“Een jongen en een meisje lopen in de gang op school. Het meisje fluistert een nare opmerking naar de jongen. De jongen weet niet wat hij terug moet zeggen en slikt… en slikt nog eens… tot hij uiteindelijk knapt en het meisje een flinke duw geeft. Een juf loopt een paar meter achter hen en ziet dat gebeuren. De jongen krijgt straf en ondergaat die gelaten. Het meisje vertelt de eigen meester dat Kees straf heeft want hij was zo agressief!”

Een gebeurtenis houdt altijd verband met andere gebeurtenissen. Een actie is ook altijd ook een reactie.
Ivan Boszormenyiv-Nagy is de grondlegger van de Contextuele Therapie. Hij gaat ervan uit dat je niet met een individu alleen kunt werken. Een individu maakt onderdeel uit van een groep (familie, samenleving) en elke verhouding daarin is een schakel in het geheel. Als je aan een schakel iets verandert dan heeft dat ook gevolgen voor andere schakels.
Als je door disciplinaire maatregelen het voor elkaar krijgt dan iemand stopt met pesten en er verandert niks aan de onder- en omliggende factoren, dan zullen de schakels herschikt worden. Het gat zal opgevuld worden door een ander kind dat gaat pesten. Zo creeëren we nieuwe daders en slachtoffers. Of eigenlijk alleen maar slachtoffers.

TIP: Als in de groep iemand gedrag vertoont dat niet acceptabel is, plaats het gebeurde dan eens in een bredere context!

Als een kind een ander kind slaat, neem dan de tijd om deze gebeurtenis in een breder kader te plaatsen.
Uit ervaring blijkt dat kinderen met zeer veel compassie en niet-beschuldigend naar elkaar en een situatie kijken als we hen daarin steunen en faciliteren. Laat de situatie vanuit verschillende perspectieven naspelen: vanuit de visie van de ‘dader’, het ‘slachtoffer’ en een keer vanuit de ‘lucht’ (een helicopter of de filmcamera of iets dergelijks ).
Of maak er een prachtig rechercheonderzoek van en speel dat na in een rollenspel. Niet om te zoeken naar een schuldige, maar om te zoeken naar de waarheid. En de waarheid is nooit eenzijdig, maar altijd veelzijdig. En onthoud: vanuit al die zijden kan de waarheid er weer anders uit zien! (zie ‘veelzijdige partijdigheid’ in het werk van Nagy).

Omdat ik vooral werk vanuit de visie van Nagy plaats ik deze tip van Opgroeien in Verbondenheid. Kijk voor meer informatie bij opgroeien in verbondenheid en de Praktijk voor Kindercoaching


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)