Dit is een bijdrage van Ingrid Stoop van het MatriXmethode Instituut Specialist op het gebied van behandeling van dyslexie en kinderen die goed kunnen beelddenken. Ze heeft een boek geschreven, getiteld: De MatriXmethode van Ingrid Stoop.
De praktijk voor Kindercoaching gebruikt eveneens de matrixmethode.
Hij is een Jongen van 8 met faalangst en heeft leerproblemen met taal.
De woordpakketten oefenen gaat thuis heel goed, hij kent alle woorden. Maar als hij op school een dictee krijgt weet hij ze niet meer goed op te schrijven.
Hij krijgt een naar gevoel in zijn buik en de letterdieven in zijn hoofd zorgen ervoor dat ze niet goed uit zijn hoofd komen op het moment dat hij ze nodig heeft.
Op mijn vraag wat hij eerst aan wilde pakken zei hij: ‘die letterdieven natuurlijk, ze halen alle goede letters steeds weg’.
Hij heeft een deurtje gemaakt waardoor alle letterdieven naar buiten zijn gelopen. Ze zijn naar een school gelopen waar ze goede woordjes gingen leren. Net als hij bij mij in de praktijk geleerd heeft.
De ruimte in zijn hoofd die vrij kwam doordat de letterdieven weg waren heeft hij netjes opgeruimd en schoongemaakt en er een kast voor woordjes neergezet. Dat is handig vertelde hij me.
Het nare gevoel in zijn buik leek op mieren die heen en weer liepen. Die mieren heeft hij eruit laten lopen en vernietigd. De oplossing is uiteraard niet diervriendelijk, hij vond het zelf de beste oplossing en het is zijn beleving….en natuurlijk zitten er geen echte mieren in zijn buik…
Alles is nu netjes schoongemaakt en hij heeft er een krachtig gevoel voor in de plaats gezet, een gevoel wat hij altijd voelt als hij een mooi doelpunt heeft gemaakt.
Voor meer informatie klik matrixcoaching en de Praktijk voor Kindercoaching