Kinderen en opruimen: dat loopt nogal eens uit op ruzie in het gezin.
Voor ouders is het vaak vanzelfsprekend dat kinderen hun eigen kamer opruimen of hun eigen speelgoed of hun eigen spullen.
Maar is het wel zo vanzelfsprekend als het lijkt?
Het opruimen van iets heeft , in een diepere laag, te maken met kunnen ordenen.
Ordenen betekent dat dingen zich op een bepaalde manier op een vaste plek of plaats bevinden.
En hoewel ordenen een logische bezigheid is, is het een subjectief ( of persoonlijk ) begrip.
Wat voor jou ordelijk is, hoeft dat voor een kind niet te zijn.
Kijk alleen maar eens naar de verschillen in het brengen van orde tussen een man en een vrouw of tussen jou en je collega’s.
De ene orde is de andere niet en hoeft dat ook niet te zijn. Wat we soms graag willen, is dat de ander onze orde volgt.
Er is nog iets dat interessant is over deze orde.
Het is veel gemakkelijker de spullen van anderen op te ruimen dan die van jezelf.
De rommel van anderen ordenen is op emotioneel vlak eenvoudiger voor ons!
Natuurlijk mopperen we als we dat in huis moeten doen. Maar voel maar eens het verschil ! Als je graag wilt dat een kind zijn eigen dingen opruimt, begin dan met het leren opruimen van iets geheel anders.
En geef je kind daar ook de verantwoordelijkheid of controle over zodat het op zijn manier mag!
Bijvoorbeeld: Je hebt vast wel doosjes met allerlei rommelige spullen erin. Ik denk aan een naaidoos of een sieradenkistje of een bureauspullendoosje.
Leg je kind uit dat je de inhoud graag netjes in het doosje zou hebben maar dat dit maar niet wil lukken.
Vraag je kind dus om hulp!
Bedank je kind voor de hulp en bied hem aan in ruil daarvoor iets van hem/haar op te ruimen!
Een volgende stap is het samen opruimen van spullen die gemeenschappelijk zijn.
Bijvoorbeeld samen de stal of schuur opruimen.
Vraag je kind hierin een specifieke taak op zich te nemen.
Denk aan de doos met schroeven en spijkers of het ordenen van hout.
Of: jullie gaan op vakantie. Vraag het kind jouw koffer in te ruimen!
Kijk er vooral met liefde naar en wees dankbaar voor de manier waarop je kind leert ordenen.

Deze tip komt van opgroeien in verbondenheid een initiatief van denkers en doeners die met elkaar praktische ideeën uitwisselen over de relatie opvoeder-kind. Er is een webiste met veel informatie hoe opvoeders en docenten kinderen kunnen helpen opgroeien in verbondenheid met de vijf levensgebieden (zichzelf, de ander, de materie, de maatschappij en de natuur).

Heeft u behoefte aan praktische tips, toegesneden op uw situatie, vraag de de Praktijk voor Kindercoaching om advies.