Dit is een gastblog van Milenka Brouwer.
Zij heeft o.a. de breukenwaaier en de verhaalsomwijzer ontwikkeld.
Iedere woensdagmiddag werken Laurens en ik aan breuken. Laurens is een leerling uit groep 7, die veel moeite met breuken heeft. In mijn onderwijspraktijk voor bijles en Remedial Teaching is hij zeker niet de enige: veel kinderen ervaren het rekenen met breuken als moeilijk.
En ook uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat veel leerlingen de regels voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen door elkaar halen. In het moderne onderwijs (lees realistisch rekenen) wordt geprobeerd de bewerkingen inzichtelijk op te bouwen. Vaak in verhalende vorm die aansluit bij de belevingswereld van basisschoolkinderen.
Wat maakt het rekenen met breuken voor kinderen zo lastig?
1. De verhalende vorm is voor veel kinderen een grote drempel, want het gaat nu niet meer alleen ‘sec’ om breuken optellen of aftrekken, maar ook nog om het ‘decoderen’ van het verhaal: wat voor soort breukensom (+, -, x of :) zit er eigenlijk in het verhaal verstopt?
2. En dan is er nog een tweede hindernis: er wordt door grote klassen en veel tijdsdruk te weinig tijd gecreëerd om kinderen veelvuldig met materialen te laten werken. Terwijl juist het voelen, het bezig zijn met breuken het inzicht doet vergroten. Te weinig spelen met speciale breukenmaterialen leidt tot onbegrip waardoor breuken een trucje worden i.p.v. dat er inzicht wordt gekweekt (denk aan het ezelsbruggetje van velen van ons vroeger hebben geleerd: ‘delen met een breuk, is vermenigvuldigen met het omgekeerde’. Enig idee wat je dan eigenlijk precies zegt en vooral waarom?)
Wat kan je doen als coach/leerkracht om leerlingen die moeite hebben met breuken verder te helpen?
1. Zorg als coach dat je zelf goed overweg kan met de breuken. Alleen door ‘boven’ de stof te staan, kan je kinderen helpen;
2. Maak de breuken zoveel mogelijk concreet: dus ga aan de slag met het verdelen van pizza’s, pannenkoeken en stokbroden en benoem wat er gebeurt;
3. Zorg dat je voldoende breukenmaterialen in je bezit hebt en laat kinderen zoveel mogelijk spelend leren (denk hier bijvoorbeeld aan het breukenlaboratorium of de breukenstaven);
van speelleerdoen
4. bied breuken aan als geheel, samen met de procenten, de verhoudingen en de kommagetallen. Deze kennis wordt eind groep 8 als bekend verondersteld.
5. bij een grote groep kinderen helpt het om bijvoorbeeld de breuk 2/8 te benoemen als ‘twee van de acht’ i.p.v. twee achtste. Zeker visueel ingestelde kinderen hebben hier baat bij. Want bij ‘2 van de 8’ is gemakkelijker een plaatje te maken dan bij 2/8.
De breukenwaaier
In je praktijk kom je misschien ook kinderen tegen bij wie de breuken, ondanks alle materialen en instructie, een probleem blijven.
Wellicht dat dan de breukenwaaier een oplossing kan bieden. De breukenwaaier biedt praktische hulpkaarten voor het oplossen van alle breukensommen. Bij iedere bewerking hoort een handige, unieke hulpkaart waarbij op een zeer visuele manier een voorbeeld van de som wordt gegeven. In het tekstblokje eronder wordt (in zo min mogelijk tekst) de breukenbewerking nogmaals stapje voor stapje uitgelegd.
Als laatste wil ik je vooral heel veel plezier wensen in het overbrengen van de breuken. Hopelijk kunnen bovenstaande tips je op weg helpen. Veel succes!
.
.
Heb je vragen of wil je de breukenwaaier kopen? www.beeldenderwijs.nl
Neem gerust contact op met Milenka Brouwer, milenka@beeldenderwijs.nl
Lees ook: Goh… ik kan rekenen
Lees ook: Nadruk op rekenen en taal helpt niet
Lees ook: Leren rekenen met Bingo
Lees ook: Nog eens rekenen
Lees ook: Leer rekenen door bewegen
Lees ook: Doe de cupsong
Lees ook: Methode of kind?
Wanneer je hulp nodig hebt dan kun je contact opnemen met de praktijk voor kindercoaching. Als je kindercoach wilt worden, lees dan over de opleiding tot kindercoach. Wil je regelmatig berichten ontvangen over alles wat heeft te maken met kinderen, geef je dan op voor de nieuwsbrief.
Ken je Ik leer leren al?
Geef een reactie