Steeds meer en steeds vaker blijkt dat ouders en kinderen behoefte hebben aan kortdurende oplossingsgerichte ondersteuning. Ouders weten niet altijd aan wie ze hulp kunnen vragen en vinden de stap naar de reguliere hulpverlening vaak te groot.
De Praktijk voor Kindercoaching, met bijna 30 jaar kennis en ervaring op het gebied van coachen en de jeugdhulpverlening, biedt een intensieve opleiding tot kindercoach aan. Tijdens deze opleiding leert de cursist hoe vakkundige ondersteuning te bieden bij vragen op het gebied van de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen en bij opvoedvragen.
Het doel van de kinder en jeugdcoach is ouders en kinderen op weg helpen in hun ontwikkeling en het activeren van het kind, jeugdige en zijn ouders zodat ze hun mogelijkheden voor het oplossen van problemen leren vergroten. De cursist aan de opleiding leert leidinggeven aan verandering.
Opbouw en inhoud basisopleiding tot kindercoach
De basisopleiding duurt 10 dagdelen en is als volgt opgebouwd:
Dag 1: Ontwikkeling van kind en ouders en pedagogiek
- Verschillende theorieën vanuit de ontwikkelingspsychologie
- De ontwikkelingfasen van kinderen
- De ontwikkelingsfasen van adolescenten
- Ontwikkelingstaken van kinderen, adolescenten en ouders.
- Onttwikkelingspsychopathologie van kinderen en jeugdigen
- Overzicht van ontwikkelingsstoornissen
- Een overzicht van pedagogische stromingen in Nederland
- Reflectie: Welke pedagogische visie heb jij
- Hoe maak je dit concreet
- Welke volgende ontwikkelingstaak heeft het kind wat je hulp vraagt.
- Optioneel: observatie opdrachten en literatuur studie.
Dag 2: Het gezin
- Wat is het belang van waarden
- De piramide van Maslow en hoe zet je deze in als coach
- De contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy
- Systemisch werk van Bert Hellinger
- Reflectie: Welke waarden sturen jou
- Hoe heeft je gezin van herkomst invloed op je werk als coach
- Welke dynamieken herken je.
- Hoe herken je loyaliteiten.
- Optioneel: Reflectievragen ten aanzien van loyaliteiten en dynamieken en literatuurstudie
Dag 3: Aansluiten op kind en ouder
- Communicatietechnieken
- Representatiesystemen en hun werking
- Het maken van aansluiting en contact
- Communiceren met kinderen en adolescenten
- Meta communicatie
- Observeren
- Actief luisteren
- Verschillende feed back methodieken en effectief gebruik van feed back
- Reflectie: Hoe communiceer jij
- Hoe maak je aansluiting en contact
- Hoe ga je om met feed back
- Oefenen met communicatiepatronen en feed back technieken
- Optioneel: Oefen opdrachten en literatuurstudie
Dag 4: Veranderingsprocessen en methodieken
- Niveaus van verandering
- Verschillende leerprocessen
- Herkaderen
- Milton model
- Milton taalpatronen
- Meta model
- Wat zijn leerproblemen, gedragsproblemen en emotionele problemen
- Hoe kom je tot de hulpvraag
- De gereedschapskist van de kinder en jeugdcoach
- Gebruik maken van effectieve technieken
- Structuur van verandering en verbetering
- Welke methodieken gebruik je en hoe doe je dit als kinder en jeugdcoach
- Reflectie: Oefenen met niveaus, taalpatronen en verschillende technieken
- Optioneel: Oefen opdrachten en literatuurstudie
Dag 5: Jij als kinder en jeugdcoach
- Werken met het transformatiemodel vanuit de ontwikkelingspsychologie, gezinssysteem en communicatie
- Wat is coachen en wat zijn de grenzen
- Vijf principes van helpen
- Ethisch handelen en doorverwijzen
- Signaleren van kindermishandeling en hoe te handelen
- Benodigde stappen voor het starten van een eigen praktijk
- Reflectie: visie ontwikkelen en je keuze maken
- Optioneel: Opdrachten en literatuurstudie
Vervolgstudie
Voor verdieping zijn de volgende vervolgmodules beschikbaar:
- Oplossingsgericht werken inclusief kids’ skills
- Systemisch/contextueel werken
- Studiedagen op het gebied van leerproblemen, adhd, echtscheiding, rouw, verlies, omgaan met emotionele problemen en werken met verhalen en metaforen.
De materialen van de kindercoach kun je bekijken en bestellen via de webwinkel.
Lees ook: Wie komt er naar de opleiding tot kindercoach?
Lees ook: Wat is het verschil tussen een kindertherapeut en een kindercoach?
Lees ook: Opleiding tot kindercoach: Toekomstgericht vakmanschap.
Lees ook: Opleiding tot kindercoach: de vragen en antwoorden.
Peuterleidster het begin om te willen werken met kinderen! Opvallend was dat juist mijn aandacht getrokken werd naar de wat moeilijkere kids! Bij de stichting Bodeard in Alphen aan den Rijn heb ik mijn opleiding gedaan om thuis overdag kinderen op te vangen en te begeleiden! Kinderen in de leeftijd van 3 jaar tot pubers! Kinderen die in de thuissituatie het erg moeilijk hadden! Kinderen die moeilijk in de omgang waren werden geplaatst om de ouders en broertjes of zusjes te ontlasten! Dit alles in samenwerking met een team van deskundige! Behandelplan voor ouder en kind! De oplossing om uithuisplaatsing te voorkomen! Home start heb ik ernaast gedaan ! Gezinnen te hulp schieten met vele vormen van hulp! Kinderen onder de 6 jaar! Ook hier werd ik ingezet bij de moeilijkste gezinnen! Het is voor mij duidelijk dat dat mij het beste afgaat! Ook heb ik jaren gewerkt met geestelijk lichamelijk gehandicapten kinderen! Heel mooie ervaring maar niet wat bij mij past! Dus kindercoach komt erg dicht bij het volgende waar ik me helemaal in zou kunnen vinden! Zeker in deze tijd! Zoveel Scheidingen! Kinderen worden in de meest vreemde woonsituatie s geplaatst! Alles lijkt te kunnen! Ben het er niet mee eens! Kinderen zijn kwetsbaar! Kinderen moeten zich maar aanpassen! Zich ook nog normaal gedragen! Alsof zij zich moeten aanpassen zonder moeilijk te doen! Dan ineens zien ouders dat het mis gaat! Help mijn kind heeft een stoornis! Super dus kindercoach! Gr> Josh
Dag Josh,
Dank je wel voor je reactie. Mooi om te lezen waar je je vol passie voor inzet en dat je met veel liefde het beste wilt voor de kinderen.
Succes en veel plezier gewenst in je dankbare werk.
Tea
Hoi Tea,
Buiten én van binnen in mij schijnt een stralend zonnetje!
Net gister de 5-daagse Basis opleiding tot kindercoach afgerond.
Vol van alle indrukken, inzichten en handvatten zit ik vandaag na te genieten en te ‘sudderen’ zoals jij dat zo mooi benoemt. Ik heb in de afgelopen jaren al heel wat opleidingen gevolgd en jouw 5-daagse was voor mij echt weer een heerlijke ‘zoete kers op de taart’.
Naast alle theorie zijn de 5 dagen doorspekt met ervaringen en inzichten vanuit jouw eigen praktijk. Ieder komt ruimschoots aan bod om opborrelende vragen te stellen. Heel wat kinderen en ouders uit mijn eigen praktijk kwamen voorbij in gedachten of in mijn vragen. Dankjewel voor je inspiratie en liefde voor kinderen en hun hele systeem. Ik heb veel handvatten om weer verder te gaan.
Ik ben heel blij dat ik ervoor heb gekozen om de Basis opleiding te doen én raad deze 5-daagse aan voor iedereen die werkend met kinderen uit gaat van de basishouding; ‘het mag iets meer zijn’. Dus ook voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, Peuterspeelzaal en Bso een inspirerende opleiding om te volgen.
Lieve groeten van Gertie Kersten
http://www.helenderwijs.nu
gertie@helenderwijs.nu