Ik weet het nog goed. Toen ik wilde studeren en me afvroeg of ik wel genoeg hersens zou hebben, zei een docent: ” Zelfs het ogenschijnlijk meest domme kind kan een graad halen aan de universiteit. Een diploma halen heeft niets te maken maken met intelligentie, maar alles met motivatie en doorzettingsvermogen”.
Een opmerkelijke uitspraak die mij overigens goed heeft geholpen aangezien ik daardoor het idee had dat ik zelf de uitkomst in handen had gekregen. Tegenwoordig moet ik steeds vaker aan deze uitspraak denken.
De toets-terreur
Op dit moment lijkt het wel of alle kinderen in de toets-mal moeten passen. De eerste testen beginnen in groep 3 en kort daarna komen ouders zich melden bij mij als deze test niet goed is verlopen.
De school carrière is begonnen :-( .
Ouders stellen zich de vraag hoe hun kind, meestal jongen, zo snel mogelijk alle letters van het alfabet kan leren. Ik ga in gesprek met de ouders die zich zorgen maken over de leerprestaties van hun jonge kind.
We stellen vast of ze de komende jaren op deze manier door willen gaan en wat ze hun kind gunnen tijdens de schoolperiode. Een gesprek voorbereiden met school, de gehele ontwikkeling van het kind in kaart brengen en bijvoorbeeld het kind stimuleren buiten te spelen zodat de motoriek zich kan ontwikkelen ter voorbereiding op het schrijven, kan vaak lucht geven in de situatie.
Toetsen kennen maar één uitslag en houden helaas geen rekening met dalen en storingen. Als er in de situatie of omgeving van het kind iets gebeurt, (zoals de poes gaat dood, hooikoorts of een iets langere malaise, een echtscheiding, ruzie thuis of oma wordt ziek) dan houdt de toets er geen rekening mee dat het kind langere tijd geblokkeerd is. Er komt domweg weinig tot niets meer binnen, maar omdat de race tegen “de school-doelstellingen-klok” gewoon door jakkert, gaat het kind veel basis missen.
Vaak is er niemand die het in de gaten heeft want het kind zet geen sticker “ik ben er even niet” op z’n voorhoofd.
Zo kan het kind veel basis lesstof missen die later leidt tot meer scheefgroei.
De onderwijscultuur
Na de basisschool en helemaal op het MBO en HBO wordt leren vooral een communicatie vaardigheid waarin competenties een grote rol spelen.
Vakkennis is uit.
Ik merk dit vooral als ik stagiaires uit het HBO begeleid. Ze weten prima waar de theorie te halen, maar worden beoordeeld op competenties waarbij samenwerking, evalueren op processen en het uiten van je diepste roerselen hoog scoren.
Prachtig, ook een grote hobby van mij, maar wel heel veel vrouwelijkheid! Jongens hebben in de regel niet zo heel veel met reflectie, die willen vooruit en in actie.
Ziedaar een groot hiaat in ons vervrouwelijkt onderwijs. Vanaf groep 1 zijn we de jongens aan het indammen. Eerst mogen ze zich niet uitleven op het schoolplein en als ze die behoefte minder hebben met het klimmen der jaren moeten ze zich gedragen als communicerende meisjes. Aangezien de testosteron het toch wel wint, gaan de jongens links en rechts wat uit de bocht vliegen waardoor hun studie te lastig wordt en ze afhaken.
Allemaal naar het VWO
De meeste ouders willen dat hun kind gelukkig wordt, maar ook dat ze zo hoog mogelijk uitstromen in het onderwijs. Het VMBO heeft een hele slechte naam gekregen en ouders lijken zich soms gewoon te schamen als ze zeggen dat hun kind naar het VMBO gaat.
Ook hier gaat het beter met de meisjes omdat die makkelijker en serieuzer met lesstof omgaan. De jongens hobbelen erachter aan en hebben inmiddels zoveel faalervaringen opgedaan dat ze afhaken. Bovendien hebben ze meestal geen idee wat ze in de toekomst willen doen en daarmee is weer een ingrediënt voor de toekomst op achterstand.
Ouders en leerkrachten zitten er vaak bovenop, maar dit mag niet baten. Jongens kwakkelen hun school carrière door en met een beetje geluk krijgen ze feeling met een beroep wat past.
De hoogbegaafdheid tragiek
Een andere categorie kinderen heeft slimme hersenen. Zij zijn hoogbegaafd, konden al op jonge leeftijd lezen en schrijven en lopen ver voor op de rest van de kinderen. Het kan zomaar een paar jaar duren voor ze erachter komen dat het eens tegenzit. Omdat alles alleen maar heeft meegezeten en ze vaak zijn geprezen om hun prestaties, hebben ze niet leren omgaan met tegenslag en zijn ze juist faal angstig geworden.
Ze vermijden de dingen die ze moeilijk vinden en rollen met gemak door de basisschool. Daarna komen ze zichzelf vaak tegen op het VWO waar door de hoeveelheid en diversiteit het aankomt op doorzettingsvermogen, motivatie en competenties op het gebied van relaties en samenwerken.
Ook het hebben van een baan kan van hoogbegaafde kinderen nogal wat vragen op het gebied van meerdere ballen in de lucht houden. Hoogbegaafde kinderen die zich eenzijdig alleen op hun IQ zijn blijven doorontwikkelen, kunnen moeite hebben zich in een baan staande te houden.
Leren leren
Willen kinderen hun potentieel waar maken en goed kunnen leren dan is het een voorwaarde dat ze over een aantal vaardigheden beschikken en zich hierin trainen.
Deze vaardigheden hebben onder andere te maken met de zogenaamde executieve functies:
- Benodigde materialen meenemen en op goede plek hebben
- Organiseren en het netjes en compleet hebben van materialen
- Snelheid van werken door opdrachten op tijd af te hebben en op tijd komen
- Hulp vragen en zelfstandig werken
- Aantekeningen maken: zelfstandig hoofd en bijzaken onderscheiden en herordenen
- Zelfstandig en volledig en zo nodig extra huiswerk maken
- Flexibiliteit door rustig te blijven bij verandering, multi tasken en wisselen tussen activiteiten
- Werkgewoonten: zich houden aan de gestelde taak en zelfstandig doorwerken en doorvragen
- Time management. Haalt de deadline, zelfstandig plannen, prioriteren, agenda goed gebruiken
- Zelfbeheersing: hand op steken bij vragen, wachten, geen ongepaste opmerkingen maken, niet te hard praten, geen lessen verstoren
- Emotieregulatie: omgaan met teleurstelling, boosheid en angst in spannende situaties zoals toetsen en kritiek krijgen van leerlingen en leerkracht.
De IQ-illusie
Helaas is het zo dat sommige ouders en onze regering het idee hebben dat als het IQ maar hoog genoeg is, de wereld open ligt voor de kinderen. Niets is minder waar. Steeds meer wordt duidelijk dat vooral jongens ernstig achterblijven in prestaties, meestal door onderontwikkeling van bovengenoemde factoren.
In mijn praktijk zie ik ook significant meer jongens dan meisjes. Aan het IQ mankeert niets, maar er komt niet uit wat er in zit. Dat is bij leerproblemen de meest voorkomende klacht. En ik vrees dat hoe langer wij door denderen op de IQ-illusie en het moeten halen van een zo hoog mogelijk diploma in zo kort mogelijke tijd, vooral de jongens steeds meer het onderspit gaan delven.
Als jongens, maar ook meisjes zich niet meer in hun eigen tempo en vooral ook op het gebied van hun eigen intelligentie kunnen ontwikkelen, dan missen we vele talenten in de toekomst.
Want er zijn veel meer intelligenties dan alleen het IQ. Denk maar aan de theorie over meervoudige intelligentie.
Als kinderen worden aangesproken en uitgedaagd hun eigen intelligentie naar buiten te laten komen is er als vanzelfsprekend motivatie en komt het doorzettingsvermogen er ook wel. En dan kan ieder kind slagen op precies zijn eigen manier en tempo.
Tijdens de training Ik leer leren komen vooral alle bovengenoemde zaken aan bod en worden kinderen getraind om hun potentieel waar te maken en oplossingen te vinden voor hun hobbels.
Lees ook: Wat is de onderliggende boodschap van de Cito?
Lees ook: Het doorzettingsvermogen van kinderen
Lees ook: Ouders met examenstress?
Lees ook: Meervoudige intelligentie
Lees ook: Er is alleen wijsheid achteraf
Lees ook: Zonder buitenspelen meer risico op psychische schade
Lees ook: Concentratieproblemen bestaan niet
Helemaal mee eens Tea. Het is een lastige discussie; het beste uit je kind willen halen wordt onder druk vd cito automatisch de hoogste score halen. Scholen hebben (of nemen?) geen ruimte om ook al die andere dingen van kinderen te ontwikkelen. Nu sleuren en trekken allerlei zorgprofessionals aan steeds onwilliger en meer onzeker wordende kinderen. Alles goedbedoeld maar helaas vooral gericht op: hoe krijg ik ze weer terug binnen de (cito)norm.
http: // www. kindercoachcindy. nl
Bovenstaand verhaal past precies in de situatie waarin onze dochter zich bevind. Ze kon in groep 1 al lezen, en in Groep 3 (conflict met leerkracht????) ging het helemaal mis ook met lezen, dat ging ineens niet meer. Het ogenschijnlijke, en in onze ogen nog steeds intelligentie kind, bleek niet slim en viel op alle fronten uit. Hoewel wij als ouders al tijden roepen, ze heeft de basis gemist. Werd er niet naar ons geluisterd. Cito scores zijn met name op gebied van rekenen en begrijpend lezen van het laatste niveau. Een intelligentietest vorig school jaar, groep 5, leverde het verpletterende resultaat op dat ze nog net niet zwakbegaafd is. En toch zien wij nog steeds dat intelligentie meisje, welbespraakt etc.. En dat alleen maar omdat de cito een zware druk op het kind legt. De leerkrachten doen hun best maar hebben nauwelijks extra tijd. Intussen gaat ze komend schooljaar naar groep 7 met een leerachterstand op rekenen van 1 jaar!. De school ziet ons liever gaan dan komen. Zelfs de IB-er opperde om haar na groep 7 maar naar de middelbare school te sturen omdat de cito voor haar te moeilijk zou worden…. Wij waren overdonderd. we hebben 3 kinderen, de oudste twee zijn ook laat bloeiers. Zonder druk van onze kant, en op eigen doorzettingsvermogen zitten ze wel mooi op de HAVO en dat terwijl ons gezegd is dat ze het beroepsonderwijs in zouden gaan. Wij zijn trots op ze!
Dank je wel voor je reactie en je beschrijving en wat moet het voor jullie kinderen heerlijk zijn dat ze ouders hebben met een groot vertrouwen in hun kunnen!
Fam Spoor, heel herkenbaar ook hier.. onze dochter was overdonderd door school en het systeem en heeft hierdoor de basis gemist.. met alle gevolgen van dien..
Nu zelf ondersteuning erbij gezocht en er begint nu ‘uit te kkmen wat er in zit’… vol goede hoop gaan we verder!
Een goede begeleiding en ondersteuning, ook voor de (hoog)begaafde kinderen is essentieel!!
http: //www. romtefoardy. nl
Stuur maar door naar de minister van onderwijs. Overheid is alleen maar aan het kaderen, schalen en hokjes plaatsen. Het lijkt wel alsof ze het geen zak interesseert of hun besluiten wel goed zijn als de organisatie maar loopt. En als er kinderen uitvallen kunnen ze die weer in een hokje stoppen en volgens een bepaalde procedure “helpen” niet afvragend waar die persoon bij gebaat is. Vragen ze weleens aan de kinderen wat ze willen? Ik vraag het me af. Kinderen moet je “uitpakken” niet afkaderen en in een hokje stoppen. Volwassenen trouwens ook niet.
Dit blog is van 2012, en nu in 2016 lopen weer nog steeds tegen aan.
Tea zó knap dat jij dingen schrijft die door hele generaties heen gaan en gebruikt kunnen worden.
Wat is het fijn om je te kunnen blijven volgen . ?☺️
Wat je zegt over hoog begaafd is erg van toepassing op mijn dochter.
Dit jaar getest en hoogbegaafd bevonden. Samen met ADD (minder) ADHD en HSP is ze 2 handen vol voor mij.
Ja, ze heeft een mooi rapport, maar ik voorzie problemen. Ze kan niet leren, ze kan niet plannen, en ze ontwijkt moeilijkheden heel erg handig.
ik, en gelukkig ook de juf, doen er van alles aan om het rijtje wat je in dit artikel zo mooi beschrijft aan te pakken. Maar het valt bepaald niet mee.
Geachte mevrouw Tea,
Ik ben het niet geheel eens met uw uiting over dat vnl jongens met een hoog IQ het ondrsprit delven. U geeft ook aan dat u voornamelijk jongens met problematiek tegenkomt bij u in de prakZo kan ik u ook melden dat op vele scholen met fulltime hoogbegaafden onderwijs, vnl de jongens daar in veel grotere getale aanwezig zijn.
Niet alleen daaruit durf ik de conclusie te trekken dat meisjes zich aanpassen aan hun omgeving. Maar is ondertussen al vaker uit onderzoeken gebleken, dat juist meisjes in deze het onderspit delven. Omdat ze niet gezien worden. Waardoor ze niet de uitdaging en begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Met als gevolg dat ze psychische klachten kunnen krijgen. Burn – bore-out kunnen krijgen ed.
Jongens daar integen gaan juist vaak rebelleren als ze niet de juiste begeleiding en uitdagen krijgen. Waardoor ze juist eerder aankloppen en daardoor ook geholpen kunnen worden.
Ik maak mij ook ernstig zorgen om de meiden met een hoog IQ.
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging Mu want inderdaad: Meisjes reageren vaak anders en het is goe dit ook onder de aandacht te brengen !
Als we blijven roeptoeteren dat het VMBO het afvoerputje van de maatschappij is zal deze beeldvorming blijven bestaan. En in schoolgidsen staat beschreven dat elk kind uniek is en onderwijs op maat zal krijgen en toch moeten we allemaal naar het VWO., zo lijkt het. Trots op mijn VMBO – kinderen. Allebei een eigen bedrijf. Allebei in het buitenland gewerkt, stage gelopen en hierdoor enorm veel geleerd over het leven zoals het zich aandient. Het heeft ook te maken met ons als ouders. Zien wij onze kinderen zoals ze zijn, volgen wij de route van de kinderen , zijn wij trots en tevreden als het kind een eigen route volgt of streven we stiekem toch naar het hoogste.En wat is het hoogste? Vaak hoor en lees ik : haal eruit wat erin zit. Maar dat weten we toch niet! We weten gewoon niet hoe het leven loopt. Gun het kind zijn / haar eigen levensloop. Wat heb ik het leven te bieden, wat zijn mijn kwaliteiten, is voor mij een meer belangrijke vraag.
www . gekedelange . nl
Dit artikel is nog steeds relevant. Ik zie ontzettend veel hb-jongens uitvallen, ook op het hb-onderwijs, waaronder onze zoon. Serieuze vraag: wat moet je dan met 145+ jongens die de laagste scores halen op Cito’s? Het VWO is inderdaad niet het ultieme doel, maar op het VMBO hebben dit soort jongens toch ook niets te zoeken? Daar ontbreekt het ze aan peers. Veel van dit soort jongens op onze hb-school krijgen nu havo advies en een deel zelfs vmbo. Hoe kijk jij daar tegenaan Tea? HB-onderwijs heeft het bij ons niet waargemaakt, maar als je in groep 7 of 8 zit heb je daar niets meer aan.
Oeff… wat verdrietig Mara. En niet omdat deze jongens en meiden niet op vwo of gymnasium terecht komen, maar omdat ze zich zo eenzaam kunnen voelen te midden van kinderen die niet in hun leefwereld passen.
Als coach onderzoek ik altijd wat mogelijk is. Wat stagneert er bij het leren? Zijn dit de executieve functies? Is het een andere manier van denken die niet spoort? Daar kunnen deze kinderen in bijleren en kunnen ze hele grote stappen maken (kijk een bij Ik leer leren, ) En daarnaast is het belangrijk voor de identiteit ontwikkeling om in te zoomen in wie je bent en hoe je je kunt handhaven in een groep die niet zo bij je past. Hoe kun je omgaan met je positie van alleenstaande en wie ben je dan?
Voor ieder HB kind gelden eigen thema’s en juist door coaching gericht op de toekomst, kun je zoveel bereiken.