrag op te geven dan moet je ze erkennen en herkennen in hun behoeften. Pas dan voelen ze zich gezien en gehoord en kunnen ze het negatieve gedrag opgeven en wijzigen in positief gedrag. Help je ze bovendien vanuit rust naar meer gedragsmogelijkheden dan kan een kind zich positief ontwikkelen en blijft de sfeer in huis een stuk meer ontspannen….

Lees verder: 7 manieren om moeilijke kinderen te helpen:
Lees ook: We tobben wat af met de kinderen

Meer leren over kindercoaching en opvoedcoaching? Kijk op www.teaadema.nl


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)