De richting van de wind en de windkracht kun je niet veranderen, maar wel hoe je gaat zeilen.
Kinderen en ook hun ouders bevinden zich met regelmaat in een situatie die niet fijn is. Dat kan gaan om situaties van ziekte, van verhuizing, van echtscheiding of van het overlijden van een dierbare.
Meer alledaags kan het gaan om het zitten in een drukke klas, gepest worden of bij een juf of meester in de klas zitten waarmee het niet klikt.
Slachtofferschap
In eerste instantie is het menselijk om je te verzetten tegen de situatie die je niet aanstaat, Je gaat boos of verdrietig worden en misschien klagen. Kinderen die echt last hebben van een ander kind door druk gedrag in de klas, of het gevoel hebben dat juf of meester tegen hem is, kunnen het heel zwaar hebben. De prestaties kunnen er onder gaan leiden en het kind kan het plezier verliezen om naar school te gaan. Als het zover is, komen ouders vaak in actie, maar lopen tegen dezelfde problemen aan. Hierdoor kan er een vicieuze cirkel ontstaan van negativiteit met als kenmerk een diep gevoel van machteloosheid.
De negatieve cirkel
Als een situatie dusdanig vast is gaan zitten, is er meestal weinig ruimte voor nieuwe impulsen omdat kind en ouders het gevoel hebben dat er al van alles is geprobeerd. Dat is ook vaak zo, echter het is meestal wel meer van hetzelfde wat er is gedaan, waardoor de vicieuze cirkel alleen maar sterker is geworden. Daarom is het handig om de situatie in kaart te brengen.
Als juf er niet zou zijn
Wil je de cirkel doorbreken dan is het een slim idee om eens lekker te gaan fantaseren:
- Wat zou je willen op school als juf er niet zou zijn?
- Wat zou je willen leren?
- Wat zou je dan anders doen, dan wat je nu doet?
- Wat zou juf anders doen als jij iets anders doet??
- Bedenk eens wanneer het wel goed gaat tussen juf en jij, wat doe jij dan anders?
- Wat doet juf anders als het wel goed gaat.
Je kunt ook gewoon verder gaan met fantaseren, alsof je de juf zelf zou zijn:
- Wat wil juf eigenlijk dat jij op school komt doen?
- Wat zou juf willen dat jij leert?
- Als jullie goed zouden kunnen opschieten, wat zou juf dan zeggen wat je al anders doet?
- Wat zou juf willen dat jij anders gaat doen, voortaan?
Tenslotte kun je nog een beetje verder gaan fantaseren, en net doen alsof je een vlinder bent die even in de klas op visite komt;
- Wat ziet de vlinder?
- Wat zou vlinder denken wat jij op school doet en wilt leren?
- Zou vlinder zien en denken dat dit je lukt?
- Wat ziet de vlinder jou en juf doen?
- Wat zou de vlinder zeggen wat jij anders kan doen?
- Wat zou vlinder zeggen wat juf dan anders zou doen?
- En als het al wel goed gaat in de klas wat ziet en hoort de vlinder jou en juf doen?
Op deze manier kun je met het kind mooi fantaseren. Je krijgt veel informatie over wat belangrijk is en over de wensen van het kind. Je kunt samen gaan verkennen wat het kind het liefst zou willen op school en hoe dit te realiseren binnen de mogelijkheden.
Tot slot kun je een heel scala aan (gedrags)mogelijkheden verzinnen in de categorie” Tom Poes, verzin een list…..”
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het kind al zelf tot de conclusie komt, zoals een jongetje laatst bij mij in de praktijk: ” Ik geloof dat juf mij niet zo aardig vindt en ik vind het ook niet leuk, maar ik kan het niet veranderen”. Met zo’n dapper kind kun je heel goed gaan bedenken wat het kind kan gaan doen, zodat het zich niet langer een slachtoffer van juf voelt.
En het mooie is dat het daarna toch vaak veel beter gaat tussen juf en het kind.
De les voor het kind
Ondanks dat het kind het heel zwaar kan hebben, waarin je hem natuurlijk serieus neemt, kan het kind zich wel verder ontwikkelen. De mooiste les voor het kind is echter, dat hij zelf kan besluiten hoe hij zich kan gedragen. In zijn latere leven zal hij regelmatig mensen tegen komen waarmee het niet klikt, maar waarmee hij wel moet samenwerken. Hoe mooi is het dan dat het kind al jong heeft geleerd, mat steun van zijn ouders, hoe hij een moeilijke situatie het hoofd kan bieden.
Op die manier leer je een kind al heel vroeg zeilen, waardoor hij steeds handiger wordt om stand te houden tegen de grillen van de wind.
De opleiding oplossingsgericht werken en werken met Kids’ Skills
De afgelopen dagen hebben kindercoaches, toekomstig kindercoaches en mensen die meer coachend en oplossingsgericht met kinderen en pubers willen werken, de opleiding oplossingsgericht werken voor de kindercoach gevolgd.
Anja, Miranda, Ina, Brigit, Sonja, Alie, Petra, Eva, Annet, Erica, MarieLouise, Cindy, Erica, Rese, Carin, Cornelie, Yvonne, Monique en Willy van harte gefeliciteerd met jullie certificaat. Ik wens jullie heel veel plezier met het oplossingsgericht werken wat jullie tijdens de afgelopen dagen al zo hebben laten zien.
Lees ook: Opleiding oplossingsgericht werken en Kids’ Skills voor de kindercoach
Lees ook: Zoek de verschillen
Lees ook: De opleiding tot kindercoach: problemen oplossen!
Lees ook: Doe eens iets anders
Lees ook: Concentratieprobleem te lijf
Wil je deelnemen aan de opleiding tot kindercoach, kijk dan op de website .
Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen, vraag dan de nieuwsbrief aan.
Mocht je hulp nodig hebben voor je kinderen, neem dan gerust contact op met de praktijk voor kindercoaching.
De illustratie is van Bianca Snip
Hoi Tea,
Ik vind jouw berichten vaak erg inspirerend! Ik ben ook kindercoach, maar ik kan van jou nog veel leren. Ik heb een link naar jouw blog op mijn website geplaatst. Ik hoop dat je dat goed vindt. Zoniet, laat maar weten. Dan haal ik hem er vanaf.
Groeten van Matty