Wat was hetOpgehevenvingerafm1 een leuk joch die vrij en vrolijk om zich heen keek en direct zijn oog liet vallen op het aanwezige spelmateriaal.
Hij wilde direct wel gaan spelen.
Maar daar kwam hij niet voor.
Zijn moeder vertelde dat het helemaal niet goed ging op school. Hij had al een leerachterstand, geen plezier in leren en het lukte hem ook niet.

Wat is er al?

Ik liet hem eerst maar eens vertellen wat hij allemaal al kon en wat hij al had geleerd.
Dit was tot zijn eigen verbazing best veel en hij bewoog zelfs een beetje trots erbij met zijn borst wat meer vooruit.
Ik stelde hem voor eens te kijken naar hoe hij het op school vond.
Hiervoor pakte ik verschillende vloerkleedjes en mocht hij om te beginnen een kleedje neerleggen voor zichzelf en daarna voor elk vak een kleedje ergens in de ruimte.

En wat gebeurde er?

De vakken, en dan met name de creatieve doe-vakken legde hij vlak voor zich neer en maakte er nog een dansje bij.
De kleedjes voor rekenen, taal, lezen en spelling legde hij ver weg.
Rekenen slingerde hij ergens hoog boven op de boekenkast waar hij het nauwelijks kon zien en spelling lag verstopt onder de tafel en lezen achter de stoel. Taal wilde hij het liefst achter de verwarming stoppen.
Hij mocht toen op zijn eigen kleedje voor zichzelf staan en we bekeken en bespraken alle vakken en wat er gebeurde als je ze wel of niet kon zien.
Hij was het met me eens dat het nog niet gemakkelijk is om te leren rekenen als je de sommen niet kunt zien en dat lezen best moeilijk is als je alles eerst op moet zoeken.

Wat te doen?

En dan zou je denken dat hij die kleedjes wel dichterbij zou willen hebben, maar zo gemakkelijk kwamen we er niet.
Het was nog best lastig voor hem om de kleedjes dichterbij te hebben om ze te kunnen zien.
Het kostte ook de nodige moeite om het rekenen weer van de boekenkast af te krijgen waar hij het op had gegooid.
Uiteindelijk hebben we de goede afstand voor ieder vak gevonden waar hij mee uit de voeten kon en die daarnaast voor hem de juiste afstand had tot de andere vakken.
Toen hij een paar weken later voor een volgende afspraak kwam was er inmiddels een positieve verandering opgetreden en konden we inhoudelijk met spellen en woordjes bezig.
Leren zal vast de jaren hierna niet zijn hobby zijn geworden, maar zijn moeder wist nu hoe ze hem ‘erbij’ kan houden.

Lees ook: Leren als een kameleon
Lees ook: De juf heeft een boos hoofd en een harde stem
Lees ook: De impact van de meester of juf
Lees ook: Je eigen ruimte innemen en je grenzen afbakenen
Lees ook: De bodemloze put
Lees ook: Waarom leren verliezen zo belangrijk is
Lees ook: De luikjes open doen om te leren

Wil je een afspraak maken met je kind, lees dan hier verder…
Wil je informatie over de opleiding tot kindercoach? Lees dan hier verder….
Wil je op de hoogte blijven, download dan het gratis eboek
Kindercoachmaterialen vind je bij Ninico.nl.
Ken je de training Ik leer leren al?


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)