Hoeveel volwassenen zouden het doen? Poppetjes en figuurtjes tekenen tijdens een telefoongesprek? Spelen met een pen tijdens een vergadering? Neuspeuteren tijdens het wachten voor het stoplicht? Spelen met een ring? Of……of…..
Veel mensen bewegen tijdens het wachten, het zich concentreren of luisteren. En als kinderen het doen vinden we het raar. Dat is pas gek eigenlijk.
Waarom friemelt een kind?
Een kind is in ontwikkeling en dat betekent dat alle functies die wij als volwassenen automatisch doen en kennen, bij een kind in lering zijn. Het ene moment staat in de ontwikkeling het leren door bewegen op de voorgrond en op andere momenten, vooral vanaf groep 3, het leren leren van de schooltaken. En als het hoofd leert, doet het lichaam vaak mee.
Wat doen kinderen als ze leren?
Let maar eens op kinderen die geconcentreerd aan het tekenen zijn of kinderen die schrijven. Het puntje van de tong komt uit de mond of de letters worden uitgesproken. In mijn praktijk zie ik regelmatig dat kinderen friemelen aan hun kleren, schoppen met hun voeten of aan hun haren draaien als ik geconcentreerd met hen in gesprek ben.
Ouders die erbij zijn, raken hierdoor nogal eens geïrriteerd en manen hun kind tot rust. Ik vraag de ouder dan meestal eens naar het gezicht van hun kind te kijken wat meestal wit is van de concentratie. Ik leg dan uit dat als het hoofd zo hard aan het werk is, het heel goed en natuurlijk is dat de spanning die dat oproept via het lichaam een uitweg vindt.
Opeens kijken ouders dan heel anders naar het gefriemel, al is niet bij iedereen de irritatie zo snel weg te nemen. Eigenlijk is dat wel jammer want het friemelen heeft wel degelijk een functie. Namelijk de spanning fysiek afvoeren afvoeren die het werken met het hoofd oproept.
Uitgestelde aandacht
Dan is er nog het punt van uitgestelde aandacht. Op scholen wordt steeds meer zelfstandig gewerkt. Dit vraagt nogal veel van kinderen die moeite hebben zich op hun schooltaken te concentreren. Dit uit zich in rond kijken, bewegingsonrust, praten met andere kinderen of gaan zitten dromen.
Vooral als een kind even niet verder kan met zijn werk, moet hij vaak even geduld hebben voor de leerkracht hem kan bijstaan. Daarnaast moet het kind leren het probleem eerst zelfstandig denkend op te lossen. Dit dilemma kan veel bewegingsonrust oproepen en zo kan een vicieuze cirkel ontstaan. Spanning leidt vaak tot nog meer bewegingsonrust en friemelen en niet iedere leerkracht en/of ouder is daar tegen bestand.
Wat kan helpen?
Het onderdrukken van de beweeg of friemel impuls lijkt niet zo verstandig. bedenk maar eens wat er gebeurt als jij een poppetjes tekenaar bent tijdens het bellen en dat wordt stelselmatig verboden. De spanning gaat dan aardig oplopen en reken maar dat er een soort uitbarsting komt als het gesprek maar lang genoeg gaat duren.
Zo werkt het dus bij kinderen ook, al zal de uitbarsting van opgehoopte lichamelijke spanning sneller knallen. De gouden regel die ik altijd gebruik, is de vraag stellen: ‘Wat moet er voor in de plaats komen?’. Daar kan je het heel goed over hebben met je kind die friemelt.
Gaan de knopen altijd stuk door gefriemel, zijn de mouwen van de truien altijd ‘uitgevreten’ en heeft je kind kale plekken bij de oren?
Verzin iets nieuws, wat tegemoet komt aan de behoefte om te bewegen en spanning af te voeren, en leer de nare gewoonte van friemelen op de verkeerde plek af.
Hulpmiddelen
Al heel lang zijn er zogenaamde knijpballen op de markt, maar ik vond het altijd net niet voldoende. Voor lekker friemelen voldoen ze niet omdat je je spieren moet aanspannen en dan word je er ook nog moe van :-). Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Kauwgom is ook een beproefd middel, maar dat is voor het gebit niet zo aan te raden. Het heeft mij tenminste al vele vullingen en tandarts bezoeken gekost. Voor wiebelende en onrustige benen kun je een fietsband of touw tussen de stoelpoten binden waar kinderen met hun voeten tussen kunnen bewegen om de onrust enigszins in banen te leiden.
Tangle
De nieuwste vinding op friemelgebied is de tangle en ik moet zeggen: ‘hij is perfect’. Ik heb er al één versleten. Een tangle is een soort slangetje opgebouwd uit verschillende segmenten die je eindeloos kan blijven bewegen. De tangle die ik had met een heel dun zachtgeel foamlaagje is al kaal en vies aan het worden, maar de hardplastic zoals op het plaatje bij dit bericht voelt nog niet zo lekker.
Bij een aantal kinderen in de praktijk heb ik hem laten testen en ze waren er allemaal weg van. Ik heb dus nu een klein voorraadje aangelegd om kinderen en ouders mee te voorzien. Vooral omdat is gebleken dat de tangle helpt bij concentratieproblemen doordat de hersenen een bepaalde mate van alertheid houden.
Ik stel dan ook voor dat vooral mannelijke autobestuurders een tangle in de auto krijgen voor bij het stoplicht, dat vergadertafels naast de suiker en melk tangles verschaffen en dat klassen ruim voorzien worden van verschillende tangles.
Heb je een concentratieprobleem en wil je daar inzicht in? Speel het spel: “Ik kan me concentreren” om je concentratieprobleem te verhelpen. Bekijk het hier…..
Lees ook: Hoe om te gaan met concentratie problemen
Lees ook: Concentratieproblemen in de klas
Lees ook: Waarom netheid kan leiden tot dyslexie
Lees ook: Leren leren met dyslexie en adhd
Lees ook: Als leren niet leuk is
Dank voor dit artikel. Het geeft mij een duidelijke verklaring voor het gefriemel van mijn dochter. Hoe kom ik aan zo’n tangle?
Je kunt een tangle kopen bij pica uitgeverij en bij semmie.net. Ik geloof dat ze nog niet in de winkel verkrijgbaar zijn.
Ik heb een aantal op voorraad voor klanten die ze graag willen.
In Leek (GN) is een speelgoedwinkel die de tangle los verkoopt.
Deze winkel heet volgens mij speelsgoed.
Heeft veel educatief speelgoed.
Gewoon via internet te bestellen.. Even googelen en je hebt zo een adres
Ik heb er meerdere.. In de auto, in huis, in bed.. Heerlijk friemelen ?
Ook goed bij stressvolle dagen..
Ik heb een klas van 28 kleuters. Een zeer divers gezelschap! Het valt me op dat vrijwel alle kinderen ‘wiebelen’, voor mij niet storend maar voor het buurkind soms wel.
Om een lang verhaal iets in te korten. Ik heb een jongetje die best wel afleidend is voor andere kinderen. Het is een kanjer maar hij vind het zo lastig om in de kring van andere kinderen af te blijven.
Ik las in het cnv onderwijsblad van de tangles en ik heb voor de onderbouw een aantal besteld! Echt een uitkomst! De onrust in zijn lichaam krijgt hij onder controle. Hij ontspant! Echt top! Je kunt zien aan zijn manier van spelen met de tangle hoeveel onrust er in zijn lichaam zit!
Ook heb ik een jongetje met epilepsie die een ernstig concentratieprobleem heeft. Hij kan ‘zijn hoofd’ er veel beter bij houden! Eigenlijk zou elk kind, die dat wil, een tangle moeten hebben. Maar ja…wie weet komt die tijd nog!
Ik heb in eerste instantie voor mijn zoontje een tangle gekocht maar gebruik hem zelf ook dagelijks :)
Omdat ik een creatief Atelier heb paste het prima in mijn assortiment.
Je kunt ze bij mij ook proberen en dat is een groot voordeel, het is namelijk heel persoonlijk welke Tangle bij iemand past.
Het is een product wat zichzelf verkoopt, de doelgroep is heel divers.
Van drukke kinderen die wiebelen, mensen die graag friemelen, demente bejaarden tot slechtzienden die zich door de tangle te gebruiken beter kunnen concentreren.
Ik ben er blij mee en hoop dat het een algemeen geaccepteerd gebruiksvoorwerp wordt in Nederland.
Groet Brenda
Hallo Tea
Bedankt voor je mail na aanleiding van mijn blog.
Ik ben van mening dat jouw artikel over de Tangle op een perfecte manier uitleg geeft over het belang van friemelen. Vandaar dat ik mensen ook vaak jouw link geef of in mijn eigen woorden jouw verhaal aan mensen uitleg.
Bedankt dat ik je mocht linken op mijn site.
Groet Brenda
De Tangles zijn ook bij mij te koop bij via Het Kinderpunt; Als je vragen hebt over welke Tangle het best geschikt is, help ik je graag. De bestellingen worden iedere dag verzonden.
Met vriendelijke groet,
Ester Eijsackers
Dag Ester,
Onze dochter van 6,5 bijt al twee jaar aan haar nagels. In mijn ogen doet ze dat om spanning te reguleren. Ik zou graag eens willen proberen of een tangle uitkomst biedt. Ik zou graag uw advies willen wat betreft welke tangle voor haar het meest geschikt zou zijn.
Ik hoor graag van u!
Vriendelijke groet,
Moeder van Nienke
Dag Mary,
Het is heel persoonlijk welke tangle goed werkt. Dat zou je kunnen gaan ontdekken. Hard plastic, zacht rubber… net wat je kind prettig vindt.
Overigens zou ik voor het nagelbijten op zoek gaan naar iemand die werkt met de integratie van vroege reflexen. Daar zijn heel veel goede resultaten mee te behalen.
Kijk maar eens op de website van www. masgutovamethode. nl. Daar vind je meer uitleg en een therapeut bij jouw in de buurt.
nieuw zijn ze niet echt. Als kind werdt bij mij mbd vastgesteld en al sinds mijn jeugd heb ik een tangle in bezit en ook al meerdere soorten gehad.
Dag Saskia,
He, dat is interessant, dat wist ik niet. Zo zie je maar. Soms komen alle goede dingen langzaam.
Hallo Tea,
Het nut van friemelen en wat dat kan doen met je concentratie, motivatie en aandacht is voor velen nog onbekend! Daarom erg fijn om te lezen dat jij dit nog eens uitlegt! Als logopediste en Sensorisch Integratietherapeute werk ik namelijk ook veel met materialen die helpen om kinderen beter te laten concentreren en focussen. Wat ook mij helpt om bepaalde doelen in de logopedische behandeling te behalen. Ook ik zet tangles, klei, stressballen, bijthamers of verzwaringsbanden in en zie wat het doet met de aandacht van het kind! En het mooie is dat elk kind (volwassenen ook!!!) het op zijn/haar eigen wijze toepast!!
http:// www. logopedie-skarsterlan.nl
Baukje Yt
Hoi Tea,
Ik het artikel nog maar weer eens op de teamtafel leggen van school. Heb al een paar keer meegemaakt dat collega’s de Tangle in beslag nemen. Ik verbaas me daar altijd over. Ik word zelf ook altijd kriegel van het gefriemel met pennen, briefjes, gummetjes, etc. etc. Maar als je ook niet met de Tangle mag friemelen, wordt het wel heel lastig. Wellicht moeten we weer een stuk bewustwording binnen het team kweken!
Groeten, Monique
Dag Monique,
Het gaat inderdaad meestal niet over het friemelen zelf wat lastig is, maar om de ideeën en meningen erover. Nog steeds zijn er heel veel leerkrachten en ouders die het idee hebben dat een kind wat friemelt niet oplet of niet goed bij de les is. Dat het juist eerder het tegenovergestelde is, moet de ervaring leren.
Een eenvoudige test is het kind iets vertellen en laten navertellen als het helemaal stil zit en je aankijkt of iets vertellen en laten navertellen terwijl het kind druk friemelt en je ook nog eens niet aankijkt. Meestal is het zo dat het laatste kind meer heeft gehoord en meer verwerkt!!
Hallo Thea
Mede dankzij jouw artikel wat ik ook deel in mijn blog komt er steeds meer duidelijkheid over het hoe en waarom van tangles
Sommige ouders denken dat het alleen neerleggen van de Tangle voldoende is maar het is wel zo dat je de kinderen moet aanleren ze op het juiste moment te gebruiken.
Ik heb sinds januari een nieuwe webshop dus de link uit mijn blog klopt niet meer.
Mijn nieuwe webshop is http:// www. crearose. nl
Groet Brenda
http:// www. crearose. nl/nl/15-tangles
Wat een mooi artikel. Zo duidelijk. Mijn dochter bijt nagels. Ik ga proberen of ik haar kan helpen hier van af te komen met de tangle.
Dag allemaal,
Ik ben heel erg blij om wat ik hier allemaal lees. Zelf heb ik net een bijscholing achter de rug waar we tips en tools kregen om om te gaan met ‘stressy wiebelkids’. Een tangle was meteen mijn favoriet en ik geloof er ook echt in. Het lerarenteam bij mij op school staat er eerder afwijzend tegenover en dat vind ik zo jammer…Een gemiste kans ook voor de kinderen in kwestie. Vastberaden en met steun van mijn directie wil ik volgend schooljaar in de klas graag starten met het aanbieden van tangles. Alleen was ik nog op zoek naar tips: mag iedereen er één gebruiken (want ik neem aan dat alle kdn er nieuwsgierig naar zijn), mag het enkel gebruikt worden tijdens een klassikale instructie, ligt het in een mandje of wordt de tangle bewaard in de lessenaar….? Hoe pak jij dit aan in je klas?
Alvest bedankt en lieve groetjes!
Sofie (Antwerpen, België)
Mijn zoontje heeft adhd. Zijn mouwen hebben bijna allemaal na een tijdje gaten. Hij heeft heel veel last van spanning en friemelen in de klas. Helaas raakt hij zijn hulpmiddelen ook allemaal kwijt. (Commercieel gezien wel handig voor de tanglefabrikanten…) Tangles, ook de kauwtangle verdwijnen in het niets. De juf kan natuurlijk ook niet de hele tijd opletten wat ermee gebeurt. Hij krijgt suikervrijekauwgom, wat hij aan de juf kan vragen ( door mijzelf aangeschaft) en dat helpt wel.
Hoi Tea, verhelderend artikel, geruststellend ook.
Mijn zoontje (9 jaar) heeft echter ook dwangmatig gedrag, zoals tikken met handen/ellebogen links en rechts hetzelfde aantal. Met zijn voeten een bepaald ritme stappen. Hij geeft zelf aan hier veel last van te hebben.
Valt dit ook onder dezelfde categorie of is hier meer aan de hand?
Dag Fiona,
Lastig te zeggen of het gedrag van je zoontje ook valt onder friemelen. Sommige kinderen hebben een poosje last van een soort dwangmatige handelingen. Vaak is dat te relateren aan bijvoorbeeld een spannende periode en gaat het vanzelf over. Het is altijd even ontdekken wat wijsheid is: Is het een fase dan gaat het meestal vanzelf over en soms hebben kinderen even hulp nodig om met dit soort gedrag te leren omgaan. Blijft wel: Wat aandacht krijgt groeit…
er zijn zoveel verschillende tangles. Hoe weet ik welke het beste is voor mijn kind met adhd?
Dat is heel persoonlijk Sonia. Dat hangt af van de leeftijd en de smaak van het kind. Is rubber fijner of toch metaal of zacht.Overleg samen en dan kom je er wel achter…
Leuk artikel :)
Er is nu ook de fidget cube op de markt, net als de tangle toy iets om lekker mee te friemelen, maar dan in de vorm van een cubes met op elke kant iets leuks om mee te friemelen, klikken, draaien, drukken etc. Het is bedacht door 2 broers uit America en bekend geworden door de Kickstarter campagne (1 van de grootste ooit geworden).