Op school is de laatste decennia presteren steeds belangrijker geworden. Cijfers voor scholen, slagingspercentages, toetsen en testen; we lijken er niet meer zonder te kunnen. Zo nu en dan kom ik eens een ouder tegen die het een gruwel vindt als zijn kind naar het VMBO zal moeten gaan. Het beeld is dan dat een kind met een VMBO geen toekomst zou hebben.

Vele ouders zitten dagelijks in de huiswerk stress. Hun kind wil geen huiswerk maken, zoekt smoesjes, liegt desnoods over opdrachten en cijfers, vult zijn agenda niet in of weet duizend en één manieren om zijn ouders op het verkeerde been te zetten.
Twee moeders zijn erachter gekomen dat onderpresterende kinderen vaak een overijverige ouder hebben. Onderpresteren komt veel voor, zeggen de schrijfsters. Tussen de 10 en de 18 procent van de leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs presteert onder hun niveau, volgens onderzoek uit 2007.
Omdat de twee moeders erachter kwamen dat hun eigen houding veel te maken had met het onderpresteren van hun kinderen en een oplossing hebben gevonden, hebben ze een boek geschreven.

Kern van de zaak is: leer je kind de verantwoordelijkheid voor school zelf te nemen!!

En zo is het maar net……..
We willen als ouders niet dat de school zich met ons gezin bemoeit, maar vinden het wel toegestaan dat we over school, het beleid en de leerkrachten een (ver) oordeel hebben. Docenten verdienen ons respect en het heeft weinig zin om docenten alleen verantwoordelijk te houden voor de tegenvallende resultaten van ons kind.
Als we een kind steunen en bemoedigen in zijn schoolcarrière leert het iets over zelf doen en hulp vragen. Als een kind zich niet houdt aan de regels van de school moet het daarvoor de consequenties leren dragen. Een school is meer dan een leerfabriek, een kind leert er omgaan met anderen en met volwassenen. Ook het leren plannen, prioriteiten stellen en verschillende sociale vaardigheden worden aangeleerd tijdens de schoolperiode.
Als ouders een kind steeds maar aansporen, dingen overnemen of betuttelen krijgt een kind een paar ongewenste boodschappen mee: “Jij kunt het niet”  en  “er is altijd wel iemand anders die oppakt wat jij laat liggen”.
Deze boodschappen kunnen leiden tot gedrag wat later in de “echte wereld” minder goed uitpakt. Werkgevers zitten niet te wachten op mensen die geen verantwoordelijkheid en initiatief nemen.
Ze kunnen dan wel mooi met behulp van mamma het gymnasium hebben afgerond, maar uit ervaring weet ik dat ik dan liever kies voor de VMBO’er die met een zonnig humeur van aanpakken weet en zijn klusjes niet afschuift op een collega.

Dus mamma’s en pappa’s ga verstandig om met het ondersteunen van je kind. Leer je kind zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor eigen acties en daden.
Op de website onderpresteren lees je waar het boek over gaat plus een aantal kenmerken die onderpresterende kinderen vertonen. Wil je weten of je in de gevarenzone zit als ouder en kind, dan kun je een paar testjes doen op de website.

Hulp nodig bij leren en gedrag?, klik hier


Je las een blogartikel van Centrum Tea Adema…

…maar kijk gerust ook eens naar de andere informatie op onze website:

Opleidingen voor (aspirant) kindercoaches en beroepskrachten:

Hulp voor kinderen en hun ouders:

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en video’s vol tips en inzichten?

Like dan onze Facebook-pagina of schrijf je in voor onze 2-wekelijkse nieuwsbrief. Allebei mag ook. ;-)