Adhd en autisme hebben al snel een negatieve klank. Vele mensen krijgen associaties met drukte, met problemen en een beeld van moeilijk opvoedbare kinderen.
En ja, een kind met adhd of een autisme spectrum stoornis doet een bijzonder beroep op zijn opvoeders. Want er zijn vele uitdagingen te overwinnen voor sommige ouders. En wellicht de grootste uitdaging vormt de omgeving die vaak wel weet hoe betreffend kind op te voeden……
Vertaalslag
Waar kinderen zich normaal gesproken automatisch en ongemerkt ontwikkelen, verloopt dit bij kinderen met adhd en ASS met de nodige hiaten. Doordat de prikkelverwerking anders is, komt informatie anders binnen bij deze kinderen en loopt de verwerking in de hersenen ook anders. Onbegrip is nog maar een klein bijverschijnsel.
Tijdens de trainingsdag omgaan met adhd en autisme bleek hoe vermoeiend het kan zijn als je je openstelt voor alle prikkels in de omgeving. Er komen geluiden, temperaturen, geuren en plaatjes binnen waar je anders totaal aan was voorbijgegaan.
Voorbeelden van kinderen die precies doen wat je zegt passeren de revue: ” Een blik door de ramen werpen” en ” netjes op de lijntjes schrijven”.
Tsja…. wat gebeurt er als je dat allemaal letterlijk gaat nemen?
Wie heeft er dan een probleem? De volwassene met zijn onduidelijke uitspraken of het kind wat moeite heeft met het uitvoeren van de opdracht?
Ik kies voor het eerste.
Want dit zijn maar een paar voorbeelden die makkelijk te herleiden zijn, maar wat moet een kind met een reeks aan activiteiten die ouders of leerkrachten verlangen?
Want er moet zoveel gebeuren voor een kind ‘ s ochtends op school is en op school is er ook veel te doen.
Hoe makkelijk raakt een kind in de war als de volwassene vier opdrachten in die ene zin verwerkt in de verwachting dat het kind dit allemaal op een rij heeft?
Het coachen van kinderen met adhd en autisme
Omdat beide aandoeningen niet over gaan, kun je daaraan niets veranderen. Dat betekent dat de coachingsvraag meestal is gericht op “Hoe om te gaan met…”
Wil je hier echt iets in kunnen betekenen dan heb je ouders en kinderen samen nodig. Samen kunnen zij vaststellen wat belangrijk is om als eerste op te pakken.
Dan begint een mooie speurtocht.
Door het uitleggen aan ouders welke gevolgen de kenmerken van adhd of autisme voor het kind kan hebben, kunnen ouders hun beroep op het kind aanpassen en kijken hoe ze tegemoet kunnen komen aan de behoefte aan structuur, duidelijkheid en veiligheid,
Samen kunnen ouder en kind ontdekken wat er allemaal al goed gaat, wanneer het naar wens verloopt en wie het beste kan helpen.
WWW
Door met z’n allen, WWW = Wat Werkt Wel, te onderzoeken, ontdekken ouders en kinderen waartoe ze al in staat zijn. Dit geeft direct een meer positieve energie. Daar kun je fijn op voortborduren. Plannen, om daarna concrete acties te verzinnen die gaan helpen, kunnen omgezet worden in een schema. Het voordeel van een schema is dat het zichtbaar is en direct duidelijk maakt hoe de zaken ervoor staan.
Een beeld zegt tenslotte meer dan duizend woorden. Als ondersteunend middel zijn de vorderingen helder en duidelijk weergegeven. Dat is winst omdat je er vele zinloze discussies mee kunt voorkomen.
Mooie kenmerken
Als je voorbij de moeilijkheden bent en gericht op de toekomst, is het prachtig om de mooie kanten van adhd en autisme te zien: Creativiteit, humor, oorspronkelijkheid, bijzondere interesses, verrassende oplossingen, vindingrijkheid en nog veel meer mooie kenmerken.
Als eenmaal dit ook in beeld is, zijn ouders en kinderen vaak beretrots op elkaar en weten ze dat hun leven nooit saai zal zijn.
Jeannette, Baukje, Sietske, Anneke, Greetje, Marinka, Liza, Ellen en Angelique fijn dat jullie met zoveel interesse hebben deelgenomen aan deze trainingsdag.
Ik wens je veel voldoening in je werk met deze prachtige kinderen en hun ouders.
Lees ook: Alle honden hebben Adhd
Lees ook: Druk gedrag of adhd?
Lees ook: Over probleemgedrag
Lees ook: Zijn er nog gewone kinderen?
Lees ook: Wat is pdd-nos
Wil je ook de basisopleiding tot kindercoach of een bij of nascholing volgen, lees dan verder op de site voor de opleiding tot kindercoach.
Heb je behoefte aan ondersteuning in de opvoeding van je bijzondere kind, kijk dan of de praktijk voor kindercoaching iets voor je kan betekenen.
Wil je op de hoogte blijven, vraag dan de nieuwsbrief aan.
een hond kan ook wonderen doen voor een kind met ADHD of autisme, op google zijn meerdere informatieve websites hierover te vinden. Een hond zorgt voor structuur en vaak ook voor rust voor de ouders.
Wat je zegt Aschwin!
Kijk maar eens op http://www.paws.nl en op http://www.geleidehond.nl/onze_honden/autismegeleidehond
Let op: Er zijn voor de workshops PAWS in maart nog deelnemersplaatsen vrij. Mensen kunnen zich aanmelden op http://www.paws.nl
PAWS (Parents Autism Workshops & Support) is een trainings- en begeleidingstraject voor ouders van autistische kinderen. PAWS helpt hen bij het trainen van hun eigen huishond of begeleidt hen bij het zoeken naar een passende huishond voor deze taak. Zo’n speciaal getrainde huishond kan een zeer positief effect hebben op het gedrag van een kind met ASS.
PAWS is een initiatief van KNGF Geleidehonden
Dank je wel voor je openhartige reactie. Wat fijn om dit telezen en wat een hulp kan dat zijn voor andere moeders, vaders en kinderen die soms ook zo wosrtelen.
En….. Petje af voor je….