skaten2afm1Winston Churchill zei het al: “Succes is de vaardigheid van de ene mislukking naar de andere te gaan zonder je enthousiasme te verliezen”.
Eigenlijk is dit precies wat kinderen iedere dag van jongs af aan doen. Want heb je wel eens een kind geobserveerd wat net leert lopen? Die blijft echt niet liggen, maar staat ontelbaar vaak op, om het opnieuw te proberen. Net zoals bij het leren fietsen, zwemmen en het leren van taal en rekenen op school.
Er zijn zelfs kindercoaches die kinderen honderden woordjes uit hun hoofd laten leren. En de kinderen doen het veelal zonder morren, vaak om hun ouders te plezieren en omdat de school geen tijd heeft in verband met de Cito-dictatuur.

Vinden van dat wat goed gaat: Gouden eieren

Als kindercoach is het de uitdaging om de kwaliteiten en de vaardigheden die het kind  heeft, te verbinden met een mogelijke oplossing van het ervaren probleem.

  • Huilt de peuter iedere nacht en slaapt het heerlijk door bij opa en oma?
  • Heeft een kind moeite met lezen en kan het wel goed rekenen?
  • Is een puber faalangstig, maar stapt het wel zo op de trein naar een ander deel van Nederland?
  • Kan een kind zich niet concentreren, maar zich wel uren achter de computer vermaken?

Welke klacht een kind ook heeft, er is altijd iets wat goed gelukt is. Dat is een vooronderstelling die je voor iedere situatie kunt gebruiken en die je tijdens de coaching gewoon kunt uitbuiten.
Immers, er is altijd een plek waar het goed of beter gaat met het kind: Thuis, op school, bij vriendjes, bij opa en oma of ergens in het verleden.

Voor de kindercoach blijft het een geweldig plezier om vol verwondering en verbazing het kind en zijn ouders te stimuleren succeservaringen naar het bewustzijn te halen.
Ik noem dit het vinden van de gouden eieren.
En ze zijn er altijd!

En als je dan die gouden eieren laat zien en mooi op poetst, kunnen ouders en kinderen ze aannemen om ze in te zetten bij de huidige problemen. Want als iets in de ene situatie wel lukt, kun je de gedachten, gevoelens en acties meenemen naar de situatie die nu nog moeilijk is.

Doelen halen

Als een kind of zijn ouders een probleem ervaren, zijn ze meestal geneigd zich te verzetten en steken ze veel energie in vermijding of roepen dat iets niet meer mag of juist moet. Helaas levert dit weinig tot niets op omdat de focus of het doel ontbreekt.
De vraag: “Wat wil je wel?” wordt zelden gesteld en het zou zo maar kunnen dat er daardoor in de opvoeding van kinderen zo vaak sprake van gemopper en gedoe.
Een kindercoach doet rechtstreeks een beroep op de vraag wat er in de plaats moet komen van het probleem. Als dat helder is, kan het natuurlijk doorzettingsvermogen van een kind heel gemakkelijk aangesproken worden in de gewenste richting. Want dit gaat meestal hand in hand met de motivatie die een kind nodig heeft om zijn doel te halen. Motivatie kent een aantal belangrijke factoren, namelijk:

  • Het moet jouw eigen doel zijn.
  • Het doel moet de moeite waard voor je zijn.
  • Je hebt vertrouwen in dat je het doel kunt bereiken.
  • Je weet dat je op weg bent naar je doel en voelt dat je vooruitgang boekt.
  • Eventuele tegenslag heb je ingecalculeerd.

De kindercoach is er op getraind om doelen te verbinden aan motivatie en doorzettingsvermogen. Samen met het op poetsen van de gouden eieren die resultaten uit het verleden of uit een andere situatie keihard bewijzen, is een kindercoach spelenderwijs bezig met het versterken van de hoop op een goede uitkomst.
En als het kind en zijn ouders eenmaal zicht hebben op, en contact hebben met het doel waarop de hoop is gericht, dan kan de klacht als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het kind kan zijn kwaliteiten en kracht weer aanboren en gaat verder op zijn ontwikkelingsweg.

Als het even tegenzit

Niemand kan continu zijn beste beentje voor zetten en dat betekent dat het behaalde doel soms even uit beeld verdwijnt waardoor ook de motivatie wegzakt. De kindercoach kent deze valkuil en onderzoekt hoe het kind en zijn ouders de weg naar het doel weer in beeld krijgen. Omdat terugval erbij hoort als je iets nieuws leert, is dit onderdeel van de coaching. Kind en ouders zijn dan in staat zich hier op voor te bereiden zodat de motivatie snel weer opgepakt kan worden. Het natuurlijke doorzettingsvermogen wat de kindercoach en het kind al expliciet hebben omschreven tijdens het kaderen van een kindercoachsessie, komt hier weer goed van pas.

En zo is de cirkel rond tijdens een sessie van de kindercoach. De kindercoach start na het aanhoren van het probleem met uitleg over het werk van de kindercoach (kaderen), zorgt voor heldere doelen die het kind en zijn ouders motiveren, zoekt expliciet naar bewijsmateriaal voor de oplossingsrichting en het natuurlijke doorzettingsvermogen wat kinderen bezitten en activeert dit nogmaals door mogelijke terugval in kaart te brengen.
Paradoxaal genoeg valt het dan reuze mee met de terugval en gebeuren er regelmatig mooie wonderen doordat kinderen opnieuw bewijzen dat ze heel goed in staat zijn hun problemen op te lossen.

Tijdens de opleiding oplossingsgericht werken voor de kindercoach en werken met Kids’ Skills leren en ervaren we hoe werkbaar de principes van deze manier van coachen is.

Lees ook: Zoek de verschillen
Lees ook: Als juf er niet zou zijn
Lees ook: Wat heel is hoef je niet te maken
Lees ook: De reis van de kindercoach
Lees ook: De kindercoach als vertaalmachine

Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Ben je ouder en wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.
De illustratie is van Aly Westerhuis